חשיבות העיצוב של מוצר

עיצוב מוצר תעשייתי הוא שם כולל לתחום שנוגע במספר רב של תחומי משנה: תמחור, היקפי מכירות, ביקוש – כולם נגזרים מן העיצוב של המוצר, ולכך יש חשיבות עצומה שלעיתים יכולה להיות קריטית לעצם קיומו: הרי גם אם זהו המוצר שלו חיכיתם כל חייכם, והוא אמור למלא תפקיד שימושי בשגרת היום-יום – לא בטוח שתעשו בו שימוש אם הוא נראה רע, לא נוח להשתמש בו והוא מעלה בכם תחושות לא נעימות.

נקודה נוספת שכדאי לשים אליה לב היא הצטמצמות הפערים בין יצרנים שונים המייצרים מוצרים מתחרים: חישבו למשל כמה דומים הטלפונים החכמים של אייפון, סמסונג, LG וכן הלאה. במצב בו המפרט של כולם דומה למדי, צרכנים רבים יעדיפו להימנע מהשוואות מסובכות ופשוט לבחור במוצר שבו הכי נוח להם להשתמש, המוצר שנראה הכי טוב או זה שמעורר בהם תחושות חיוביות.

מה כולל עיצוב מוצר תעשייתי?

התחום הרחב של עיצוב המוצרים מושפע רבות מן הסביבה בה אנו חיים ו/או עובדים. מעצבי ומהנדסי מוצרים שואפים לשפר את חייהם של הלקוחות הפוטנציאליים, מתוך התחשבות בצרכיהם הפונקציונליים, התרבותיים והטכנולוגיים. עיצוב מוצר למעשה כולל רעיונות וערכים השזורים בפרמטרים טכנולוגיים והתנהגותיים, ומנסה להשפיע על איכות החיים של מי שישתמש בסופו של דבר במוצר. זאת תוך ניסיון לעמוד באתגר לחדש, לעורר רגש בלקוחות וליצור משמעות, תוך שימוש בחדשנות טכנולוגית, חומרי גלם ושיטות ייצור חדשניות.

בשורה התחתונה, מוצר צריך להיות מעוצב באופן כזה שלא נבחין בו; שנשתמש בו באופן כל כך ברור ואינטואיטיבי, שהיתרונות שלו יהיו ברורים מאליהם וחוויית השימוש תהיה נעימה ונוחה מתחילת השימוש ועד סופו בכל פעם מחדש.

הסכנה בעיצוב לקוי

מעצבי ומהנדסי מוצרים משקיעים מאמצים רבים בניסיון לייצר מוצר מושלם. זו הסיבה שתהליך עיצוב מוצר תעשייתי חייב להתחיל במחקר מעמיק ובחינה מדוקדקת של נתוני התנהגות, הרגלי קנייה ואפילו תחושות של צרכנים. כל דבר פחות מזה, כל ליקוי בתכנון וכל עיגול פינות בתהליך עלולים לקלקל הכל: מוצר שמבוסס על רעיון נהדר, אולם מראהו משדר שיעמום ומחירו גבוה – מי יקנה אותו בכלל?

יש אומרים שהמהלך האחרון של אפל, שכבר שינתה את העולם בעבר עם מסך המגע של האייפון, לוקה בבעייתיות של עיצוב לקוי: עם ההכרזה על האייפון 7 הודיעה אפל על שינוי באופן חיבור האוזניות למכשיר. האם מדובר במהפכה חדשה או במוצר שמעוצב שלא כראוי ונמצא בסכנה? ימים יגידו.