מילון מונחים לסוחר המתחיל בבורסה

כדי להקל על הבנת העבודה בשוק ההון, הכנו עבורכם מילון מונחים לסוחר המתחיל בבורסה, ממש על קצה המזלג נביא את המונחים המרכזיים ביותר בתחום המסחר. באדיבות iMarkets

בורסה – מקום שבו מתבצע מסחר בניירות ערך שונים. זהו למעשה המקום בו הקונים והמוכרים נפגשים ומתבצעות העסקאות.

טרום המסחר: זהו השלב לפני שהבורסה נפתחת בבוקר למסחר, שבו הבנקים והברוקרים (ע"ע) מזרימים למחשב הבורסה את כל הביקושים וההיצעים לגבי ניירות הערך.

שלב הפתיחה: זהו השלב שבו נקבע שער הפתיחה של כל נייר ערך, על פי הביקושים וההיצעים שהגיעו לבורסה. זהו למעשה השלב שבו מזהים את כיוון המסחר לאותו יום.

שלב הרצף: אלה השעות שבהם מתנהל המסחר הרציף בצורה שוטפת עד לשעות סגירת הבורסה.

שלב הנעילה: הוא השלב שבו נסגר המסחר ונקבעים שערי הסגירה לאותו יום.

ברוקר – מאחר ואין אפשרות טכנית שכל קונה או מוכר יגיעו פיזית לבורסה, מי שמבצע את הקניות והמכירות עבור המשקיעים הם הברוקרים (מתווכים) שגוזרים עמלה עבור שירותם. ברוקרים יכולים להיות הבנקים, בתי השקעות, חברי הבורסה שיש להם רישיון מסחר או חברות מסחר שמעניקות פלטפורמות מסחר אינטרנטיות ללקוחותיהם.

מניה – סוג נייר ערך שנסחר בבורסה. מניה היא תעודה המעידה כי בעליה מחזיק בחלק מחברה ציבורית שנסחרת בבורסה. שווי המניה משתנה בהתאם לביקוש ולהיצע בבורסה ולפי שוויה של המניה נקבע שווי החברה שהיא מייצגת.

איגרת חוב – סוג של נייר ערך המעיד כי בעליה זכאי לקבל ריבית שנקבעה מראש על סכום השקעתו ולקבל את סכום השקעתו חזרה ביום הפדיון. עד לפדיון איגרת החוב נסחרת על פי חוקי הביקוש וההיצע. איגרות חוב יכולות להיות מונפקות ע"י ממשלות שמבקשות לגייס כסף מהציבור או חברות מסחריות שמגייסות בצורה זו הלוואות מהציבור.

הנפקה – כשחברה רוצה להפוך לציבורית, כלומר להתחיל להיסחר בבורסה, היא "מנפיקה את עצמה", כלומר מעמידה את החברה או חלק ממנה, למכירה לציבור המשקיעים, שרוכש את מניותיה ואלה מתחילות להיסחר בבורסה.

ביקוש – כשיש יותר קונים לנייר ערך מסוים מאשר מוכרים בנקודת זמן מסוימת, הדבר מוגדר כעודף ביקוש. עודפי ביקוש מביאים לכך שמחיר הנייר ערך יעלה לפעמים בחדות, תלוי בהיקף עודף הביקוש. במקרים קיצונים של עודף ביקוש כשאין אפשרות לספק את ה"סחורה", כלומר את נייר הערך, לקונים, מתבצעת הפסקת מסחר.

היצע – כאשר בנקודת זמן מסוימת נרשם עודף של מוכרים לנייר ערך מסוים על פני קונים מצב זה מוגדר עודף היצע – אשר בהיפוך מעודף ביקוש גורם לירידת מחירים בנייר הערך. גם כאן במקרים קיצוניים אפשר להגיע להפסקת מסחר, כשלמעשה אין קונים לנייר הערך אלא רק מוכרים.

שער – שער נייר הערך הוא למעשה מחירו של נייר הערך.

מדדים – קבוצת ניירות ערך בעלי מכנה משותף. למשל מדד תל אביב 25, מורכב מ- 25 המניות המייצגות את החברות בעלות ערך השוק הגדול ביותר הנסחרות בבורסה. תל אביב 100 מורכב ממאה החברות הגדולות במשק שנסחרות בבורסה, תל בונד 20 הוא מדד שמכיל אגרות חוב קונצרניות של עשרים החברות הגדולות שיש להם איגרות שנסחרות בבורסה. מדד הנאסד"ק הוא מדד מניות ההייטק שנסחרות בבורסה בניו יורק. ביצועי המדד משקללים בתוכם את הביצועים של כל ניירות הערך המרכיבים א ותו ועל פי משקלם היחסי במדד.

בעל עניין – הוא אדם או גוף המחזיק בלפחות 5% מהיקף המניות של חברה מסוימת ולכן הוא נחשב כבעל עניין במתרחש בנייר ערך מסוים. לבעלי עניין יש אפשרויות להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות בחברה. ישנה גם תפיסה המחשיבה את כל בעלי המניות או האג"ח של חברה ציבורית כבעלי עניין.

למידע נוסף והעשרה, קיראו גם על: