שוק ההון למתחילים – מה חשוב לדעת?

מסחר בבורסה זה "עסק" רציני, ולא תחביב שניתן לבצע כלאחר יד, לכן כדי שלא להפסיד את המכנסיים, חייב כל משקיע מתחיל להכין את עצמו למסחר ברצינות גמורה, אחרת ייצא מהמשחק בשן ועין, ומהר.כבסיס להכנה ולשלב הלימוד, נביא כאן מספר כללי יסוד, שיסייעו לכל משקיע מתחיל להתמצא במרחב העצום הזה שנקרא שוק ההון ולהבין כיצד עליו להתנהל בו. באתר MarketPro עלה לאחרונה

הכלל הראשון הוא: למד את העסק. מי שרוצה להרוויח בשוק ההון, חייב ללמוד את השוק, לדעת כיצד השוק עובד ומהם הכוחות הפועלים בו, כיצד מתנהל המסחר ואילו נכסים פיננסיים קיימים בשוק ומה ההבדלים ביניהם.

יש גם להכיר את הכלים הטכניים העומדים לרשות המשקיעים. הגרפים, הדו"חות, דיווחי החברות לבורסה, הפסקות מסחר, פקודות קניה, פקודות מכירה, לימיטים, סטופ-לוס ועוד.

קרא ספרות מקצועיות על השוק, למד את מושגי היסוד ועקוב אחר המדורים הכלכליים בעיתונים ובאתרי האינטרנט. למד לקרוא מאזני חברות, דו"חות פיננסיים וסקירות מקצועיות המתפרסמות באתר הבורסה ובאתר הרשות לניירות ערך.

עוד מאמרים על שוק ההון:

הכלל השני: הגדר כמה כסף אתה מוכן להשקיע. הקפד שלא להשקיע כסף המיועד למטרה מוגדרת כמו רכישת דירה או מימון שכר לימוד – אלא רק כסף פנוי. התחל להשקיע בשלב הראשון סכום קטן, בדוק את תוצאותיך, ורק אז המשך לעוד השקעה.

הכלל השלישי: התמקד ואל תתפזר לסוגי השקעות רבים. התחל מהשקעות סולידיות שאתה מכיר, כגון אג"ח ממשלתיות או תעודות סל, רק בהמשך עבור לאיגרות חוב קונצרניות ואחר כך למניות. רק לאחר שתרגיש כמקצועי ובעל ניסיון, תוכל לצעוד לעולם הסחורות, האופציות והנגזרים.

הכלל הרביעי: התחל בשוק שמוכר לך, כלומר בבורסה בתל אביב למשל. רק כשתרגיש בטוח יותר, תתחיל להתעניין בהשקעות אטרקטיביות גם בבורסות בחו"ל.

הכלל החמישי: גבש אסטרטגיית מסחר המתאימה לך. כי לא כל אסטרטגיה מתאימה לכל אחד. שתי אסטרטגיות המסחר הבולטות כיום הן הניתוח הטכני והניתוח הפונדמנטלי.

הכלל השישי: עבודה בשוק ההון מחייבת משמעת עצמית, אל תיתן לרגש להשתלט עליך. פעל מהשכל ולא מהלב. אל תהיה נמהר ופזיז ואל תקפוץ מהשקעה להשקעה. שוק ההון דורש סבלנות ומי שאין לו אורך רוח יפסיד. אל תשנה את דעתך רק כי ראית כתבה בעיתון, או  שמעת מהשכן או בן הדוד שמניה מסוימת מצוינת להשקעה.

הכלל השביעי: סחור תמיד עם מגמת השוק ולא נגדה. אם זיהית שהשוק נמצא במגמת עליה, וודא שהוא אכן במגמת עליה גם בטווח הקרוב וגם בטווח הרחוק, ורק אז היכנס לעסקה. עד שלא תהיה בטוח במגמת השוק, המתן ובדוק שוב. לפני ביצוע הקניה. אם זיהית תיקון טכני למד להמתין לסופו לפני כניסה לעסקה.

הכלל השמיני: אתה חייב להגן על השקעתך, במיוחד אם אתה משקיע מתחיל. בשוק ההון למתחילים, מה שחשוב לדעת הוא איך עובדים עם סטופ-לוס ועם לימיט לרווח, מהם תיקונים טכניים, ואיך לזהות היפוך מגמה. אלה כלים אשר יגנו על תיק ההשקעות שלך. אל תהיה חמדן, היה מוכן נפשית לעצור הפסד.

הכלל התשיעי: בחר חברת מסחר אמינה, המציעה פלטפורמת מסחר מקוונת ידידותית למשתמש, כדי שתוכל לבצע מסחר מהיר ויעיל. וודא שלחברת המסחר יש מערך הדרכה משומן ומדריכים איכותיים ומקצועיים. אל תוותר על שלב האימון בחשבון דמו ובכסף וירטואלי כדי לבחון את יכולותיך לפני שתסכן את כספך האמיתי."

דרך נוספת לסחור בשוק ההון, היא באמצעות אופציות בינאריות אשר כתבנו עליהן בעבר. למידע נוסף על חברת iMarkets.