רכבים ממוגני ירי

רכבים ממוגני ירי הם רכבים אשר עשויים שלדת מתכת מחוזקת וחלונות משוריינים אשר יכולים לעמוד בפני ירי, אפילו ירי מנשק אוטומטי. בנייה של רכב ממוגן ירי היא דבר יקר יותר מבנייה של רכב רגיל מכיוון שהיא דורשת שימוש בכמות גדולה יותר של מתכת וחומרים יקרים יותר על מנת להבטיח את העמידות של הרכב בפני ירי.

שימושים של רכבים ממוגני ירי

בישראל, כמו גם בעולם כולו, ישנו שימוש נרחב ברכבים ממוגני ירי הן לצורך שימוש צבאי ושימוש בטחוני אך גם לצרכים אזרחיים. כיום, בעקבות ההתנקשות בראש הממשלה יצחק רבין, רכבי ראש הממשלה כמו גם של אישים אחרים הם רכבים ממוגני ירי על פי דרישות השב״כ. אך לא רק ראשי ממשלות ואישיים פוליטיים הם מטרה למתנקשים למיניהם,  גם הרבה מאוד אנשים פרטיים נזקקים לרכבים ממוגני ירי. אנשים רבים בעלי השפעה וכוח, אפילו אם הם אינן אנשים פוליטיים, נמצאים בסכנה שמישהו ינסה לפגוע בהם באמצעות ירי ולכן הם נעזרים ברכבים ממוגני ירי.

במציאות הביטחונית שלנו ישנם מקרים רבים בהם יש לנו צורך ברכבים ממוגני ירי. לצערנו הרב, בשנים האחרונות, התרחשו ועדיין מתרחשים אירועי ירי רבים על רקע לאומני. אזורים מסוימים, הקרובים לכפרים פלסטינים, ידועים בתור אזורים מועדים לפורענות אשר בהם התרחשו מקרים רבים אירועי ירי. מסיבה זו יש צורך של רכבים ממוגני ירי ופתרונות מיגון, במקרים מסוימים אפילו בשביל להסיע ילדים לבית הספר.

רכבים ממוגני ירי

ציוד של רכבים ממוגני ירי

בנוסף לשלדה המיוחדת המספקת הגנה מפני ירי, בדרך כלל מציידים את הרכבים בציוד טכני נוסף בעל משמעות ביטחונית. אמנם הרכב ממוגן מפני ירי ובדרך זוהי ההרתעה הכי טובה, אך למרות זאת חשוב להיות מוכנים גם לתרחישים קיצוניים בהם אכן יתבצע אירוע ירי ולכן מומלץ לכלול ברכב ציוד נוסף. ציוד מומלץ לרכבים ממוגני ירי הוא:

מערכות כריזה – רכב ממוגן ירי חייב רמקול ומערכת כריזה לצורך מקרי חירום בהם צריך להימלט ולתקשר עם נהגים אחרים בכביש על מנת להזהיר אותם ולפנות דרך.

פנסים חזקים – ניתן לצייד את הרכב בפנסים חזקים המאפשרים להאיר את החשכה ולזהות את מקור הירי במידת הצורך.

פנסים מהבהבים – רבים מהרכבים ממוגני הירי עושים גם שימוש בפנסים מהבהבים, כמו למשל בשיירת ראש הממשלה. הפנסים המהבהבים מאפשרים להתריע ולפנות את הדרך. זהו דבר חשוב, מכיוון שאם הרכב נועד להסיע אישיות חשובה אתם בוודאי לא רוצים לעמוד בפקק ולהפוך למטרה קלה עבור מתנקשים.

מצלמות – גם שימוש במצלמות הוא דבר חשוב מאוד. המצלמה יכולה לצלם את הרכבים שמסביב ולסייע בתחקיר במקרה שיתרחש אירוע ירי.