דיבייט

דיבייט הינה תחרות, הכוללת שני צדדים אשר דנים ביניהם לגבי נושא מסוים והמטרה היא לשכנע באמצעות טיעונים לוגיים, מיהו הצד הצודק. הנושאים של הדיבייט יכולים להיות מגוונים, הם יכולים לעסוק בסוגיות פוליטיות, סוגיות חברתיות, סוגיות אתיות, כלכלה וכדומה. ישנם פורמטים מסוימים של הדיבייט, אשר דנים בהצעות חוק שונות, כגון איסור על מכירת סיגריות, או לחילופין, ישנם פורמטים רעיוניים, כגון – האם העולם היה טוב יותר ללא טכנולוגיה. היום ניתן למצוא מספר פורמטים שונים של הדיבייט, כאשר לכל פורמט יש את הכללים שלו. חשוב להבין כי אין מדובר על פורמט של אלתורים, אלא כל קבוצה מקבלת את העמדה שהיא תצטרך להציג, ובהתאם לכך היא אמורה להכין את הטיעונים המתאימים.

מה מעולם לא סיפרו לכם על דיבייט?

כאמור, ניתן היום למצוא מספר פורמטים של הדיבייט, כך שלמשל בפורמט הבריטי, מדובר על עמדת הממשלה מול עמדת האופוזיציה. פורמט זה דן בהצעות חוק מסוימות, כאשר לכל צד יש בדיוק 7 דקות לשטוח את הטענות שלו. פורמט זה למשל, קובע כי הדובר יכול לדבר חופשי בדקה הראשונה ובדקה האחרונה, אך בחמשת הדקות האמצעיות ניתן לשאול אותו שאלות. היום ניתן למצוא באקדמיה בעיקר את הפורמט הבריטי, כאשר בגרסה הרווחת מדובר על ארבע קבוצות: שתי ממשלות ושתי אופוזיציות. הקבוצות של הממשלה צריכות להציג טיעונים בעד הצעת החוק ואילו שתי קבוצות האופוזיציה צריכות להציג טיעונים כנגד. החוק בפורמט זה קובע כי לכל קבוצה יש בדיוק רבע שעה להתכונן להצגת הטיעונים, ללא שום שימוש באינטרנט, אמצעים טכנולוגיים או ייעוץ חיצוני. המטרה היא להציג טיעונים לוגיים ולפתח אותם בצורה המשכנעת ביותר. כמו כן, אנשים שעוסקים בתחום חייבים ליהנות מידע כללי נרחב וחיבה לאקטואליה, היות וללא חיבור לעולם לא ניתן להציג טיעונים משכנעים ורלוונטיים (למדו בקורס רטוריקה לשכנע כמו הגדולים).

לסיכום, דיבייט הינו פורמט המאפשר למספר קבוצות שונות לדון בנושא ספציפי שנמצא על סדר היום. כאשר מדובר על הפורמט הבריטי, כל נואם מקבל 7 דקות, בהן הוא חייב להציג את הטיעונים בצורה משכנעת ולוגית, תוך כדי תיעדוף של הנושאים החשובים ביותר.