רגולציה בזירת המסחר בישראל

בעקבות ההתפתחות העצומה של חברות פורקס בישראל וחשש כבד של הרגולטור מפני כניסה של חברות אשר לא יוכלו לעמוד בכללי המסחר ועוד יותר מזה, החשש מפני חברות אשר יגרמו לאנשים להשקיע את כספם בצורה לא הגונה ולא ישרה, הרי שהמדינה החליטה ליצור רגולציה בזירת המסחר בכלל ובפרט על חברות המסחר שנוטלות בו חלק.

כידוע, זירת מסחר של פורקס כוללת שימוש במטבעות חוץ ממדינות שונה, כאשר המסחר מתבצע בין משקיעים אשר רוכשים מטבעות ומוכרים אותן, כשהמטרה היא לקנות בזול ולמכור במחיר גבוה ובכך לייצר רווח. המסחר מתבצע בין הסוחרים וכן דרך תיווך של ברוקרים. על מנת להיות ברוקר או לפעול כחברה שמעסיקה ברוקרים בפורקס, יש לקבל את תנאי הרגולציה ויש להחזיק ברישיון שמאפשר מסחר שכזה על פי חוקי מדינת ישראל.

זירת המסחר הישראלית מכילה שורה של כללי רגולציה, שמטרתן היא גם להגביל את כוחן של החברות באופן כזה שהן לא יוכלו לשלוט בזירה ולשלוט על המשקיעים שלהן או להשפיע עליהם, וכן המטרה היא ליצור שקיפות מרבית, בין אם זה בכל מה שקשור לאופי המסחר, אופי המינוף, אופי העמלות ועוד. אחת הנקודות המשמעותיות ביותר בתחום של רגולציה בזירת מסחר היא עצם זה שהכסף של המשקיעים, ניהול הכסף של הלקוחות אינו חלק מחשבון בחברה, המטרה היא ליצור הפרדה על מנת שהכסף שלהם לא יהיה בסכנה אם חס וחלילה החברה תיקלע לקשיים.

כיום הרגולציה דורשת מאותן חברות לספק פיקוח מלא בין אם זה לרשות לניירות ערך ובין אם זה למשקיעים. בין היתר, יש להציג חובת דיווח מלא על מצב החברה, גילוי סיכונים, ועוד. יש לציין שקיימות גם הגבלות על כל מה שקשור למשיכת משקיעים להשקעות, כלומר אסור להעניק מתנות, בונוסים וכן אסור להבטיח להם בפרסום רווחים.

כיצד זירת פורקס עובדת על פי הרגולציה

אם אנחנו מחפשים זירת מסחר להשקיע בה, אנחנו צריכים לחפש ברוקרים שיש להם חדר מסחר וכל העסקאות עוברות דרך אותו חדר מסחר, כמו כן יש לוודא שהברוקר הוא חלק מהעסקה, כך שהוא מציע כיסוי כנגד על עסקה שמתבצעת דרכו.

נקודה חשובה נוספת היא, יש לוודא שכלן התהליך מתבצע דרך חוזה מוסכם וברור, מן הסתם החוזה צריך להיות תקף מבחינה משפטית ויש לבחון האם הוא מכיל את כל הכללים והדרישות שהרגולציה מחייבת.

יש רבים הסבורים שרגולציה מגבילה עסקים ופוגעת במשקיעים, אך במקרה של זירת מסחר אלקטרונית, היא דווקא מגינה עליהם, מאפשרת למשקיעים קטנים לבצע השקעות ללא חשש להפסד כספי תוך שמירה על הכללים, ובכך למעשה הרגולציה מאפשרת כניסה של משקיעים חדשים לתחום. דבר שכל חברת פורקס היתה שמחה לראות ובוודאי שהמשקיעים עצמם היו שמחים לראות שגורמים חדשים נכנסים לשוק זה.