מכרזים חמים לתכניות שיקום קרקעות בישראל

אחת התוכניות החשובות ביותר בתחום הקרקעות במדינת ישראל בשנים האחרונות, היא תוכנית שאומנם לא זוכה לכותרות גדולות כמו תוכניות הבנייה הרבות שאפשר לראות אותן קורמות עור וגידים, אך מדובר בתוכנית עם השפעה ארוכת טווח על חיינו, השפעה על אלמנטים שונים, גם אם אנחנו לא מאלה שאמורים להרוויח מכך באופן ישיר.

מדובר על תוכנית שיקום קרקעות. במשך שנים רבות, מסיבות שונות, בעיקר חוסר התייחסות, חוסר הבנה, סדר עדיפויות, חוסר תקציב ועוד, זוהמו לא מעט קרקעות בישראל על ידי מפעלים שקשורים לתעשיות שונות. מדובר על תעשיות שונות, בין אם זה ביטחוניות ובין אם זה אחרות. המפעלים פעלו על פי הרגולציה הקיימת שלא התייחסה בהכרח לכל הנושא של זיהום קרקע או לפחות לא ניסתה לאכוף את עצמה על אותם מפעלים, וכך יצא שאדמות רבות זוהמו, בין אם זה מתחת לפני הקרקע ובין אם זה מעל.

מאחר ובשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות שינוי בגישה, הרי שיצאו לא מעט מכרזים בתחום, מתוך כוונה לייצר תוכניות אפקטיביות לשיקום קרקעות בישראל. מדובר על מכרזים שקשורים לאיכות הסביבה, מחקרים ובדיקות, פיתוח תוכניות, עבודת קבלנות ועוד שורה ארוכה של מכרזים בנושא.

המכרזים, כמו בכל תחום, נועדו לייצר כמה דברים. ראשית, להביא לידי כך שהחברות המובילות בתחום ירצו ליטול חלק בפרויקט, שנית, שכל חברה תציע את התוכנית הטובה ביותר, את האנשים המובילים וכמובן תהיה מוכנה להשקיע את המשאבים הנדרשים לכך, שלוש, המכרזים נועדו לייצר מצב שהמדינה תשלם כמה שפחות על עבודה איכותית.

מכרזים לשיקום קרקעות

צריך לומר, תוכניות שיקום קרקעות הן שונות במובן מסוים מתוכניות בנייה. כאן מדובר על תוכניות ארוכות טווח, לא תוכניות שנגמרות בשנה, יש מקומות בהם העבודה תימשך שנים רבות, יש מקרים בהם חברות לעסוק בתהליך מפרויקט אחד לשני, ולכן מומלץ להן להגיש הצעות במכרזים. כך הן יזכו גם לעבודה לטווח ארוך, אך חשוב לא פחות, הן יוכלו ליצור לעצמן שם בתחום, בין אם זה בישראל ובין אם זה במקומות אחרים בעולם שזקוקים לחברות כמוהן בתהליך שיקום קרקעות.