מתודולוגיה

מדוע נהוג לכתוב מתודולוגיה ולא שיטת המחקר?

בתחומי אקדמיה רבים בעת הגשת עבודת סמינריון, קיים פרק 'מתודולוגיה', אולם, סטודנטים רבים כמעט ולא נתקלים במילה זו ובמשמעותה קודם כניסתם לעולם האקדמיה, שכן, מדובר במילה שכמעט ואינה שימושית בשפה היומיומית בין אנשים, ואף כמעט ואינה מוזכרת בספרות.

שכן, בדומה לתחומים הם קיים מילון מונחים מותאם אשר מי שאינו בקי, הרי שאינו מודע לביאור הדברים, כל שכן שאינו יודע לזהות בהכרח בין שם עצם לפועל, כך הדבר אף בתחום האקדמיה, היות, ומלבד הדרישות המקובלות הרי שישנה אף שפה אקדמית בה נעשה שימוש בהגשת עבודה אקדמית.

האם מדובר בחובה אקדמית?

אמנם, על אף שקיים סדר פרקים מקובל להגשת עבודה אקדמית, הרי שקביעת סדר הפרקים וכן שמות הפרקים, אינם חלק מכללי הכתיבה האקדמית, ולכן אינם דומים ושווי ערך לחובות אקדמיות אחרות, כגון כללי אזכור, ועוד מעין אלו, זאת, על אף שישנו סדר הגשת עבודה אשר נהוג לעשות כמותו בכל עולם האקדמיה בהתאמה לתחום הנלמד.

מדוע חשוב להקפיד על סדר הפרקים האקדמי?

על כן, למרות שכאמור אין מדובר בחובה אקדמית, הרי שהגשה בצורה שונה יכולה ברוב המקרים לגרור הורדת ציון, היות והמרצה מקבל/ת תחושה כי הסטודנט אינו בקי בתחום, ואינו מודע לצורה בה מגישים סמינריון ועבודה אקדמית, וכן אינו מודע לדרך היאך נעשה מחקר מקצועי ומהו סדר הדברים.

שכן, דרך המחקר נעשה בדרך אשר הינה מקובלת בכל המכללות והאוניברסיטאות בעולם כולו, כמו כן, מחקר אמור להישען אף הוא בהתאם לכללי האקדמיה וביחס לתחום הרלבנטי, על כן, בדומה לסקירה הספרותית, כך חשוב לשלב את המתודולוגיה לפי סדר הפרקים המקובל.

מתודולוגיה

האם חשוב לעשות פרק נפרד ולהרחיב על המתודולוגיה?

סטודנטים רבים אינם מבינים מדוע יש להשקיע בכך פרק נפרד בפני עצמו, שכן, האם לא עדיף להשקיע באריכות במחקר עצמו לעומת המתודולוגיה, הרי שהתשובה לכך היא שהמתודולוגיה הינה חלק מהמחקר עצמו, וקיימת סיבה מדוע היא נבחרה ולא אחרת בפרט שיתכן ובמתודולוגיה שונה אולי תוצאות המחקר היו שונות.

העולה מן האמור הוא שקיימת חשיבות להצגת המתודולוגיה כפרק בפני עצמו במחקר בהתאם למקובל ולא כפסקה שולית וכדו', שכן, כאמור ישנה סיבה מדוע היא נבחרה ולכן אינה עניין פעוט, אשר ניתן לכתבו כפסקה שולית וכדו'.

מה גם, שכל סמינריון נעשה בשיטה אקדמית אשר רלבנטית לאופי המחקר, אך בהתאם לכללי האקדמיה, לפיכך, היות וקיימים מספר סוגי סמינריונים, וכן מספר סוגי מחקר, הרי שישנה חשיבות לדעת מהי המתודולוגיה בה נעשה שימוש כחלק מהמחקר, כמו גם, הטעמים לשימוש במתודולוגיה זו לעומת אחרת ו/או מנגד להדגיש מדוע דווקא זו.

סיכומם של דברים

על כן, כאשר ניגש הקורא וכל שכן המרצה ו/או הבודק של הסמינריון, הרי שביכולתו ללמוד ולהבין את העומד מאחורי המחקר, שלב לאחר שלב, כאשר כל פרק ופרק משמש כמדרגה נוספת להגעה אל היעד היינו תוצאות המחקר, והעדות כי אכן הסטודנט הבין את מהות החומר הנלמד ויודע מהי הדרך הנכונה והמתאימה למחקר, בכך שיודע הן לבחור מתודולוגיה מתאימה וכן להסביר מדוע נעשה בה שימוש דייקא.