איתור חשבון מוגבל בקלות וההשלכות של כך

פעמים רבות בעלי עסק נתקלים בבקשה לשלם להם בצ'קים, דבר שרבים חוששים ממנו. רבים חוששים כי הצ'קים יחזרו ללא כיסוי, והם יאלצו לשאת בהפסד כספי בשל כך. יחד עם זאת, כיום, בניגוד לעבר, כל בעל עסק יכול לקבל צ'קים ללא כל חשש, תוך שהוא מבצע תהליך של איתור חשבון מוגבל. כיום ניתן לבצע איתור לכל חשבון מוגבל במגוון רחב מאוד של דרכים ולהבטיח כי בסופו של דבר, הצ'ק שאתם מקבלים בטוח ואין סיכון כי הוא יחזור כשיגיע מועד הפירעון שלו, בשל העובדה כי מדובר בחשבון מוגבל שכלל איננו יכול להוציא צ'קים.

חשבון מוגבל מבנק ישראל

אם בעבר היו מתבצעות משיכות מהחשבון ללא כל הכרה ורבים היו מפזרים צ'קים ללא כיסוי, היום המצב שונה לחלוטין. על פי החוקים החדשים ברגע שמחשבון בנק מסוים יוצאים לפחות 10 צ'קים ללא כיסוי בתוך פחות משנה, בנק ישראל מכריז על חשבון הבנק הזה כחשבון מוגבל וכל בעל עסק יכול לראות את הדיווח על כך באמצעות חיפוש פשוט באתר של הבנק. הקלדה של נתוני החשבון תעלה בתוך שניות ספורות את המידע – האם מדובר בחשבון תקין או בחשבון מוגבל מבנק ישראל.

כמובן, להגבלה מסוג זה יש השלכות רבות וקשות מאוד.
לדוגמא:

  • השפעה רעה על המוניטין של בעל החשבון, בין אם זהו בית עסק או חשבון של אדם פרטי.
  • בעת ההכרזה על חשבון מוגבל המידע עובר גם אל הרשות המפקחת על הבנקים, דבר שיכול להוביל לפיקוח יתר על חשבון הבנק ולהגבלות על החשבון מאת הבנק בו הוא מתנהל (הכל תלוי בחומרת ההגבלה).
  • כל אדם או בית עסק המקבלים צ'קים מבעל החשבון יכולים לבדוק בקלות את המידע עליו ולקבל באתר בנק ישראל מידע המצביע על כך שהחשבון מוגבל. בשל כך בעל עסק יכול לקבל הגבלות גם מספקים שלו, יכול להתקשות במציאת שותפים או לקוחות חדשים ועוד, דבר שיפגע בעסק בצורה משמעותית מאוד.

מהן ההגבלות החלות על חשבון מוגבל מבנק ישראל ?

חשבון מוגבל מבנק ישראל אינו יכול להוציא עוד צ'קים מהחשבון, אם הוא יוציא כאלו הם יחזרו (גם צ'קים דחויים שהוא הוציא לפני הגבלת החשבון) והוא לא יכול להזמין פנקסי צ'קים חדשים. לרוב, ההגבלה נמשכת כשנה אך במקרים חמורים, בהם זו לא ההגבלה הראשונה של אותו חשבון ייתכן וההגבלה תמשך זמן רב יותר. חשוב לדעת כי ההגבלה חלה גם על שאר החשבונות של אותו אדם או בעל עסק וגם על השותפים בחשבון, במידה ויש כאלו.

לכן, הגבלת החשבונות וזמינות המידע אמנם יעילה מאוד לבתי עסק, אך הרת גורל עבור בעלי החשבונות המוגבלים. לכן על האדם לנהוג בחכמה רבה בכדי לא להגיע למצב בו מגבילים לו את החשבון.