מהם יחסי הגומלין בין ריבית בנק ישראל ושוק ההון?

בעולם הכלכלה ישנן מערכות רבות המקיימות ביניהן יחסי גומלין והשפעות הדדיות זה מול זה. אחת המערכות הבולטות ביותר בשוק ההון הישראלי, היא מערכת הריבית שהבנק המרכזי מנהיג מול שוק ההון.

עבור המשקיעים השואלים את עצמם מהם יחסי הגומלין בין ריבית בנק ישראל ושוק ההון? אלו צריכים להוסיף ולשאול גם כיצד ריבית בנק ישראל משפיעה על שוק ההון, ולהיפך? למשקיעים אלה נועדה הסקירה הקצרה הזו, לשיפור ההבנה מה קורה בשוק ההון בזמן שבנק ישראל מעלה או מוריד את הריבית במשק.

בדרך כלל העלאת ריבית נועדה לעצור עליית מחירים במשק והורדת ריבית נועדה לעודד את המשק לצאת מהאטה. כיום ריבית בנק ישראל כמעט אפסית ועומדת על 0.1% , הרמה הנמוכה אי פעם במשק המקומי. בארצות הברית אגב הריבית לא עלתה כבר יותר מתשע שנים רצופות, והיא כיום שואפת לאפס. אבל מה יקרה כשבנק ישראל יתחיל להעלות את הריבית במשק? איך זה ישפיע על שוק ההון שלנו?

קיראו גם:

עליית ריבית בכל שוק הון בעולם וכמובן גם בישראל, היא מכה קשה למשקיעים באפיקים מסוימים, מכיוון שבמערכת היחסים הסגורה בין שוק ההון לריבית, שני הגורמים משחקים כמו כלים שלובים, כלומר כשהריבית עולה, שוק ההון יורד ולהיפך.

שוק ההון מורכב ממניות, איגרות חוב, תעודות סל על מדדים, מטבעות ונכסים פיננסיים אחרים, כמו אופציות ועוד נגזרים.

בואו נראה מה קורה למניות למשל כשבנק ישראל מעלה את הריבית. המשקיעים שעקב סביבת הריבית האפסית, לא מצאו שום אטרקציה להשקעה במכשירים צמודי מדד ובפיקדונות כמו הפק"מים למיניהם שהעניקו כמעט אפס אחוזים, פנו למניות, וקיבלו תשואה גבוהה על השקעתם.

כשהריבית הייתה נמוכה, הזרמת הביקושים למניות תדלקה את עליות השערים והעניקה רווחים גבוהים הרבה יותר מול האפיקים הסולידיים כמו פק"מ, מק"מ או איגרות חוב ממשלתיות.

עכשיו אם הריבית תתחיל לעלות, המשקיעים יברחו ממניות וירוצו להשקיע בפק"מים ואיגרות חוב, כדי להשיג את התשואה הגבוהה והבטוחה יותר. אז שערי המניות ירדו ושערי איגרות החוב צמודות המדד יעלו. מעבר לכך, העלאת הריבית תשנה גם את האווירה הכללית בבורסה ותכניס את השוק ללחץ נוסף.

במגזר המניות המשקיעים נלחצים מעליות ריבית, כי העלאת הריבית משמעותה אינפלציה, כלומר ייקור מחירים,  וזה אומר שבטור ההוצאות של חברות הנסחרות בבורסה תירשם עליה בהוצאות המימון, על אשראי והלוואות, בהוצאות השכר של העובדים, בהוצאות התובלה, ועוד.

כלומר רווחיות חברות רבות במגזרי התעשייה, המסחר, הקמעונאות, התחבורה, התשתיות ועוד תיפגע. במקביל הביקוש למשכנתאות יורד עקב התייקרותן בגלל העלאת הריבית, מה שפוגע במניות הבנקים, חברות הביטוח, חברות הנדל"ן ועוד.

מעצירת העליות בשערי המניות, לפעמים בחריקת בלמים רועשת, שוק ההון ייכנס די מהר לגל ירידות.

יחסי הגומלין בין הריבית במשק לשוק ההון, שיבוא לידי ביטוי במלואו בשוק המניות, יתבטא גם בשוק איגרות החוב הקונצרניות, אמנם בהשפעה קטנה יותר. באג"חים צמודות המדד העלאת הריבית תביא לייקור האג"חים ותפגע באטרקטיביות שלהן, בשוק תעודות הסל יירשמו ירידות עקב נסיגת המדדים שתעודות הסל עוקבות אחריהן.

תגובה נוספת להעלאת ריבית תהיה מכירות ומימושים בשוק ההון מצד הציבור הרחב, זאת כדי לממן את הצריכה הפרטית שהתייקרה עקב העלאת הריבית במשק והאינפלציה הגואה. מכאן המצב מגיע מהר מאד לירידות בבורסה, כשתיקי מניות נמכרים על מנת לממן מוצרים שהתייקרו, מזון, דלק, תחבורה, קניית רכב חדש וכו'.

קיראו גם: למה לא כדאי לסחור בשוק ההון דרך הבנק.