ועד בית חיצוני והראש שקט

ועד בית חיצוני והראש שקט

רובנו יודעים כי בבניינים בעלי מספר דירות גבוה, קשת הטיפולים שיצטרך לעבור בניין זה או אחר תהיה רחבה למדי; החל בטיפולים שונים ומגוונים בגינה של הבניין, דרך קיום קשר עם חברת המעליות וכלה בענייני ניקיון והדברה. ובעוד שישנם בניינים בהם התנהלות ועד-הבית זורמת על מי-מנוחות, באחרים עולות לעיתים קרובות תהיות שמצביעות בעיקר בעד הסרת משימות כמו ניהול ועד הבית מכתפיו של בעל-הבית, והעברתן הלאה אל חברה חיצונית – חברה לניהול ועד בית חיצוני. 

רבים יעידו שישראל היא מדינה שמורכב לחיות בה; יוקר המחיה גורם לרובנו לעשות שעות נוספות ככל והדבר נוגע לכלכלת הבית וטיפוח העסק – וזה עוד לפני שבכלל דיברנו על לגדל ילדים באופן המעורב ביותר שרק ניתן לשים עליו את הידיים. 

סיבות אלו כמו גם רבות אחרות מביאות יותר ויותר בעלי-בתים ובנייני-מגורים בתל אביב, גבעתיים, רמת גן והסביבה (אבל לא רק) לוותר על העיסוק בניהול וועד הבית בעצמם, תוך העברת המטה אל חברת ניהול ועד בית חיצוני אשר עניינה לרכז את כלל משימות ועד-הבית לרבות גביית דמי ועד הבית מהדיירים בבניין. 

ניהול ועד בית חיצוני בתל אביב זה קל!

פעמים רבות יצא לנו לשמוע בעלי בתים בגוש דן 'מוציאים קיטור' על עצם המורכבות שבמטלת ניהול ועד הבית של הבניין או הבניינים שלהם ושל בני משפחותיהם. ואם עד היום נהוג היה שבעל הבניין, או בעלי-הבית ינהלו את נושא ועד הבית בעצמם, הרי שהיום – ובצל האמור, רבים בחורים בוועד בית חיצוני.

ועד בית חיצוני הוא למעשה שירות במהלכו מגיע צד ג' לטפל בנושאים הבאים: 

  • כתיבת תכנית טיפול שנתית לבניין.
  • גביית דמי ועד-הבית מהדיירים או בעלי הבתים האחרים.
  • טיפול בניקיון הבניין.
  • טיפול בגג הבניין.
  • עבודה אל מול חברת התחזוקה של המעלית בבניין.
  • יצירת תכנית עבודה שנתית מיוחדת לשם השבחת הנכס בטרם מכירתו.
  • שקיפות מלאה לגבי עלות נפרדת בעת טיפול בתקלות תשתית חמורות.

אם הגעתם עד שורות אלו, אתם ודאי תוהים מדוע הכותרת האחרונה מציינת דווקא את העיר תל אביב בנשימה אחת כאשר מדברים על ועד בית חיצוני. ובכן, חשוב לציין שמבחן הזמן מוכיח כי הוצאת ניהול ועד הבית אל חברה חיצונית מהווה פעולה שמאפיינת – לפחות ברוב הזמן, בעלי בתים באזור גוש דן והצפון. וכך יצא שמתוך בחינה מקרוב של המצב עלה ועדיין עולה שרוב הדרישה לניהול ועד בית, או ניהול ועד בית חיצוני אם תרצו – ממוקמת בעיקר באזור גוש דן.

גורם בתעשיית ועד הבית החיצוני: "ניהול ועד בית חיצוני לא היה כאן לפני 20 שנה, לא בממדים האלו"

לו חזרנו בזמן, היינו מגלים כי בשנות השישים והשבעים לא היתה 'חיה' כזאת שמשמעה "להביא מישהו אחר שינהל את כל עניין ועד הבית"; הכל נסגר בתחומי הבניין, הכל נסגר בתחומי המשפחה או המשפחות שבבעלותן הבניין או הבניינים. ניתן לומר – כך מספרים גורמים בתחום, כי השינוי החל לתת אותותיו אי שם בשנות ה-90 המאוחרות, כאשר תחת כל עץ רענן צצו להם בניינים ובעלי דירות שעלו על הלשון את נושא הוצאת ניהול ועד הבית – מבפנים החוצה.

"כל העניין הזה של ועד בית חיצוני זה משהו שתופס תאוצה בשנים האחרונות, משנה לשנה אנחנו מקבלים יותר ויותר פניות.." אומר לנו א. המועסק בתחום ניהול ועד הבית החיצוני.

"תשמע, זה גם יוצא להם משתלם ופותר להם כאב-ראש שממילא אין להם כוחות להתמודד איתו..אתה בא, אתה דואג לכל נושאי הניקיון, התחזוקה, הגג, גביית כסף מהדיירים..זה עושה להם את כל ההבדל לבעלי הבתים האלה.." הוא מספר. 

וכשאומרים ועד בית חיצוני מחיר, מה תהיה התשובה? 

אם יש משהו שניתן לומר בוודאות, תהיה זו העובדה כי חיפושים אונליין יתנו לא מעט תוצאות ואופציות עבור בעלי-בתים שמעוניינים לקבל הצעת מחיר לוועד בית חיצוני. וכן, גם כאן ישנם הבדלי מחירים בין ספק זה למשנהו, אך העניין המרכזי שמרכיב את המחיר הסופי יהיה כרוך בגודל הנכס, מספר פעולות התחזוקה הנדרשות באופן חודשי, הצורך בפתרון תקלות חמורות באופן מיידי ובשיתוף ספק נוסף – כל אלו ועוד מהווים רכיבים בעבודתה של חברת ניהול ועד בית חיצוני. באותה נשימה, לא בכל בניין קיימת מעלית – עניין שמשנה את רכיבי ההצעות השונות שמתקבלות בצד של בעלי הבתים, ועל כן כל הצעה תהיה לגופה.

חשוב לומר כי אם הנכם בעלי בתים שתוהים אם ללכת כל ועד בית חיצוני או לא; אם אתם מאלו שעוברת להם בראש המחשבה: 'ועד בית חיצוני מחיר' – הדבר הטוב ביותר עבורכם יהיה לנהל סקר שוק קצר, אשר במהלכו תקבלו הסכמים או הצעות מחיר ממספר עוסקים או חברות בתחום ועד-הבית-החיצוני; הבינו את תכולתם ואת הצעת המחיר שקיבלתם. במידה והגעתם למסקנה כי כספים אלו – אשר כאמור ילכו לאותו גורם שינהל עבורכם ועד בית חיצוני – שווים את היעדר כאבי-הראש , כנראה שאתם צריכים ללכת על זה.