חישולי כרמל – הצלחה ישראלית מרשימה

מפעל חישולי כרמל הוא אחד מסיפורי ההצלחה הישראלים המרשימים ביותר, גם אם לא כל הישראלים מכירים אותו. המפעל הוקם ב-1961, ותחום התמחותו הוא ייצור חלקים וציוד עבור תעשיית התעופה. נכון ל-2018 הוא נמצא בבעלותה של החברה האמריקאית הגדולה והמפורסמת פראט אנד וויטני, ששייכת לתאגיד ענק (UTC), והן עסקת מכירתו והן פעילותו השוטפת, מהוות הוכחה חותכת לאיכות הגבוהה שלו.

חזון

למפעל, שמיקומו הנוכחי הוא בחיפה (אזור התעשיה וההיי-טק שבכניסה הדרומית לעיר, סמוך לכביש החוף), חזון מגובש היטב: שיפור ללא הרף של יכולות הנדסיות על בסיס טכנולוגיות מתקדמות כדי לספק מוצרים יותר ויותר איכותיים, בפרקי זמן הולכים ומתקצרים, ותוך צמצום עלויות התפעול. ההתנהלות מתבצעת תוך הקפדה על שקיפות מלאה, אמינות ללא פשרות וכמובן הבטחת שלומם ורווחתם של עובדי המפעל.

לקוחות

הלקוחות של מפעל חישולי כרמל מגיעים מכל רחבי העולם: ג'נרל אלקטריק, Avio Italy, עוד לקוח גדול הוא Man Diesel Germany וגם ל-Turbomeca France יש לא מעט אינטראקציות עסקיות עם המפעל הישראלי. לקוח בולט נוסף הוא GKN Aerospace engine systems.

פראט אנד וויטני

מכירת המפעל לחברת פראט אנד וויטני, שפועלת בהצלחה מזה למעלה מ-150 שנה (הוקמה ב-1860, כלומר כמאה שנה לפני המפעל הישראלי), היא כאמור אינדיקציה מעולה לשם הטוב של המפעל בעולם. כדאי לדעת שלפראט אנד וויטני השקעות נוספות בארץ, וכך למשל ב-2014 היא רכשה ממשפחת ורטהיימר את "להבים", מפעל נוסף שמתמחה בייצור פריטים לתעשיית התעופה (עם נתח שוק של 40% בתחום הלהבים – החברה האמריקאית המשיכה בקו של משפחת ורטהיימר והשביחה עוד יותר את להבים).

העתיד של חישולי כרמל

העובדה שמפעל חישולי כרמל נמצא בבעלותה של פראט אנד וויטני, שהיא אחת מתוך שלוש החברות הגדולות ביותר בעולם המנועים של המטוסים – עם נתח שוק של כ-40% בשוק המנועים של מטוסי הנוסעים – מבטיחה לו עתיד ורוד במיוחד והמשך פיתוח מוצרים חדשניים, דוגמת חלקי המנועים מהטיטניום והניקל שבהם הוא מפורסם. כמו כן צפויה המשך התרחבות, וכדאי לדעת שהמפעל החיפאי מייצר חלקי מנועים גם למטוסים הצבאיים המובילים F-16 וכן F-35, ועוד.