זה הזמן לבצע החזרי מס

זכאות להחזרי מס יכולה להיווצר אצל שכירים ועצמאים כאחד כתוצאה מסיבות שונות ומגוונות. בעקרון, כל אחד משלם מס הכנסה על בסיס פרסונלי. שיעור המס נקבע על פי גובה ההכנסות השנתיות מכל מקור הכנסה. בנוסף, קיימות הפחתות מתשלום המס כתוצאה מהטבות הניתנות בהתאם למצבו האישי של הנישום, לדוגמא נקודות זיכוי, הטבה על הפרשות עצמאיות לקרן פנסיה וקרן השתלמות והטבות נוספות שמפורטות בתקנות מס הכנסה.

אם מתרחש שינוי כלשהו במצבו האישי של הנישום שיכול להשפיע על חישוב המס והשינוי אינו מדווח בזמן למס הכנסה, נוצר מצב שהמס ששולם גבוה מהמס שאמור להיות ומתקיים מצב פוטנציאלי להחזרי מס הכנסה. חשוב לזכור שניתן לבצע החזרי מס 6 שנים אחורה, מה שמאפשר התארגנות והכנת הנתונים והמסמכים.

מנגד, יכולים להתרחש גם אירועים הפוכים, בהם מדווחת הכנסה הנמוכה מזו שהתקבלה בפועל, ובעקבותייה יכולה לבוא דרישה של מס הכנסה להחזר כספים בגין חבות המס שפוספסה.

משבר הקורונה והחזרי מס

מגפת הקורונה גרמה למשבר בריאותי וכלכלי חמור ביותר. מאות אלפים הפסיקו לעבוד כתוצאה מיציאה לחל"ת, פיטורין ממקום עבודתם או סגירת העסק שלהם. על אף קצבת האבטלה או המענק שהם זכאים לה ההכנסה אינה גדלה בקצב קבוע ואף צנחה משמעותית. בסיטואציה כזו כדאי לבדוק זכאות להחזרי מס.

הזכאות להחזרי מס תקבע רק לאחר שהשנה תסתיים ותהיה תמונה מלאה של גובה ההכנסות והמס ששולם בגינם. יחד עם זאת, בזמנים של הידוק חגורה כלכלי, כדאי לנצל את הזמן הפנוי כדי לעשות סדר בניירת, למצוא דרכים לחסוך בהוצאות ולבדוק זכאות להחזרי מס בשנים קודמות.

החזרי מס

מסמכים דרושים להגשת בקשה להחזרי מס

אם אתם שכירים ורוצים לקבל החזר מס עליכם להגיש דו"ח הכנסות שנתי למס הכנסה בליווי מסמכים המוכיחים את ההכנסות ואת מצבכם האישי והמשפחתי. באתר של רשות המיסים תוכלו למצוא הנחיות מפורטות למילוי הדו"ח והוספת המסמכים התומכים. לפניכם רשימת מסמכים נפוצים הדרושים בבסיסו של כל דו"ח:

  • טופס 106 מהמעסיקים. הטופס מרכז מידע על היקף השכר, המס ששולם וההפרשות הסוציאליות.
  • טופס 867 מהבנק. הטופס מציג את רווחי ההון שקיבלתם ואת המס ששילמתם בגינם בשנת המס מתיק ההשקעות שיש בידכם.
  • אישורים שנתיים למס הכנסה על הפקדות לפנסיה כולל הפקדות לאובדן כושר עבודה, ביטוח חיים, וקרנות השתלמות (לא ביטוחי בריאות ולא ביטוח תאונות אישיות).
  • אם אתם גם שכירים וגם עצמאים, יש להוציא דו"ח שנתי המפרט את ההכנסות.
  • במידה ופרשתם מהעבודה יש להגיש טופס 161 שבו מודיע המעסיק על פרישת העובד.
  • טופס 857 או 806 המאשר ניכויי מס במקור מתשלומים ששולמו לכם.
  • אישורים תומכים לקבלת הטבות מס (תעודה על סיום לימודים אקדמאיים, אישור על נכות וכד').

בדיקה מקצועית לביצוע החזרי מס

ההליך לבקשת החזרי מס הוא מורכב ודרוש ידע מעמיק בתקנות מס הכנסה ובכללי הדיווח. ישנם אינספור סעיפים ומסמכים דרושים. לא פעם, גם אנשי מקצוע מיומנים לא מודעים לכלל הסעיפים אשר משתנים תכופות ונוטים לפספס הזדמנויות גדולות.
מורכבות זו עלולה להוביל לפספוס של משתנים רבים אשר עשויים היו לזכות אתכם בהחזרי כספים ממס הכנסה, החזרי מס לא מבוטלים.

חברות מיומנות ומקצועיות להחזרי מס יודעות לבצע בדיקת זכאות מקיפה בטרם תוגש הבקשה הרשמית למס הכנסה, מעבר לכך יש להם תקשורת טובה עם פקידי השומה ומבצעים ליווי עד של הלקוח עד לקבלת ההחזר.

נכתב באדיבות – המרכז להחזרי מס