הלוואה לחברה חדשה – סוגים ומקורות

הלוואה לחברה חדשה בע"מ אינה שונה מהלוואות לכל סוג של עסק אחר, למעט העובדה שחברה בע"מ מגנה מפני האפשרות לרדת לנכסיהם הפרטיים של בעלי המניות, במקרה של אי החזר ההלוואה. למרות האמור בתחילה, בשנים האחרונות הבנקים או נותני הלוואות אחרים אינם מסתפקים בערבות החברה ומבקשים ערבויות נוספות, כגון ערבות אישית של בעלי המניות.

בעשורים האחרונים שוק האשראי צמח גם בקרב הבנקים וגם בקרב גורמים חוץ בנקאיים. כיום שוק ההון פורש מגוון רב של הלוואה לחברה חדשה השונות זו מזו בסכומים, בתנאי ההחזר ובביטחונות הנדרשים לקבלתן. היצע אדיר זה של אפשרויות הביא את האשראי למקום זמין במשק הדורש מבעלי העסקים להבין את האפשרויות והעלויות הכרוכות בכך.

מהם מקורות ההלוואה הקיימים במדינת ישראל עבור חברה חדשה?

מקורות ההלוואות בישראל הם הבנקים, חברות הביטוח, קופות הגמל וקרנות בערבות המדינה. קיימות גם חברות פרטיות וציבוריות והלוואות לצורך פעילות בינלאומית. בחירת סיוע כלכלי לעסק אשר סובל ממגבלה כלכלית כלשהי, היא החלטה הדורשת ידע והכרה בתחום הפיננסי וכן גם בשוק ההון.

הלוואה לחברות חדשות בריבית קבועה הן הלוואות לעסקים ברמת סיכון נמוכה יחסית. הלווה מכיר מראש את נתוני הריבית שעליו לשלם בתקופת ההלוואה ונערך לכך. ישנן הלוואות בריבית קבועה וצמודות מדד בהן ייתכנו שינויים אותם יספוג הלווה, וישנן הלוואה ליזמים צעירים ללא הצמדה.

הלוואות בריבית משתנה הן הלוואות בהן הסיכון גבוה יותר. רמת הריבית אינה מובטחת ומשתנה בהתאם לעוגן ריבית שנקבע מראש, כאשר מועד השינוי גם הוא לרוב נקבע מראש. מתכונת זו של הלוואה לחברה חדשה נפוצה מאוד וניתנת בריבית משתנה, צמודה או לא צמודה למדד.

ישנן הלוואות צמודות מדד המושפעות ממצב המשק. נתוני המדד המשתנים מתפרסמים מידי חודש, כאשר כשהמדד עולה החזר ההלוואה מתייקר וההפך. כאשר המדד יורד  קיימת הגבלה שנקראת רצפת מדד, בה נעצרת עלות ההלוואה ולא יכולה לרדת גם כאשר המדד ממשיך לרדת.

הלוואות ריבית פריים גם הן הלוואות נפוצות. ריבית פריים היא ריבית כללית על פיה מספקות חברות המימון את ההלוואות. ריבית פריים מוגדרת כריבית בנק ישראל פלוס אחוז וחצי. הלוואות אלו ניתנות בריבית משתנה וללא הצמדה למדד.

ישנן הלוואות לחברות מתחילות כמו הלוואות מט"ח שמוענקות ומחוזרות בשקלים וצמודות לשער מטבע זר כלשהו, הלוואות מט"ח שמוענקות ומוחזרות במט"ח, הלוואות גישור, אקספרס ובלון.

לאחרונה הוקמה קרן לסיוע בהשתתפות במכרזים המאפשרת הלוואה לחברה חדשה המעוניינות בפעילות בינלאומית. קרן זו הוקמה בתמיכת משרד התמ"ת ומאפשרת לחברות ישראליות להרחיב את היקף פעילותן בפרויקטים בחו"ל. למידע נוסף בנושא הלוואות לעסקים לחצו כאן.