ניהול משאבי אנוש בעולם הדיגיטלי

ניהול משאבי אנוש (HR) הוא תחום בעולמות הניהול העוסק בכוח אדם בארגונים השונים. ההנחה הבסיסית בתחום זה היא שעובדי הארגון מהווים משאב חשוב בדיוק כמו שאר משאבי הארגון, ובעסקים יש מערכת יחסים בין העובדים לבין המעסיקים, כאשר העובדים מפיקים תועלות עבור המעסיק בתמורה לשכר, זכויות והטבות שונות. תחומי הפעילות העיקריים בניהול משאבי אנוש הם גיוס וקליטת עובדים לארגון, הנעת עובדים, רווחה, פיתוח וקידום עובדים, יצירת תחושת מחויבות בקרב העובדים כלפי הארגון ועוד.

כדאי לדעת כי תחום ניהול משאבי אנוש עובר בעשור האחרון שינויים רבים ומשמעותיים. עד לאחרונה שלטו בתחום זה מתודולוגיות מסורתיות וקלאסיות אך כניסתן של טכנולוגיות דיגיטליות שינו את עולם העבודה ושוק התעסוקה. לכן, מנהלי ואנשי משאבי אנוש חייבים לאמץ פרדיגמות עדכניות וליישם תהליכים מתקדמים, גמישים וזריזים יותר כדי להשיג את היעדים האסטרטגיים של הארגון ועל מנת להשיג יתרונות על פני ארגונים מתחרים. כיום, ניהול משאבי אנוש מבוסס על מתודולוגיות מתקדמות כמו Agile.

ניהול HR המשפיע על התוצאות העסקיות

תפיסת ה-Agile בתחום ה-HR מספקת לארגון ערך עסקי חשוב, בצורה מהירה, יעילה, גמישה ובסיכון נמוך. במציאות של היום, תהליכי הגיוס מבוססים על גיוס מתמיד, בעיקר בענף ההייטק, לכן הדגש כיום בניהול משאבי אנוש הוא יכולת תגובה מהירה לשינויים, יעילות, איכות, זרימת מידע, קבלת החלטות מהירה ושיתופי פעולה חוצי ארגון.

ראוי לציין כי לניהול נכון של מחלקת משאבי אנוש בארגון יש השפעה כבירה על התוצאות העסקיות והשגת היעדים. חשוב לזכור כי ההון האנושי בארגון מהווה את העלות המשתנה העיקרית, לעיתים עד 60% מהוצאות הארגון, לכן יש להפיק תמורה מלאה מהעובדים. אם מחלקת משאבי אנוש "מספקת את הסחורה" עבור מקבלי ההחלטות בארגון, בדגש על המנכ"ל, הארגון זוכה לעובדים איכותיים ומוכשרים שיובילו את העסק להצלחה וליתרונות בשוק.

ניהול ההון האנושי בעולם הדיגיטלי של היום

בעולם משאבי האנוש חלו שינויים רבים בעשור האחרון, ובמיוחד בשנתיים האחרונות עקב התפרצות נגיף הקורונה. לא מעט תהליכים דיגיטליים החלו לשנות את תחום ה-HR, אך משבר הקורונה האיץ את תהליכי הדיגיטליזציה בתחום משאבי האנוש. מערכות מידע חדשות בתחום ה-HR הביאו לשינוי משמעותי בתהליכי ניהול ההון האנושי בארגונים השונים, הן בתהליכי גיוס עובדים והן בתהליכי קבלת ההחלטות בקרב המנהלים בארגון.

משבר הקורונה יצר שינוי של ממש גם בעולם התעסוקה, שינויים אלו מחייבים את אנשי ה-HR להסתגל למציאות החדשה כמו עבודה היברידית, גיוס מועמדים מרחוק, דרישות של עובדים בעיקר מדור ה-Z לעבוד מהבית וכיוצא בזה.

מערכות המידע העדכניות מבוססות על טכנולוגיות חדשניות כמו בינה מלאכותית, הן מספקות יכולות ניתוח וחיזוי וניתן באמצעותן לנטר את ההון האנושי בארגון כדי להסיק תובנות ומסקנות כמו חוויית המועמדים המעוניינים להשתלב בארגון, אפקטיביות תהליך הקליטה של העובדים החדשים, שביעות רצון של עובדים ותיקים (חוויית עובדים), תרומה של העובדים לארגון, הצלחת תוכניות העשרה המתקיימות לרווחת העובדים ועוד.

במציאות של היום מנהלי משאבי אנוש חייבים לקחת חלק פעיל יותר ברווחת העובדים, ובעיקר בחוויית העובד. כך לדוגמה בתחום ההייטק קשה לשמר עובדים, הטאלנטים זוכים להצעות מארגונים מתחרים, ויש מחסור עצום במועמדים לתפקידים הזקוקים לאיוש, לכן קשה לגייס עובדים איכותיים חדשים. בנוסף, ארגון שלא מאמץ תהליכי מיון וגיוס עובדים גמישים ומהירים יתקשה לגייס מועמדים. בתהליך המיון הארגון עשוי לפספס מועמדים איכותיים מאחר והמועמדים מנהלים במקביל מגעים עם ארגונים מתחרים.

שיפור ההון האנושי והשגת התוצאות העסקיות

ניהול משאבי אנוש בעידן המודרני והמתקדם טכנולוגית הפך למשימה מורכבת ומאתגרת במיוחד. כדי לשפר את ההון האנושי בארגון ועל מנת לסייע למקבלי ההחלטות להשיג את המטרות העסקיות מומלץ לשלוח את אנשי ה-HR ללמוד קורס משאבי אנוש כדי לפתח מיומנויות הנדרשות במציאות של היום, לרכוש ידע וכלים לניהול ההון האנושי בעידן הדיגיטלי וללמוד מודלים עדכניים בתחום ה-HR.