עוד עסקה מוצלחת למשרד עריכת דין תומר מהרשק ושות'.
חברת ארילו מפתחת מערכות המספקות הגנה, מפני התקפות סייבר על מערכות הרכב הממוחשבות, כמו מערכת המולטימדיה, הניווט, או הנעילה של הרכב המערכות שמפתחת החברה מיועדות למניעת השתלטות מרחוק על המנוע או הבלמים
חברת NNG, מפתחת תוכנת הניווט iGO, רוכשת תמורת 10 מיליון דולר את השליטה (60%) בחברת ארילו טכנולוגיות הישראלית, המתמחה בפתרון הגנת סייבר לכלי רכב. מבנה העסקה כולל רכישת מניות מבעלי מניות קיימים והזרמת הון לחברה.
הסטארט אפ ארילו (Arilou) הוקם ב-2010. החברה מפתחת מערכות המספקות הגנה, מפני התקפות סייבר על מערכות הרכב הממוחשבות, כמו מערכת המולטימדיה, הניווט, או הנעילה של הרכב. המערכות שמפתחת החברה מיועדות למניעת השתלטות מרחוק על המנוע או הבלמים.
דודי וירניק, נשיא חברת NNG ציין בעקבות הרכישה כי "לאור הגידול המואץ בהכנסותיה ורווחיותה של החברה, ובהתאם לאסטרטגית NNG להרחיב את תחומי פעילותה, ההשקעה בחברת ארילו הנה טבעית ומהווה המשך ישיר לרכישה שביצענו ב-2014 של חברת Nfusion האמריקאית המתמחה בפיתוח ממשקי אדם-מכונה.
"הרכישה משקפת את החזון שלנו לספק ליצרניות הרכב ולנהגים סל רחב של שירותים וכלים המעמיד את מערכת המולטימדיה לרכב של החברה כמוצר המתקדם ביותר בשוק ומספק פתרונות למגוון אתגרים ובעיות בהם נתקלים יצרני הרכב והנהגים".
וירניק הוסיף כי על אף שהתקבלו הצעות להנפיק את NNG בניו-יורק או בלונדון, כרגע, אין בכוונת החברה לצאת להנפקה. חברת NNG הוקמה ב-2004 על ידי וירניק המשמש כנשיא ווקובי הלפרין. מטה החברה נמצא בהונגריה.
החברה מפתחת מערכות ניווט לרכב ומערכות נוספות בתחום מערכות המולטימדיה לרכב. התוכנה המוכרת של החברה היא iGO, המאפשרת ניווט על פלטפורמה תלת מימדית, גם ללא תלות בחיבור לאינטרנט. התוכנה הפכה חלק מובנה במערכת המדיה של יצרניות רכב בעולם וניתנת לרכישה גם כאפליקציה לסמארטפון.
משרד עורכי דין תומר מהרשק ושות' יצגו את NNG בעסקה. משרד תומר מהרשק הינו משרד בוטיק אשר מתמחה במיזוגים ורכישות. על לקוחות המשרד נמים גופים בינ"ל בעלי הון וחברות היי-טק. תומר מהרשק דורג ע"י חב' דירוג בינ"ל כעו"ד מוביל בתחום התאגידים.
תעשיית הרכב עברה מהפכה טכנולוגית בשני העשורים האחרונים, כאשר מערכות טכנולוגיות חדשניות שינו את הדרך בה אנחנו מתפעלים את רכבי המפלצת המודרניים. אחד מההיבטים החשובים ביותר של ההתפתחות הזו הוא ההתקדמות בתחום אבטחת המידע – תחום הסייבר. רכבים מודרניים לא רק נוסעים, הם גם חכמים, מחוברים לרשתות, וכוללים מערכות מתקדמות כמו נהיגה אוטונומית, חיבוריות לאינטרנט, ועוד. כל אלה יוצרים סיכון חדש: פריצות סייבר שעלולות לפגוע הן במשתמשים והן ביצרני הרכב עצמם.
המערכות הדיגיטליות ברכבים כוללות טכנולוגיות מתקדמות כמו מערכות אינפורמציה ותקשורת (IVI), מערכות עזר לנהג (ADAS), אוטומציה של נהיגה, תשתיות רשתות קריטיות ועוד. כל מערכת כזו מחוברת לרשת תקשורת פנימית, מה שהופך את הרכב לפגיע בפני תקיפות סייבר.
מערכת אינפורמציה ותקשורת (IVI): המערכת זו מנוהלת באמצעות מסך מגע וכוללת אפליקציות של ניווט, מוזיקה, שליטה על פונקציות הרכב ועוד. היא מחוברת לרשתות חיצוניות (למשל, אינטרנט או מכשירים ניידים), מה שמגביר את הסיכון לפגיעות סייבר.
מערכות עזר לנהג (ADAS): מערכות כמו בלימה אוטומטית, שמירה על נתיב, ועוד, משפרות את הבטיחות אך גם מייצרות תלות בטכנולוגיה שאם תיפגע, יכולה להביא לתוצאות הרות אסון.
נהיגה אוטונומית: הרכב האוטונומי מייצג את העתיד של תחום הרכב, אך הוא מציב אתגרים גדולים בתחום אבטחת המידע. מערכות אוטונומיות תלויות בהבנה ויכולת חישוב גבוהה של נתונים בזמן אמת, ויכולת של האקרים להשתלט על מערכת כזו יכולה להוות סכנה גדולה.
האתגרים בתחום הסייבר לרכבים נוגעים בכמה תחומים עיקריים:
פגיעות בהתקנים מחוברים: עם חיבורם של רכבים לרשתות כמו Wi-Fi, Bluetooth, ו-5G, נוצרו אינספור שערים שיכולים להיות מנוצלים על ידי תוקפים. לדוגמה, חיבוריות לאינטרנט יכולה לאפשר לגורם חיצוני להשתלט על המערכת, לשבש את פעולתה או לגנוב מידע רגיש.
פרצות במערכות ניהול הרכב: מערכות הניהול המרכזיות ברכב עשויות להיות פגיעות לפריצות. תוקפים יכולים לנצל פרצות במערכות אלה כדי להשפיע על המנוע, הבלמים, מערכות הבטיחות, ועוד.
התקפות על מערכות נהיגה אוטונומיות: אחד הסיכונים הגדולים ביותר טמון במערכות נהיגה אוטונומיות. פריצה למערכת כזו יכולה לגרום לפגיעה ישירה בנהג ובנוסעים, עם סיכון למקרי תאונה.
גניבת נתונים פרטיים: רכבים חכמים אוספים מידע אישי ורגיש על המשתמשים, כולל מיקומים, הרגלי נסיעה, מידע רפואי ועוד. אם מידע זה דולף, הוא יכול להוות סיכון פרטיות.
איך תעשיית הרכב מתמודדת עם האתגרים?
היצרנים, המפתחים והרגולטורים מודעים לסיכונים הללו ומבצעים פעולות שונות לשם הגנה על רכבים:
הצפנת נתונים: רוב רכבי העתיד מצפינים את המידע שמועבר בין המערכות השונות, כדי להקשות על תוקפים לגשת אליו.
עדכוני תוכנה מרחוק (OTA): היכולת לעדכן את מערכות הרכב באופן מרוחק מאפשרת לצמצם פרצות אבטחה ולחזק את ההגנה ברכב באופן שוטף, אפילו לאחר שהרכב יצא לשוק.
מערכות ניטור בזמן אמת: יצרני רכבים וסטארטאפים בתחום הסייבר מפתחים טכנולוגיות לניהול ולניטור מערכות הרכב, במטרה לזהות ולחסום התקפות בזמן אמת.
שיתוף פעולה עם חברות סייבר: יצרני רכב עובדים בשיתוף פעולה עם חברות אבטחת סייבר במטרה לזהות ולחסום איומים לפני שהם יהפכו לבעיה גדולה.
העתיד של תחום הסייבר לרכבים טמון במגוון תחומים:
בינה מלאכותית: מערכות סייבר מתקדמות בשילוב של בינה מלאכותית ולמידת מכונה עשויות לאפשר זיהוי מוקדם של פריצות סייבר ושיפור של מנגנוני ההגנה.
הגנה רב-שכבתית: בכדי להתמודד עם איום הולך ומתרקם, יצרני הרכב ימשיכו לפתח מערכות הגנה מתקדמות וחדשניות שיכללו שכבות רבות של אבטחה, כולל הגנה פיזית, הגנה על המידע והגנה על המערכת.
תקנים רגולטוריים חדשים: במקביל להתקדמות הטכנולוגיה, סביר להניח שיתווספו תקנים ורגולציות חדשות בתחום אבטחת סייבר לרכבים, במטרה להבטיח את בטיחותם של הצרכנים.