עם מי כדאי להתייעץ לפני רכישת עסק קיים

צברתם סכום כסף והחלטתם לרכוש עסק קיים או שיש לכם עסק והחלטתם לרכוש עסק נוסף, מתחרה או עסק שיכול להשתלב בתוך תהליך הייצור או השיווק שלכם. את ההחלטה האם לרכוש את העסק, תעשו בעצמכם, הרי זה הכסף שלכם, ואתם תחליטו מה לעשות איתו, אך לפני שאתם מקבלים את ההחלטה, מומלץ מאוד להתייעץ עם גורמים מתאימים בשביל לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבורכם.

רכישת עסק קיים זה עניין שבשגרה בעולם העסקים, מדי יום אנחנו שומעים על חברות שרוכשות חברות אחרות. לרוב הרכישות מתבצעות כתוצאה מאחד המקרים הבאים, כאשר חברה רוצה להרחיב את תחומי הפעילות שלה אז היא רוכשת חברה מתחום אחר, כשחברה מוצעת למכירה במחיר נמוך ויש מי שמניח שאפשר לייצר איתה רווח גדול, כאשר חברה מחליטה לרכוש את המתחרים שלה בשביל לצמצם את השוק ואת התחרות, או כשחברה מחליטה לרכוש חברה אשר יכולה לעזור לה בתהליך הפיתוח והמחקר של מוצר מסוים (כך במקום להפנות משאבים למיקור חוץ היא רוכשת חברה שתשה את זה IN HOUSE)

בשביל להגיע להחלטה נכונה לגבי רכישת עסק קיים, יש להתייעץ עם הגורמים הבאים:

רואי חשבון – הם יצטרכו לעבור על הספרים, הן שלנו בשביל לוודא שיש לנו את הסכומים הנדרשים לרכישת החברה, והן של החברה אותה אנחנו רוצים לרכוש, בשביל לוודא שהרכישה כדאית לנו.

עורכי דין – בשביל לוודא שרכישת החברה איננה נחשבת עבירה על החוק ותתקבל על ידי הרשויות (זה נכון בעיקר כשמדובר על רכישת חברה מאותו תחום, אז יש חשש שהרשויות ימנעו את העסקה מחשש לפגיעה בתחרות)

אנליסטים – רצוי להתייעץ עם אנליסטים שעוקבים אחר החברה, אחר המניות שלה או אחר ההתפתחות שלה. מאחר וסביר להניח שאנחנו לא עושים את זה לאורך זמן, הם יוכלו לספק לנו תמונת מצב רחבה של החברה, פעילותה ומצבה הכלכלי.

מומחים בתחום – אלה יוכלו לומר לנו האם רכישת החברה יכולה לעזור לנו או לא. זה נכון הן לגבי רכישת חברה בתחום שלנו והן לגבי רכישת חברה מתחום אחר.

יועצים בתחום העבודה – במידה ואנחנו רוכשים חברה ומחליטים לנקוט צעדים מסוימים עם העובדים של החברה, עלינו להתייעץ עם גורמים מומחים בשביל לבחון מה ניתן לעשות, עד כמה זה חוקי, עד כמה החוזים של העובדים עם החברה אותה אנחנו מתכוונים לרכוש, אכן מחייבים אותנו.

סך כל ההמלצות שאנחנו נקבל, יכולות לעזור לנו בשאלה, האם מומלץ לנו לרכוש את החברה או לא.