פונטים וזכויות יוצרים – חשוב להכיר

כל מי שעובד בדפוס בכלל ועם תוכנות כתיבה ועיבוד תמלילים בפרט, יודע שאחד האלמנטים החשובים בעבודה זו היא הפונטים. הפונט הוא הצורה שבה האות מודפסת על נייר או מוצגת במסך המחשב.

בכל שפה (אותיות ומספרים) יש פונטים רבים, כשבחלק מהשפות אנחנו יכולים למצוא פונטים זהים, כך למשל פונט אריאל (הפונט של מאמר זה), פונט דיוויד, times new roman ועוד. ישנם פונטים אשר נכתבים רק בשפה מסוימת, זאת בהתאם לסוג האותיות ואופי הכתיבה באותה שפה.

התחום של פונטים תופס חלק מהותי ומשמעותי בכל הקשור למאבק על זכויות יוצרים. בדרך כלל אנשים נוטים לחשוב שרק יצירות כשלעצמן תופסות חלק מהותי בעניין, אך זה לא כך, גם פונט הוא יצירה ולכן אנחנו יכולים לראות לא פעם מאבק בין גורמים שונים על זכויות יוצרים ושימוש לא חוקי בפונטים מסוימים. אך כפי שנוכל לראות מיד, מדובר במשהו מעט יותר מסובך.

פונטים

כאמור, פונט של אותיות או מספרים הוא יצירה מאחר ומדובר בעיצוב שאחראי עליו מעצב גרפי. מן הסתם, האותיות שייכות לכלל הציבור אך העיצוב שלהן בפונט מסוים הוא יצירה של מעצב, לכן הזכויות על הפונט שייכות לו. יש לציין שבמקרים רבים, קשה למצוא הבדל בין פונט אחד לשני, ולכן קשה להחליט האם היתה כאן הפרה של זכויות יוצרים או לא, אך מעצבים שאחראים על עיצוב פונט מסוים יכולים בהחלט לתבוע על זכויות יוצרים במידה וגורם מסוים עשה בהם שימוש ללא רשות.

זכויות יוצרים של פונטים דומות לזכויות על יצירה, הן נמשכות לאורך כל ימי חייו של היוצר עד שבעים שנה לאחר מותו. במידה והוא מסכים, אז ניתן לעשות שימוש בפונט תוך סכום כספי שניתן לו וליורשיו. יש לציין שבמקרים בהם חברות נתבעות על שימוש בפונטים ללא אישור, הרי שהן טוענות שמדובר בשימוש במדגם, הגדרה משפטית מעט שונה שזכויות היוצרים עליה הן רק ל-15 שנה.

בישראל נקבע, כאמור, שזכויות יוצרים של פונטים הן כמו של כל יצירה ומכאן שכל מי שעובר על החוק ומשתמש בהם ללא קבלת אישור, יידרש לפצות את יוצר הפונט בסכום שמגיע עד למאה אלף שקל. עם זאת יש לציין, מרבית יוצרי הפונטים, מן הסתם יעדיפו להעניק את השימוש בהם לחברות שונות כמו בתי הדפוס והמחשוב, ולו מהסיבה הפשוטה, שרק כך הם יוכלו ליהנות מבחינה כלכלית מהיצירה שהם יצרו.