שלושה מדדים שחשוב להכיר בשוק ההון הישראלי

למרות תפקידן המרכזי של מניות חזקות בכל בורסה, מניות המובילות את השוק, כמו למשל טבע או כי"ל בבורסה של תל אביב, הרי שהמדדים עצמם הם שמהווים את השיקוף האמיתי והנכון יותר לגבי מבנה שוק ההון ובעיקר את התנהגות השוק.

זאת בעיקר מכיוון שלמניה בודדת תמיד יהיו גורמים המיוחדים לה בלבד, המשפיעים על מחירה ותפקודה. במדדים התפזורת הרחבה מלמדת איך בדיוק מתפקד השוק ולמה ניתן לצפות ממנו.

לכן בכל שוק הון ישנם מספר מדדים בולטים ומובילים, שנחשבים למדדים המועדפים ע"י המשקיעים והסוחרים, במיוחד למעקב ולהשוואה לשווקים בכלל ולשוק המקומי בפרט כמו גם לביצועים של מניות נבחרות.

ניגע הפעם בשלושה מדדים מרכזיים משוק המניות בישראל, מדדים שחשוב שכל סוחר ומשקיע בשוק ההון יכיר, בעיקר משום שכיום יותר ויותר משקיעים מחפשים השקעה במדדים כדי ליהנות מפיזור סיכונים דרך השקעה בקבוצת מניות גדולה באמצעות מדד מסוים.

הראשון הוא מדד המעו"ף או בשמו הרשמי מדד תל אביב 25. זהו המדד המוביל בישראל, שכולל בתוכו את 25 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסת ת"א.

ומדוע חשוב להכיר אותו? כי זהו המדד שמהווה את הסמן הימני לשוק ההון, על פיו המשקיעים מתנהגים, כשהוא עולה, כמעט כל ענפי הבורסה עולים, כשמדברים בחדשות כי הבורסה נפלה או זינקה, מתכוונים קודם כל למדד ת"א-25.

המניות הבולטות במדד המעו"ף הן כמובן מניות חברות העל, כמו טבע שמהווה 10% מהמדד עצמו, מניית כי"ל, מניות הבנקים הגדולים פועלים ולאומי,חברת התרופות פריגו, ישראמקו, אלביט, אסם, בזק  ועוד.

מדד ת"א-25 הוא הבולט ביותר, עד כי עליו קיימות האופציות הפופולאריות ביותר בשוק ההון הישראלי – אופציות המעו"ף, שהן הנגזרים שכמעט כל משקיע בשוק מכיר.

המדד השני הוא מדד תל אביב 100– שלפי שמו אפשר להבין כי הוא כולל את מאה המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר. מטבע הדברים, במדד תל אביב 100 נכללות גם מניות תל אביב 25, לצד שאר 75 המניות הגדולות הבאות.

אולם חשיבותו של מדד תל אביב 100 בכך שכלולות בו המניות המובילות בכלכלה הישראלית, של חברות גדולות ומשמעותיות, כמו מניות חברות הביטוח, חברות תעשייתיות חברות תקשורת וחברות נוספות מתחומים מהותיים למשק המקומי.

המדד השלישי הוא מדד תל אביב בלו-טק שבעבר נקרא מדד תל-טק ואחר כך מדד בלו טק 50. זהו מדד שכדאי מאד שמשקיעים ישראלים יכירו, ולו משום שזהו מדד מניות הטכנולוגיה הישראלי. מדד הבלו-טק הולך ומתפתח בצעדי ענק, במקביל לגידול המרשים של מספר חברות הזנק וחברות טכנולוגיה במשק בישראל היוצאות להנפקות מקומיות..

הוא החל את דרכו כמדד תל-טק אבל בתחילת המילניום הוחלף שמו ונוספו לו גם מניות ביומד, כלומר מניות של חברות ביוטכנולגיה שהפכו להיות גורם משמעותי בשוק ההייטק הישראלי. כיום המדד מהווה נקודת בוחן חשובה למשקיעים ישראליים וגם למשקיעי חוץ, שכן שוק ההייטק הישראלי מתפתח בצעדי ענק ומשקלו של מדד הבלו טק הולך וגדל.

המאמר בשיתוף עם אתר iMarkets.