עבור רבים, תורת הקבלה נתפסת כיחידה אחת, מונוליטית ונצחית – חוכמה עתיקה שנמסרה למשה בסיני והועברה בסוד מדור לדור. בעוד שתפיסה זו נושאת עמה אמת רוחנית עמוקה, היא נוטה להשטיח את אחת הדרמות האינטלקטואליות והרוחניות המרתקות ביותר בתולדות העם היהודי: ההיסטוריה של הקבלה. הקבלה איננה אגם קפוא של ידע, אלא נהר שוצף של רעיונות, זרמים, מחלוקות והתגלויות, שהתפתח והשתנה לאורך מאות שנים. המסע בעקבות התפתחות זו דורש מורה דרך יוצא דופן, כזה המשלב בקיאות במקורות עם חדות אקדמית והבנה היסטורית רחבה. את התפקיד הזה ממלא ד"ר רמי שקלים בקורס המקיף שלו, הלוקח את תלמידיו למסע עוצר נשימה מראשיתה המסתורית של המיסטיקה היהודית ועד להתגלותו של ספר הזוהר, ספר הספרים של הקבלה.
מאמר זה ישרטט את מפת הדרכים של אותו מסע היסטורי, ויאיר כיצד שיטת ההוראה הייחודית של ד"ר רמי שקלים חוות דעת הופכת את לימוד העבר לחוויה חיה, רלוונטית ומעוררת מחשבה.
המדריך למסע ההיסטורי: החוקר שמאחורי המרצה
הוראת ההיסטוריה של הקבלה היא משימה מורכבת, הדורשת מיומנות שונה מהוראת תכניה של הקבלה. היא דורשת יכולת לנתח תהליכים, להבין השפעות תרבותיות, לקרוא טקסטים באופן ביקורתי ולנווט בין מסורת למחקר. הרקע האקדמי המרשים של ד"ר שקלים הוא שמכשיר אותו באופן אידיאלי למשימה זו. העובדה שהוא מחזיק בשני תארים של דוקטור, משני צדי האוקיינוס, מעידה על עומק ורוחב שאין שני לו.
את עבודת הדוקטורט הראשונה, שהגיש ב-1994 באוניברסיטת קליפורניה, הוא הקדיש לנושא "תורת הנפש והגלגול בראשית הקבלה". מחקר זה העניק לו שליטה מלאה בתקופת היסוד, בתכנים ובמושגים שעמדו בבסיס התפתחותה של הקבלה המוקדמת. את הדוקטורט השני, שהשלים בשנת 2025 באוניברסיטת בר-אילן, הוא הקדיש לנושא היסטורי מובהק ומורכב: "היפרנומיזם, אנטינומיזם, ניהיליזם ושבתאות בגישת רבי משה זכות לשמות הקודש בשרשי השמות ובפירושו על הזוהר". מחקר מאוחר זה מדגים את יכולתו להתמודד עם התפתחויות היסטוריות מורכבות, עם משברים ותמורות, ועם האופן שבו טקסטים קנוניים כמו הזוהר מתקבלים ומתפרשים בדורות מאוחרים יותר. ציוד אקדמי זה מאפשר לו להציג בפני תלמידיו תמונה היסטורית מלאה, מאוזנת ונטולת פניות.
מן הסוד אל הספר: שלבים בהתפתחות הקבלה
הקורס של ד"ר שקלים, כפי שמשתקף בסילבוס המפורט שלו (הרצאות 20-25), מפרק את ההיסטוריה המורכבת של הקבלה לשלבים ברורים, ומאפשר לתלמידים להבין את שרשרת ההתפתחות באופן לוגי וכרונולוגי.
1. השורשים הקדומים: מעשה בראשית ומעשה מרכבה
המסע מתחיל לא בספרד של ימי הביניים, אלא בתקופת התנאים והאמוראים. ד"ר שקלים צולל אל תורות הסוד הקדומות של חז"ל, הידועות כ"מעשה בראשית" (סודות הבריאה) ו"מעשה מרכבה" (סודות ההתגלות האלוהית). הוא אינו מסתפק בתיאור המסורתי, אלא, כפי שניכר בהרצאה מס' 20, הוא ממקם את התורות הללו בהקשרן התרבותי הרחב. הוא דן בשאלת היחס שבין המיסטיקה היהודית הקדומה לבין תורות חיצוניות כמו הגנוסיס, התורה המאניכאית והתורות הסינקרטיסטיות של העת העתיקה. גישה אקדמית זו מאפשרת לתלמידים להבין את ייחודה של המחשבה היהודית על רקע עולם הרעיונות שבו היא צמחה.
2. גשר בין תקופות: חסידות אשכנז ומגילת אחימעץ
תקופות המעבר בהיסטוריה הן לרוב המורכבות ביותר להוראה. ד"ר שקלים מקדיש תשומת לב מיוחדת לתקופה שבין חז"ל לבין פריחת הקבלה בספרד. הוא מציג בפני תלמידיו טקסטים פחות מוכרים כמו "מגילת אחימעץ" ודמויות מפתח כמו אהרון הבבלי ושפטיה בן אמיתי. בנוסף, הוא סוקר את התרומה הייחודית של "קבלת חסידות אשכנז", זרם מיסטי חשוב שקדם לקבלת הזוהר ופעל במרחב הגרמני, והדגיש נושאים של קדושה, פרישות ומסירות נפש. בכך, הוא יוצר נרטיב היסטורי רציף ומונע מהתלמידים את התפיסה השגויה שהקבלה "צצה" לפתע בספרד.
3. ההתפרצות הגדולה: ספר הבהיר וקבלת פרובנס וספרד
נקודת המפנה הדרמטית מגיעה במאות ה-12 וה-13 עם "גילוי" ספר הבהיר בפרובנס. ד"ר שקלים מסביר את חשיבותו המכרעת של ספר קטן וחידתי זה, שהכניס לשיח היהודי לראשונה ובאופן גלוי את תורת הספירות. מכאן, הקורס עובר למרכז הכובד החדש – ספרד, שם התרחשה פריחה אדירה של יצירה קבלית. התלמידים נחשפים לפסיפס עשיר של דמויות ומקובלים:
- חוג גירונה: רבי עזרא, רבי עזריאל והרמב"ן, ששילבו את הקבלה בתוך הפרשנות ההלכתית והפילוסופית.
- חוג קסטיליה: רבי יעקב ורבי יצחק הכהנים, שפיתחו רעיונות גנוסטיים יותר על מאבק בין כוחות הטוב והרע.
- הקבלה הנבואית-אקסטטית: זרם נפרד ומהפכני שהוביל רבי אברהם אבולעפיה, אשר התמקד בטכניקות מדיטטיביות על צירופי אותיות במטרה להגיע לחוויה נבואית.
הצגת הזרמים השונים זה לצד זה מדגישה בפני התלמידים שהקבלה מעולם לא הייתה מקשה אחת, אלא שדה פורה של גישות שונות ולעיתים אף מנוגדות.
גולת הכותרת: מסתורין ופולמוס סביב ספר הזוהר
חלק נכבד מהקורס מוקדש, ובצדק, ליצירה החשובה והמשפיעה ביותר בתולדות הקבלה – ספר הזוהר. ד"ר רמי שקלים ניגש לנושא זה בשתי רמות, המדגימות את האיזון המופתי שלו בין מסורת למחקר.
הרמה הראשונה: תוכנו וגילויו של הספר
התלמידים לומדים על סיפור הגילוי המסורתי של הספר על ידי המקובל רבי משה די ליאון במאה ה-13, ועל תפקידה של "איגרת רבי יצחק דמן עכו" בביסוס המעמד הקדום של הספר. הם נחשפים לעולם העשיר של הזוהר – התיאורים הדרמטיים של העולמות העליונים, דמותו של רבי שמעון בר יוחאי וחבורתו, והפרשנות המיסטית העמוקה לתורה.
הרמה השנייה: הפולמוס הגדול על קדמותו
כאן באה לידי ביטוי היושרה האקדמית של ד"ר רמי שקלים חוות דעת באופן המובהק ביותר. הוא אינו מהסס להציג בפני תלמידיו את אחד הפולמוסים המרתקים והטעונים ביותר בתרבות היהודית: שאלת זמן חיבורו של הזוהר. כפי שמצוין בהרצאה מס' 25, הוא מציג באופן מאוזן את שתי העמדות:
- הראיות לקדמות הזוהר: הטיעונים המסורתיים הרואים בזוהר יצירה אותנטית מתקופת התנאים.
- הראיות לאיחור הזוהר: הראיות הלשוניות, ההיסטוריות והרעיוניות (שהועלו כבר במאה ה-18 על ידי חוקר כמו רבי יעקב עמדן) המצביעות על כך שהספר נכתב ברובו בספרד במאה ה-13.
הצגה בלתי מתפשרת זו של המחקר המודרני לצד המסורת היא שירות אדיר לתלמידים. ד"ר שקלים אינו מכתיב להם במה להאמין, אלא מצייד אותם בידע ובכלים לחשוב באופן עצמאי ומעמיק על הטקסט המכונן של הקבלה.
לסיכום: היסטוריה שהיא חוויה
הקורס על תולדות הקבלה בהנחייתו של ד"ר רמי שקלים הוא הרבה יותר משיעור היסטוריה. זהו מסע בזמן, המשלב סיפור בלשי, דרמה פילוסופית וחוויה רוחנית. סגנונו הכריזמטי והנלהב מפיח חיים בדמויות העבר, והופך את רבי עקיבא, הרמב"ן ורבי אברהם אבולעפיה לדמויות בנות זמננו, המתמודדות עם שאלות נצחיות של אמונה, התגלות ומשמעות. על ידי שילוב בין נאמנות למסורת לבין פתיחות למחקר, הוא מעניק לתלמידיו הבנה בוגרת, מורכבת ומלאה של אחד הנכסים היקרים ביותר של הרוח היהודית. לימוד ההיסטוריה אצלו אינו צבירת עובדות יבשות, אלא הבנה עמוקה יותר של הנשמה היהודית עצמה.