איך לקנות מניות? כמה זה יעלה לכם? – המדריך השלם

עד שנות השמונים, עולם המניות היה יחסית עולם סגור במובן הזה, שרק אנשי עסקים ומשקיעים מקצועיים סחרו בו. הציבור הרחב לא התעניין כלל בעולם המניות ובעולם המסחר הבורסאי. כל זה השתנה בשנות השמונים, בעקבות תהליכים כלכליים שונים. אותם תהליכים הכניסו את הציבור אל הבורסה, דבר שהלך והתרחב עם השנים בצורות שונות.

היום יותר ויותר אנשים פרטיים סוחרים במניות, קונים ומוכרים, בין אם זה דרך יועצים, בתי השקעות, בנקים ובין אם זה באופן אישי דרך זירות מסחר שונות. צריך לומר שכל אחד מאיתנו, בין אם הוא רוצה ובין אם לא, מעורב ומושקע בבורסה, שכן קופות הפנסיה וכלים פיננסים אחרים שאנחנו עובדים איתם ומרוויחים מהם, מושקעים במניות שונות בבורסה, ומן הסתם זה משפיע עלינו. וזה עוד לפני שהתייחסנו לעובדה, שעצם זה שכל חברה ציבורית מושקעת בבורסה, משפיע עלינו בכל הקשור למחירי מוצרים, היצע, ביקוש ובעוד שלל דרכים.

אך אנחנו כאן בשביל להסביר כיצד קונים מניות וכמה זה יכול לעלות לנו. לשם כך, אנחנו ניתן הסבר קצר, מדוע זה בכלל משתלם לרכוש מניות ומתי נכון לעשות את זה. מאחר ומדובר בהשקעה כספית, אשר אנחנו יכולים גם להרוויח וגם להפסיד ממנה, רצוי שאנחנו נדע לא רק כיצד אנחנו עושים את זה וכמה זה יכול לעלות לנו, אלא גם מדוע משתלם לנו לרכוש מניות ומתי.


מניות – מוצר פיננסי בשבילנו

אנחנו יכולים למצוא סוגים שונים של מניות אשר מוצעות לנו בשוק. מנייה באופן כללי, זו תעודת שותפות בחברה אשר מבטאת את החלק היחסי שלנו בחברה. מן הסתם, ככל שאנחנו קונים יותר מניות ביחס לאחרים, אז יש לנו חלק גדול יותר בחברה. בתור משקיעים קטנים, סביר להניח שיהיה לנו חלק מאוד קטן, משקיעים גדולים, אנשי עסקים, יש להם הרבה פעמים מניות ברמה כזו, שהם מגיעים למצב של שליטה בחברה. כאן צריך להדגיש, זה לא מחייב שיהיה להם 51 אחוז בשביל לשלוט בה, מספיק שיש להם יותר מכל גורם אחר, והם מתחברים עם גורמים אחרים שיש להם מניות, אז יש להם גוש שליטה בחברה.

כאמור, אנחנו יכולים למצוא סוגים שונים של מניות, בין אם זה של חברות קטנות אשר מבקשות לגייס כסף בשוק ולכן הן נסחרות בבורסה, במטרה למכור מניות בחברה תמורת סכומי כסף שונים, ובין אם מדובר בחברות ותיקות אשר אנחנו יכולים לרכוש מניות שלהן, על פי הערך שהן נסחרות.

איך לקנות מניות


כמה עולה לקנות מניות?

כל מנייה נסחרת בערך מסוים על פי נתוני החברה. ככל שהמניות עולות יותר, כך הערך שלהן גדול יותר, מה שמלמד אותנו שהחברה מצליחה. אם ערך המניות נמוך, אז החברה כושלת. מצב כזה יכול להוביל לפשיטת רגל ולמצבים בעייתיים אחרים.

חשוב להבהיר כאן נקודה חשובה, מניות הן לא דבר סטטי, הן דבר מאוד דינמי. אנחנו יכולים לקום בבוקר, להסתכל בנתונים ולראות שהמניות שלנו שוות 100 דולר, עד הערב הן יכולות לעלות לערך של 1000 דולר, אך הן יכולות גם לרדת לערך של דולר. הכל תלוי במצב החברה, בנתונים שהיא מציגה, במצב השוק בו היא מתחרה, והרבה פעמים זה אפילו נובע מדברים שלא קשורים כלל לחברה, למשל, מלחמות, אסונות טבע, גילוי משאבים ועוד.

באופן עקרוני ערך המניה נקבע על פי כלל אחד בסיסי מאוד בכלכלה, היצע וביקוש. המחיר אותו אנשים מוכנים לשלם עבור המניה, הוא הערך שלה ובמחיר הזה היא תימכר. אותם גורמים שציינו ישפיעו על הערך, אך מה שיקבע את ערכה יותר מכל דבר אחד, הוא כוחות השוק.


איפה אנחנו יכולים לקנות מניות

הזירה בה מניות נסחרות היא בורסה. שם יש חברות שמציעות את המניות שלהן למכירה, הן מנפיקות אותן למעשה, ואנחנו יכולים להחליט אם אנחנו קונים אותן או לא. בבורסה נסחרות לא רק מניות אלא גם אגרות חוב, קרנות נאמנות, תעודות סל ועוד. מלבד החברות, גם משקיעים בעלי מניות יכולים להציע את מה שיש ברשותם למכירה, בין אם זה בגלל שהם מעוניינים בכסף נזיל ובין אם זה בגלל שהם מבינים שהמנייה עלולה לרדת והם רוצים, מה שנקרא "לחתוך הפסדים" לפני שלא יהיה להם מה להפסיד.


כיצד אנחנו יכולים להיות סוחרים ממולחים?

ובכן, לשם כך נדרשים שני דברים עיקריים. לימודים וניסיון. אנחנו יכולים למצוא היום מגוון מקומות שמספקים לנו אפשרות ללימודי מסחר במניות. מדובר על מכללות ובתי ספר בהם נערכים קורסים שונים בתחום, כאלה שיכולים לספק לנו את כל המידע הנדרש בנושא, להציע לנו גם ידע תיאורטי וגם ידע מעשי, אותם מקומות גם יספקו לנו זירות מסחר שונות, בהן נוכל להתנסות, בין באופן אמיתי או באופן דמיוני, כך שאנחנו נוכל לראות כיצד אנחנו פועלים בשוק, מה אנחנו אמורים לעשות, כיצד אנחנו אמורים להתנהג במצבים שונים ועוד.

כאמור, לימודים לבד אינם מספקים למרות שהם מאוד חשובים. בשביל להצליח בתחום אנחנו צריכים לרכוש ניסיון. זה יבוא עם הזמן כמובן. ככל שאנחנו נהיה יותר שנים בתחום, ככל שאנחנו נשקיע יותר, נצליח וגם ניפול, כך אנחנו נשתפשף ונהיה טובים יותר. אף משקיע בשום זמן לא נהיה עשיר מהשקעות במניות מבלי שהיה לו ניסיון, וכן, כל משקיע, בכל זמן, נפל בשלב מסוים, הפסיד על מניות מסוימות, זה חלק בלתי נפרד מהעניין.

לסיכום, אם אנחנו רוצים להיות חלק מהעולם של המסחר במניות, אנחנו צריכים ללמוד, להכיר את הנושא, להתנסות בו, ובסופו של דבר גם אנחנו נדע מתי לרכוש מניות ומתי אנחנו צריכים לחתוך הפסדים.