שוק הויטמינים בישראל – מה האיכות, המבחר וכמה זה עולה לנו?

שוק הוויטמינים ותוספי התזונה בישראל לבדה מגלגל כמיליארד שקל בשנה. האם כלל התוספים הקיימים איכותיים באותה המידה והיכן ניתן לרכוש אותם במחירים הטובים ביותר?מדריך חכם

רויטל מור

ויטמינים הם חומרים אורגניים הדרושים לפעילותו הסדירה של הגוף. ייחודם הוא בכך שאת רובם גוף האדם אינו מייצר בעצמו ועל כן ישנה דרישה לספקם ממקור חיצוני כמו תזונה, או לחלופין – באמצעות כמוסות ויטמינים ותוספי תזונה. חומרים אלו, בין אם אינם אורגניים או שקיימים בטבע בריכוזים נמוכים, מונגשים דרך כמוסות ודרכים דומות, מה שמאפשר לכל אדם לקבל מלאי מספק מהחומרים שאגורים בהם.

מקומי או גלובלי

ישנן חברות המתמחות בייבוא סוגים שונים של ויטמינים ותוספי מזון מחו"ל במחירים תחרותיים יחסית לשוק המקומי. אך לפני שאתם ממהרים לרכוש אותם בזול, מומלץ מאוד לבדוק את עלויות המשלוח – שמקפיצות את המחיר הסופי ובך משתווה למחיר הישראלי.

סוד כמוס

בנוסף לעלויות שילוח, גם תכולתם של הוויטמינים ותוספי המזון משפיעה על מחירם – לעיתים עלותם זולה אך תכולתן של הכמוסות דלה – כמות הוויטמינים בהן נמוכה בהרבה מהמתחרים.

מלבד הוויטמין, יש רכיבים נוספים בקפסולות. כך למשל, עבור וויטמין D יש לשאול כמה ממנו מכילה כל טיפה? מה ריכוזו במוצר? כאשר שני בקבוקונים מכילים את אותה כמות המוצר, אך באחד טיפה מכילה 200 מ"ל ובשני 1000 מ"ל – נראה שהמוצר השני יהיה יעיל וחסכוני פי 5 מהראשון. הבדלים אלו מהותיים בעיקר עבור אלו הנדרשים ליטול כמויות גדולות מהוויטמין או התוסף כדי להשלים חסכים שקיימים בגופם.

שוק הויטמינים בישראל
קרדיט תמונה: shutterstock

חנות מקוונת או חנות טיט ומלט

היבט נוסף שיכול להשפיע מאד על מחיריהם של וויטמינים ותוספי תזונה הוא סוג החנות בה הם נמכרים – חנות של ממש או חנות מקוונת, בה אין צורך להחזיק מלאי גדול וקיים חסכון ניכר בהוצאות – אין צורך בתשלום דמי שכירות, בהחזקה ובתשלום למוכרנים וכדומה.

מי מפקח?

מחירי ויטמינים ותוספי מזון אינם תחת פיקוח משרד הבריאות, בניגוד לתרופות במרשם רופא או תרופות ללא מרשם הנמכרות מעבר לדלפק – שגם מחיריהן גבוהים משמעותית עבור הצרכן הישראלי, אך עדיין מוגבל ומפוקח על-ידי משרד הבריאות. ניסיון שנעשה לפני מספר שנים לבטל את הפיקוח על תרופות אלה לפרק זמן מסוים, הראה זינוק גבוה במחיריהן של תרופות אלו, שהיה גבוה כבר קודם לכן כאשר היו תחת פיקוח. ניסיון זה התגלה כלא מוצלח שהרי הצרכן הישראלי משלם סכומים יקרים במיוחד עבור וויטמינים מומלצים שאינם נמצאים תחת פיקוח כלל.

אורח החיים המודרני מביא איתו צורך אמיתי בצריכת ויטמינים ותוספי מזון לשמירה על הבריאות. כאשר ישנו חוסר, ימליץ הרופא על מינון הנצרך דרך כדורי ויטמין ותוספי תזונה. לעתים, הצורך קיים על מנת למנוע מצבי חולי או כדי לשפר את דרכי ההתמודדות של הגוף – באימוני כושר, עבור צמחונים או בהתגוננות לקראת מחלות החורף.

למרות הצורך הקיים, אין כל פיקוח על מחירי וויטמינים, ועלותם לצרכן הישראלי היא יקרה. למעשה, מחיריהם הופכים אותם לפחות נגישים עבור חלקים נרחבים מהאוכלוסייה. לכן, בעת הרכישה חשוב שתקחו בחשבון את עלויות המשלוח וריכוז החומרים הפעילים, ואם אפשר להקל על התהליך – מומלץ גם לעבור לרכישה מקוונת.