מציאת רעיון לעסק

אחד השלבים הראשונים בהקמת עסק היא למעשה למצוא את הרעיון המתאים לעסק עצמו.

מה זה אומר בעצם למצוא רעיון לעסק?

אנחנו רוצים להבין מה אני יכול לתת לאחרים שיתן להם ערך והם יהיו מוכנים לשלם לי עליו, כי למעשה הם מקבלים ממני עזרה כזאת או אחרת.

בפועל הדבר הזה יכול להיות מוצר פיזי כמו למשל כמו שולחן או שירות שאני נותן, למשל שירות תיקון לרכב.

כמו שאתם בטח כבר מתארים לעצמכם, יש למעשה אין ספור רעיונות לעסקים מסוגים, גדלים וסגנות שונים, בטח בעידן של היום.

אפשר לתת שירותי אינסטלציה, להקים חברת תוכנה, לפתוח סוכנות לפרסום דיגיטלי, לפתח דוכן אוכל, משרד אדריכלות, לבנות מוצר חדשני ועוד ועוד, הבנתם את הרעיון.

מצד אחד עצם זה שיש הרבה אפשרויות זה דבר נפלא, מצד שני כל כך הרבה אפשרויות זה יכול להיות קשה לבחור דווקא רעיון אחד.

כדי בכל זאת למצוא את הדרך לבחור מאין ספור האופציות כדאי לשים דגש על כמה דברים שיכולים לתת לך כיוון ואז מציאת רעיון לעסק תהיה קלה יותר.

פוטנציאל כספי

אז כמו שראינו למעלה יכולים להיות כל מיני הצעות לעסקים, אבל בעסקים כמו בעסקים, כדי שיהיה עסק צריך שיהיה דרישה שתייצר פוטנציאל לעסק רווחי.

למעשה עסק שאין לו פוטנציאל רווחי הוא בסופו של דבר סוג של התנדבות או תחביב, לא באמת עסק פעיל.

יכול להיות שהייתי בחו"ל ומשום מה נדלקתי על רעיון לייבא רוטב דגים משומר, שמאוד נפוץ במדינה במזרח שהייתי בה. הרבה אנשים משתמשים שם וחשבת לעצמך שזה יכול להיות עסק טוב אפילו שאתה לא אהבת את הרוטב הזה.

אבל אז צריך לחשוב האם יש לזה באמת שוק בישראל?

אז נכון שהרבה אנשים באותה מדינה מזרח-אסייתית מאוד אוהבים את הרוטב דגים הזה. אבל יש סיכוי טוב שבארץ הטעם הזה בכלל לא מוכר ויהיה לרוב האנשים לא נסבל.

הרעיון לעסק צריך להתחשב בפוטנציאל של העסק להיות להצליח.

מה מעניין אותך?

גם אם התחום שאתם חושבים עליו לא נשמע מרתק לרוב האנשים, עדיין כדאי מאוד שיהיה לכם אישית עניין מסוים בנושא.

זה חשוב משום שנסיון לקדם עסק או מיזם שלא גורם לכם עניין, יוביל הרבה פעמים לחוסר מוטיבציה ואפילו תחושה של סתמיות.

אתם יכולים לשמוע ממישהו שהעסק מסוים יכול להיות מאוד משתלם, אבל מה יקרה שתרצו לקדם אותו ותרגישו שזה פשוט לא מעניין אתכם?

תחשבו נניח והיה לכם כבר עסק קיים ופעיל והייתם רוצים להעסיק עובד חדש עקב גדילת עסק. אם היית מספק בעובד שתחום העיסוק של החברה גורם לו לפיהוק? אני בספק.
אותו כלל למעשה חל קודם כל עליך כמישהו שרוצה להקים עסק. לכן כדאי ללכת על רעיון לעסק שאומנם יש לו פוטנציאל כספי, אבל מעורר בך עניין ומוטיבציה להוציא אותו לפועל.

איזה ידע ונסיון שיש לנו

לרובינו רקע וידע קודם ממגוון מקומות, יכול להיות שעבדנו בכמה עבודות בעבר, עשינו איזה תפקיד בשירות הסדיר שלנו ואולי אפילו התנדבנו.

הרבה פעמים נרצה לקדם פרויקט או עסק דומה לעסק שכבר עברנו בו. למשל טכנאים, שעבדו בעבר בחברות במשך שנים, צברו נסיון וקשרים ולאחר מכן פרשו לדרך עצמאית.

העסק שלהם מתבסס על הידע והנסיון המקצועי שרכשו במהלך השנים האחרונות.

לימודים ותעודות

מעבר לנסיון מקצועי יש לנו גם רקע השכלתי שיכול לתת לנו דחיפה ועזרה. למשל אם אני רוצה לפתח מוצר חדש, למשל שולחן עם עיצוב יחודי ויש לי תואר בעיצוב תעשייתי, למרות שאין לי נסיון מעשי בתחום הרקע שלי מהתואר יוכל לעזור לי רבות.

אם אין לי רקע השכלתי בתחום, ובהנחה שלא בניתי כסאות כתחביב במשך שנים, על מנת לקדם פרויקט כזה אצטרך לגייס מישהו שמבין בעיצוב תעשייתי.

כשרון ותחביבים

יש תחומים שאין לנו בהם נסיון רשמי מעבודה כלשהי. אין לנו גם תעודה ממוסד השכלה כלשהו.

עם זאת יש תחומים שהידע שצברתי כתחביב או כשרון שפתחתי במשך השנים יכול מאוד לעזור לי. למשל מישהו שלמד לנגן על פסנתר בילדות ואז המשך לשמר את זה כתחביב.

אם הוא מספיק אוהב וטוב במה שהוא עושה וירצה לקדם את זה לעסק קטן, תהיה לו האפשרות למשל לתת שיעורים פרטיים או קבוצתיים בפסנתר, זאת למרות שאין לו השכלה גבוהה במוזיקה.

קשרים מקצועיים

עוד משהו שכדאי לשקול הוא לא רק הנסיון המקצועי וההשכלה הרשמית שיש לך, אלא הקשרים שיצרת במשך השנים.

אם עבדת כמנהל מסעדה במשך שנים, יש לך קשרים מאוד רלוונטים שיכולים לשמש אותך אם תרצה להשתתף בהקמה של מסעדה חדשה. אתה יודע אם יודע איזה ציוד אתה צריך, אתה מכיר ספקים ויכול להיות שאתה אפילו מכיר משקיעים שירצו להקים מסעדה יחד איתך.

ומה יקרה אם תנסה להקים עסק כזה ללא נסיון? או שתביא איש מקצוע שבעצמו ניהל מסעדה, או שתגמור כמו מסעדות רבות שהניהול שלהם כושל ובמקרה הטוב הם מופיעות בתוכנית "מהפיכה במטבח" או פשוט מחזירות את נשמתן לברוא המסעדות.