תוכנית עסקית: כללי "עשה ואל תעשה"

כל בעל עסק או יזם השואף לפתוח עסק חדש צריך להכין תוכנית עסקית מפורטת ומדוקדקת, שנוצרה לאחר מחקר מעמיק ותחזיות מושכלות לעתיד. בתוכנית הזו משתמשים בראש ובראשונה אלה שכתבו אותה, שכן היא מתווה עבורם דרך בה ימשיכו לפתח את העסק שלהם קדימה; וכמו כן נהוג לעשות שימוש בתוכנית העסקית על מנת להציג את העסק בפני שותפים ומשקיעים פוטנציאליים.

מה לכלול בתוכנית העסקית

תוכנית עסקית אפקטיבית אמורה לגעת לכל נושא ותחום הקשורים להתפתחות העתידית של העסק. בין היתר יש לכלול בה את הדברים הבאים:

  • מידע אודות העסק: ככל שמידע רב יותר יעלה על הכתב, הקשור לאופי העסק, השירותים או המוצרים שהוא יציע וההון האנושי המעורב בתהליכי התכנון והפיתוח שלו, כך תצטייר לנגד עיניו של בעל העסק או היזם תמונה מדויקת יותר של המצב ויכולת קבלת ההחלטות שלו תשתפר באופן משמעותי.
  • סקירת וניתוח מתחרים: התוכנית העסקית צריכה לקחת בחשבון את התחרות הקיימת בענף בו העסק מתעתד לפעול. כך ניתן לצפות ולהתכונן לקשיים הצפויים מול המתחרים, להעריך את סיכויי ההצלחה ולתכנן אסטרטגיות קידום ושיווק מתאימות.
  • תחזיות פיננסיות: חשוב להסתכל לא רק על השלב הבא בתהליך או על העתיד הקרוב, אלא גם להישיר מבט אל האופק ולראות מה צפוי בעתיד הרחוק יותר. דו"חות פיננסיים הצופים את המכירות, רווחים והפסדים וכן הלאה מהווים לא רק מסמך שחשוב להציג בפני משקיעים פוטנציאליים שעומדים להשקיע את הונם בעסק, אלא גם יעד שלפיו ניתן יהיה לדעת בעתיד האם העסק עמד בתחזיות, הצליח או כשל.

מה לא לעשות בתוכנית עסקית?

  • לא לייפות את המציאות. תוכנית עסקית חייבת לקחת בחשבון את כל האפשרויות, גם אלה שאינן מוצאות חן בעיני בעליו או עשויות להטריד את המשקיעים. יש לסנן החוצה את כל המשאלות הלא-רלוונטיות ואת ההערכות המופרזות, לא להתנסח באופן מתגונן, צנוע מדי או שחצן מדי. יש לכתוב את התוכנית העסקית בלשון בהירה, פשוטה ועסקית המתארת את המצב כמו שהוא, לא פחות ולא יותר.
  • לא לצאת בהצהרות או לנקוב בהערכות ללא מידע מעמיק, מדויק ואמין. יש להתבסס על מחקרי שוק אודות הענף, נתוני אמת אודות המתחרים, תחזיות פיננסיות מושכלות אודות העתיד וכדומה.

חשוב לזכור: התוכנית העסקית הינה כלי חשוב שנועד לסייע לבעל העסק, ועל כן מומלץ להשקיע בבנייתה זמן ומאמץ – שכן בסופו של דבר, כל פרט שלא יהיה מדויק בתוכנית עלול לפגוע בסיכויי ההצלחה של העסק כולו.

אולי יעניין אותך לקרוא את המאמר הבא: בניית אתר וורדפרס