משפחה על גלגלים – כך תבחרו רכב משפחתי

לפני שקונים רכב משפחתי כדאי לחשב בדיוק – מה צריך ומה חשוב, אבל איך עושים תיעדוף עם כל ההיצע הקיים בשוק? הכתבה שתעשה לכם סדר

ענת פלדמן

רכישת רכב משפחתי היא לא עניין של מה בכך. מלבד ההוצאה המכובדת מדובר ברכישה שעתידה לשרת את המשפחה באופן יומיומי למשך מספר שנים – אך כיצד ניגשים למשימת הבחירה?
אין תשובה ברורה וחד משמעית, אך הדרך לכך מתחילה בהבנה הצרכים. לכל משפחה יש הרגלים, ודרישות שונות, מה שמתאים למשפחה אחת לא בהכרח מתאים למשפחה אחרת.
אז איך עושים את הבחירה? בואו ונתחיל.

קובעים מסגרת תקציבית

השלב הבסיסי והראשוני הוא קביעת מסגרת תקציבית, תקציב עבור רכב הוא לא רק שאלה של עלות הרכישה, כדאי לקחת בחשבון גורמים נוספים כגון עלויות ביטוח, אמינות ועד כמה הרכב מבלה במוסכים, כמו גם עלויות שוטפות – דלק או חשמל, שטיפה וכדומה.

רכב חדש "מהניילונים" יעלה הרבה יותר מרכב יד שנייה. גם אם הרכב בילה לא יותר מחמש דקות על הכביש, ערכו יורד בכ-10%.
נושא נוסף שחשוב לתת לו את שיקול הדעת בעת רכישת רכב הוא נושא המימון – כיצד תממנו את הרכב החדש?

ככל שהרכב ישן יותר, כך הסיכוי שהסכום שתוציאו על בילוי במוסך וצריכת הדלק יהיו יקרים יותר. מצד שני, אם הרכב זול יותר, גם הסכום שתוציאו על ביטוח הרכב ככל הנראה ירד.

לאחר שתחליטו מה התקציב הקיים לרכב החדש, ההיצע יצטמצם מאליו והכיוון יתבהר יותר.

איזה נסיעות תעשו ברכב?

אם עיקר הנסיעות שלכם קצרות, עירוניות וללא ילדים – כדאי לשקול רכישת רכב עירוני קומפקטי, היתרונות שבו הם במציאת חניה וצריכת דלק נמוכה יותר.
אם הרכב מיועד לנסיעות קצרות אך מיועד להסעת ילדים – גם כאן כדאי לשאול שאלות שיבררו את הצרכים, מה גילם? בכמה מדובר? כמה כסאות בטיחות תידרשו להתקין במושב האחורי? האם יש די מקום בתא המטען לעגלת ילדים? האם קל להכניס את עגלת הילדים לתא המטען? אם מדובר במתבגרים – האם יש די מקום מאחור לילד גדול יותר?

אם הנסיעות ארוכות, כדאי לשאול מה טיבן? אם אתם מבלים שעות כל יום בדרך אל ומהעבודה, רצוי לבחור ברכב עם מושבים נוחים שיכולים להתאים בדיוק עבורכם. כאבי הגב שתקבלו מנסיעה ברכב קטן מדי לא תמיד שווים את החיסכון ברכישה.

אם אתם חובבי טיולים בדקו כי תא המטען גדול מספיק להכיל את כל הציוד שאתם זקוקים לו – בין אם מדובר במספר מזוודות או באוהלים, שקי שינה וצידניות.

מי נוהג ברכב?

בנושא זה השאלה העיקרית היא האם יש סיכוי שינהגו נהגים צעירים ברכב? רצוי לבחור רכבים בטיחותיים כאשר הצפי הוא כי נהגים צעירים נוהגים או ינהגו בקרוב. תמיד ניתן להוסיף מערכות בטיחות לרכבים דוגמת מובילאיי, אך מערכות חדישות שגם יודעות להתערב ממש בנהיגה ולא רק להתריע – יעילות יותר.

רכבים משפחתיים מומלצים

בקטגוריית רכב משפחתי סטנדרטי ללא צורך בתקציב גדול, ניתן למצוא את יונדאיi35  ממשפחת דגמי אלנטרה האהוב בקרב משפחות רבות בישראל, כמו כן, ניתן לרכוש את הדגם ביד 2, במחיר משתלם ונוח.
מדובר ברכב המותאם באופיו עבור משפחות, וכולל עיצוב מרווח במיוחד, עם תא מטען גדול ונח מאד לנסיעה.

בקטגוריית משפחתיות מתקדמות יותר, ניתן למצוא את הפורד פוקוס Active X., מדובר ברכב עם יחידת הנעה חזקה, תחושה איכותית והתנהגות כביש מצוינת אשר מתבטאת גם באבזור פנימי נדיב ומיטב מערכות בטיחות מתקדמות, כזה המתאים במיוחד למשפחה עם נהגים צעירים ולמחפשים חווית נהיגה.

באותה הקטגוריה, רכב מומלץ נוסף הוא קיה סיד סטיישן, הקיה בעלת מרווח פנימי גדול, ושלל מערכות בטיחות מתקדמות. היא אולי לא הרכב הכי מאובזר בשוק, אך היא תשרת היטב את מרבית המשפחות.

תהליך רכישת רכב משפחתי מתחיל עם הבנת המגבלות והצרכים. כאשר אלו ברורים, ניתן להשוות את הדגמים וההיצע ולבחור ברכב המתאים ביותר למשפחה שלכם ולהעדפותיכם.
הלא משנה באיזה רכב תבחרו לבסוף, אך העיקר שתסעו בזהירות.