פיצוי לפי חוק המכר

חוק המכר לשנת 1974 קובע את ההסדרים החלים בין מוכר לרוכש דירה, כאשר המטרה המרכזית היא מתן הגנה צרכנית כלפי הקונה במקרה של כשל בעסקת הרכישה. כיוון שמוכר הדירה נחשב כבעל כוח כלכלי גדול יותר, החוק מצדיק את הגנתו של הקונה כדי שלא יפסיד את כספו.

במקרה שקבלן חורג מתאריך היעד של מסירת דירה כפי שנקבע בחוזה רכישת דירה מקבלן, רוכש הדירה זכאי לקבלת פיצוי בגין האיחור. במאמר זה נסקור את נושא פיצוי לפי חוק המכר, התהליכים הכלולים בתהליך קבלת הפיצוי והדרך להעלאת סיכויי קבלת הפיצוי באופן המהיר והטוב ביותר.

פיצוי בגין איחור במסירת דירה

רכישת דירה הייתה מאז ומעולם שאיפתו של כל אדם, וכיוון שמדובר בעסקה חשובה בעלת ערך כספי גבוה במיוחד – בית המשפט מעניק חשיבות מהותית למועד מסירת הדירה שנקבע בין הקבלן לרוכש. לכן כאשר קיים איחור במועד המסירה, רוכש הדירה זכאי לקבלת פיצוי מתאים כדי שלא ימצא עצמו חסר מקום מגורים, ולמעשה יקבל הגנה כלכלית.

מסירת הדירה צריכה להתבצע רק לאחר שניתן טופס 4, המאשר את אכלוס הדירה מבחינה רשמית, והקונה ראה שהיא אכן ראויה למגורים. כיוון שלעיתים קיימים עיכובים בקבלת טופס 4 שאינם תלויים בקבלן, החוק קובע תקופת גרייס של חודשיים בהם הקבלן אינו מחויב לתת פיצוי בגין איחור המסירה.

כיצד נקבע גובה הפיצוי

סעיף 5.א בחוק מגדיר תקנות מוסדרות הנוגעות לגובה הפיצוי שעל הקבלן לשלם לקונה, במקרה של איחור בתאריך מסירת הדירה. הפיצוי יינתן בכל חודש, וסכום הפיצוי ייקבע על פי חישוב דמי השכירות של דירה הזהה לזו שהקונה עתיד לקבל מהקבלן.

בחלוף חודשיים מתקופת האיחור במסירה (תקופת הגרייס), על הקבלן לשלם עבור 8 החודשים הראשונים פיצוי בגובה פי 1.5 מחישוב סכום שכר הדירה. החל מהחודש ה-9 ועד החודש ה-12, הפיצוי יעמוד על פי 1.25 משכר הדירה.

ניהול משא ומתן מול היזם

כדי לקבל את הפיצוי המתאים בגין איחור במסירת הדירה, יש לפנות באופן יזום אל הקבלן בדרישה לקבלת הפיצוי. כדי לנהל את המשא ומתן בצורה מוצלחת מול היזם, שהינו בעל כוח והשפעה גדולה יותר לעומת הקונה "הפשוט", מומלץ להיעזר בשירותיו של עו"ד מנוסה בתחום.

נוסף על דרישה לקבלת פיצוי הולם, עו"ד יתמקד גם במועד המסירה החדש של הדירה בכדי להבטיח כי הרוכש יקבל את דירת מגוריו כמה שיותר מהר.

הגשת תביעה לקבלת פיצוי על פי חוק המכר

במידה והקבלן אינו נענה למשא ומתן הנערך מולו לקבלת הפיצוי, רוכש הדירה יכול להגיש נגדו תביעה משפטית. יש לזכור כי לצורך הגשת התביעה יש להציג לבית המשפט מסמכים המעידים על זכאות הרוכש לפיצוי, אסמכתאות התומכות בגובה שיעור הפיצויים, הוכחות לניסיונות יצירת קשר עם הקבלן ושליחת מכתבי התראה וכו'. לכן גם במצב של הגשת תביעה, רצוי לבצע זאת בליווי משפטי של עו"ד מומחה.

קראו על הצד המשפטי של הצד השני: ליווי שוטף לקבלנים