אבחון פסיכודידקטי דרך קופת חולים

ילדים רבים בישראל סובלים מסוגים שונים של לקויות למידה. כיוון שמערכת החינוך מממנת כמות קטנה של אבחונים בשנה (בדרך כלל תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת) הכתובת היחידה עבור כל הורה שמעוניין לאבחן את ילדו היא מרכז אבחון פרטי מוסמך. נכון להיום הביטוחים המשלימים של קופות החולים בישראל עוזרים בסבסוד חלק מסכום האבחון, דבר שמקל על ההורים.

 

אבחונים עיקריים – דידקטי ופסיכודידקטי

נכון להיום קיימים שני סוגי אבחונים ללקויות למידה שעיקרם הוא לספק למערכת החינוך ולהורים המלצות אופרטיביות לגבי המשך טיפול, אבחון דידקטי ואבחון פסיכודידקטי. מטרתו של אבחון דידקטי היא להעריך את התפקודים השונים של הנבחן בכל הקשור אל מיומנויות הכתיבה, הקריאה והחשבון שלו. האבחון פסיכודידקטי לעומת זאת הוא אבחון המשלב היבטים דידקטיים והיבטים פסיכולוגיים. המטרה העיקרית של אבחון זה היא לבצע הערכה מדויקת של היכולות והתפקודים השכליים והקוגניטיביים הקשורים אל בסיס הלמידה של התלמיד הנבחן ולבחון כיצד אלו משפיעים על תפקודו של התלמיד.

בבדיקה הפסיכודידקטית ייחשפו הרבדים האישיותיים של התלמיד, ההתנהגותיים, הרגשיים והחברתיים וכיצד רבדים אלו משפיעים על תפקודו. נכון להיום האבחון הפסיכודידקטי נחשב לאבחון המקיף ביותר מבין השניים שכן הוא משלב את כל ההיבטים הפסיכולוגיים והדידקטיים ובודק גם את רמת ה- IQ של הנבחן. דבר חשוב נוסף אותו יש לדעת הוא שאבחון דידקטי קביל לצורך אישור רמה 1 או 2 של התאמות. אבחון פסיכודידקטי מיועד לאישור 3 ההתאמות.

האבחונים הפסיכודידקטיים מתבצעים על ידי פסיכולוג מומחה בתחום וכוללים שיחה מקדימה עם הנבחן (או עם הוריו). לאחר השיחה מתבצע האבחון (4-6 שעות) והשלב האחרון הוא שיחת סיכום לגבי התוצאות.

אבחון פסיכודידקטי

לעוד מידע אודות אבחון פסיכודידקטי, לחצו כאן…

קופות החולים משתתפות בסבסוד

קופות החולים בישראל משתתפות בסבסוד האבחונים הדידקטיים והפסיכודידקטיים. כאן הכוונה היא לסבסוד חלקי שמוענק במסגרת הביטוחים המשלימים של קופות החולים בישראל:

כללית מושלם – בביטוח המשלים של קופת חולים כללית 'כללית מושלם', בקטגוריית אבחון הילד מוצע שירות אבחון פסיכודידקטי לילדים מגיל 6 ועד גיל 17. השירות ניתן במסגרת מכוני הסדר בלבד (מרכז תכלת עובד עם קופת חולים כללית). לקוחות אשר מבוטחים בביטוח משלים של כללית פלטיניום יהיו זכאים לבדיקה בהשתתפות עצמית של 950 ₪ לאבחון פסיכודידקטי. דבר חשוב נוסף אותו יש לקחת בחשבון הוא ששירות זה ניתן למימוש במסגרת הביטוח המשלים של הכללית רק לאחר 6 חודשים מיום ההצטרפות לאותו ביטוח.

לאומית – קופת חולים לאומית מציעה וזאת במסגרת ביטוח משלים לאומית כסף, אבחון דידקטי ללקויות למידה בהשתתפות עצמית של 803 ₪ ובדיקת הפרעות קשב וריכוז בעלות עצמית של 498 ₪. למבוטחי לאומית זהב אבחון דידקטי מוצע בהשתתפות עצמית של 498 ₪ ובדיקת הפרעות קשב וריכוז מוצעת בהשתתפות עצמית של 247 ₪.

מכבי – במכבי מציעים אבחון דידקטי או פסיכו דידקטי אצל אחד מהספקים המופיעים בהסכם עם קופת החולים. עלות אבחון פסיכודידקטי בהשתתפות עצמית: 1308 ₪ ושל אבחון דידקטי בהשתתפות עצמית: 654 ₪. חשוב לציין שזכות זו כלולה אך ורק במסגרת מכבי שלי ולא במסגרות תוכניות הביטוח מכבי זהב או כסף. הזכאות לשירות זה ניתנת רק לאחר 6 חודשים מרגע ההצטרפות למכבי שלי.

מאוחדת – במאוחדת מאפשרים לילדים מגיל 6 ועד לצעירים בני 26 לעבור אבחון פסיכודידקטי ב- 950 ₪ או אבחון דידקטי בהשתתפות עצמית של 550 ₪. חשוב לציין שהמאוחדת מאפשרת אבחון אחד בתקופת החברות.

 

לסיכום, אם גם אתם מעוניינים שילדכם יעבור אבחון פסיכודידקטי מקיף ובהתאם בית הספר יערוך עבורו התאמות למבחנים ואילו אתם תקבלו המלצות לגבי טיפול, הגיע הזמן לפנות אל מרכז מומחים לאבחון 'תכלת', שעובד בהסדר עם רוב קופות החולים. בהצלחה!