מה זה ניתוח טכני של מניות?

שיטת הניתוח הטכני נכנסה לעולם ההשקעות לפני שנים רבות, אבל בעשור האחרון היא הפכה לפופולארית מאד בקרב משקיעים, בעיקר סוחרים עצמאיים שפועלים באמצעות פלטפורמות מסחר אינטרנטיות ובמיוחד בקרב סוחרי היום שפותחים וסוגרים עיסקאות בתוך אותה יממה.מה הסיבה לפריחה המהירה בשנים האחרונות של מסחר במניות ומה זה ניתוח טכני של מניות?   הפופולאריות של הניתוח הטכני הגיעה יחד עם השינויים הטכנולוגיים, בעיקר כניסת האינטרנט לכל בית והשימוש במחשבים ביתיים. אלה איפשרו לכל משקיע להעלות בלחיצת כפתור כל גרף מבוקש של כל נכס פיננסי וכל ניתוח טכני מבוקש.

מסחר בשוק ההון

היכולת הזאת להתבונן בגרפים בצורה חופשית ולראות את ה'נרות היפנים' בזמן אמת, תוך כדי המסחר עצמו, איפשרה לסוחרים באמצעות פלטפורמות המסחר המקוונות שלהם, לפתוח עיסקה ממש מתוך הגרפים ובזמן אמת, ולקבל החלטות בתוך שניות.

תנאים אלה הפכו את המסחר לפשוט מאד ונגיש לכל אחד, כי כיום סוחר יכול לרכוש כל מניה לאחר שהעלה לצג המחשב את הגרף הרצוי לו, ראה את מגמת המניה בשוק, הוסיף חוות דעת נוספת בשימוש באמצעי עזר נוספים כמו רצועות בולינגר וממוצעים נעים וקיבל בעצם אינדיקציה ברורה יותר לגבי כיוון המניה שאותה הוא מבקש לקנות.

אז מה זה ניתוח טכני של מניות? למעשה זאת בדיקה קרה נטולת רגשות, נטולת מידע פיננסי של גרף מחירי מניה מסויימת או כל נכס פיננסי אחר, שמביא את המשקיע להבין את דפוס התנהגות של הנכס הפיננסי לאורך זמן ושמאותו דפוס התנהגות ניתן להסיק גם כיצד תתנהג המניה בעתיד.

לב ליבו של הניתוח הטכני הוא הגרף לסוגיו, גרף יומי, שבועי, חודשי ואפילו גרף שעתי לסוחרים יומיים שרוצים לרכוש מניה בבוקר ולמכור בצהריים.

הגרפים מעניקים למשקיע את ההבנה מהי מגמת המניה, האם היא בעליות? האם היא לקראת סוף העליות?, האם המניה מדשדשת ומבשרת על ירידות אפשריות? האם היא בירידות? והאם אנחנו מתבשרים על שינוי מגמה?

היכולת להביא את כל הנתונים לצג הביתי שיחררה את המשקיעים מתלות ההגעה לבנק, העניקה להם את היכולת ללמוד ניתוח טכני ולהשתמש בכלי המתקדם הזה, שמעניק רשת בטחון יחסית טובה, מה שלא עמד לרשות המשקיעים לפני עשר שנים.

עבודה בשוק ההון

לכן כשמישהו ישאל מנתח טכני מה זה ניתוח טכני של מניות? התשובה תהיה בדרך כלל: שיטת הניתוח הטכני גורסת שנתוני מניה מתנהגים בדרך כלל במחזוריות מסויימת, כלומר ההיסטוריה חוזרת על עצמה ושוק ההון פועל בגלים מחזוריים שניתן לחזותם מראש, בלי קשר לנתונים הכלכליים, החשבונאים והמסחריים של החברה עצמה, כמו הדו"חות השנתיים, מאזן החברה וכו'.

תומכי השיטה טוענים גם כי לא פעם הניתוח הטכני מזהה את מגמת המניה עוד לפני השינוי הכלכלי בנתוני החברה. למשל בעת תיקונים טכניים: לאחר שמניה עלתה בבורסה במשך תקופה, היא תיאלץ לעבור תיקון טכני של ירידות, גם אם השוק ממשיך בעליה וגם אם דו"חות החברה ממשיכים להיות מצויינים.

למנתחים הטכניים, היכולת לזהות מתי יגיע התיקון הטכני, ומה יהיה עומק התיקון, הוא עניין ששווה הרבה מאד כסף, הוא מאפשר למשקיע לצאת מהעיסקה או להיכנס לעיסקה ולהרוויח.

קיראו מאמרים נוספים בנושאי שוק ההון.

מידע נוסף על מסחר באופציות בינאריות ושוק ההון – צפו בסרטון של iMarkets.