כמה הון עצמי צריך לדירה

זוהי שאלה נפוצה ביותר, אשר המשמעות שלה למעשה היא – כמה הון עצמי צריך כדי לקבל משכנתא לדירה. ובכן, מדובר בשאלה חשובה מאוד והרת גורל עבור אנשים רבים. התשובה עליה תוכל לספק לכם את המידע הרלוונטי לגבי התקציב העומד לרשותכם לרכישת דירה, ולהשלמת הרכישה באמצעות משכנתא.

לא לשכוח – הוצאות נלוות

בחישוב הכללי של ההון העצמאי שלכם והמשכנתא, אנשים רבים נוהגים לשכוח את ההוצאות הנלוות לכל תהליך רכישת הדירה. מדובר בהוצאות שיכולות להגיע לעשרות אלפי שקלים, תלוי כמובן בסוג הנכס ובמחירו, ולכן חשוב מאוד לקחת אותן בחשבון. בין היתר, מדובר בתשלומי מסים, דמי תיווך, שכר טרחה של עורך הדין, שיפוצים וכדומה. חשוב שתבינו כי ההוצאות האלו ירדו מההון העצמי שלכם, לא מהמשכנתא, ועל בסיס זה תוכלו לפנות לבנקים על מנת לקבל משכנתא.

מעוניים במשכנתא או מחזור משכנתא? ליחצו כאן >>

התשובה תלויה בסוג הרוכש

הוראות בנק ישראל מחלקות את רוכשי הדירות לארבע קטגוריות.

רוכשי דירה יחידה: אלה הם אנשים שאין בבעלותם נכס או חלק מנכס כלשהו, והדירה שהם עומדים לרכוש תהיה הדירה היחידה שלהם. ההון העצמי במקרה זה צריך להיות 25% משווי הנכס. ראו גם: משכנתא ראשונה לזוג צעיר.

משקיע: משקיע הוא כל מי שיש בבעלותו דירה, והוא מעוניין לרכוש דירה נוספת מבלי למכור את הדירה הקודמת. במקרה זה ההון העצמי יעמוד על 50% משווי הנכס.

משפר דיור: משפר דיור הוא מי שעומד לרכוש דירה ולמכור במקביל את הדירה הקודמת שלו. הוא צריך להצהיר בפני עורך דין שאכן כך בכוונתו לעשות, וההון העצמאי שהוא יצטרך יעמוד על 30% משווי הנכס.

תושב זר: תושב זר הוא כל מי שאינו אזרח של מדינת ישראל, ולכן אינו מחזיק בתעודת זהות ישראלית. ההון העצמאי לו תושב זר יזדקק עומד על 50% משווי הנכס.

לסיכום, ההון העצמי הדרוש לרכישת דירה אינו אחוז אבסולוטי, אלא תלוי בגורמים רבים. הוא תלוי בסוג הנכס, בהוצאות הנלוות לרכישת הדירה, וכמובן, בסיווג של רוכש הנכס לפי הוראות בנק ישראל. בסופו של דבר, חשוב מאוד לדעת לאיזו קטגוריה אתם משתייכים על מנת לממש את מלוא הזכויות שלכם.