קניתם נכס כזוג, מה חשוב שתדעו

עורך דין מקרקעין

בין אם קניתם דירה יחדיו לפני הנישואין, או שמא רכשתם נכס לאחר שנישאתם, במקרים רבים הדירה תיחשב בתור רכוש משותף של שניכם. וככזה, בנכס המשותף לכל אחד מבני הזוג יהיו זכויות מסוימות. הנה מספר דגשים שחשוב לדעת על רכישת נכס כזוג, לפני ואחרי הנישואין.

בעולם מושלם אנשים היו מתחתנים, לעולם לא רבים ובטח שלא מתגרשים. והלוואי שהיינו יכולים לחיות בסוג כזה של אוטופיה ורודה, אבל החיים מראים תמונה אחרת. אחוז לא נמוך מהזוגות הנשואים מוצאים את עצמם גם מתגרשים, מה שמחייב סיוע של עו"ד בד"כ. ובמיוחד אם כל אחד מבני הזוג דורש זכויות על נכס שנקנה ביחד או לא ביחד. אם רכשתם נכס בעצמכם (לפני החתונה), הנכס הוא שלכם ונכנסתם לגור עם בני זוג בו, בעת גירושין – ייתכן שהנכס ייחשב כרכוש משותף. כן, למרות שהוא נכס אישי שלכם. בואו נבין מדוע.

רכישת נכס מקרקעין כזוג – דגשים חשובים

רגע לפני שמדברים על הסכם ממון או חלילה אפילו גירושין, חשוב להכיר מספר דגשים חשובים בנושא הזה של כוונת שיתוף וגם איזון משאבים. בעולם דיני המשפחה של המשפט, כלל איזון המשאבים קובע כי במהלך פרידה של בני זוג, הרכוש המשותף שלהם יתחלק ביניהם בצורה שווה. חשוב להבין שבעת רכישת נכס מקרקעין אם אתם עוברים את התהליך דרך עורך דין מקרקעין לעדכן אותו במידה ויש הסכם ממון, שידע על כל הסכם שנחתם מראש ואיך זה משפיע על העסקה.

הכלל של איזון משאבים תקף לעיתים גם במקרים בהם אחד מבני הזוג רכש נכס טרום הנישואין. למשל, במקרים בהם הוכח כי הושקעו משאבים והון בשיפוץ הנכס. בואו נסביר זאת באמצעות דוגמה פשוטה. הנה היא:

מדוע חשוב לחתום על הסכם ממון? דוגמה:

נניח ששלומית ושלומי התחתנו בגיל 30, כאשר שלומית רכשה נכס מקרקעין כבר בגיל 25 (לפני שהיא בכלל הכירה את שלומי). במהלך שנות הנישואין הראשונות של הזוג, שלומי קיבל ירושה והחליט להשקיע את הירושה בנכס המקרקעין ששלומית רכשה לפני שנים רבות. במקרה זה, בקלות אפשר להוכיח כי הנכס הוא רכוש משותף של בני הזוג, למרות ששלומית היא זו ששילמה על הנכס בפועל לפני שנים רבות. וזו הסיבה לכך שחשוב לחתום על הסכם ממון אצל עורך דין.

ואם הנכס רשום רק על אחד מבני הזוג?

חשוב לדעת, רישום הבעלות על הנכס מהווה בדרך כלל פרט טכני ולא מהותי בבתי המשפט. במילים אחרות, זה שהנכס רשום על השם שלכם, לא הופך את הנכס בהכרח לרכוש הבלעדי שלכם במהלך גירושין או פרידה. וחשוב להדגיש, גם כאשר זוגות הם אינם נשואים אבל ידועים בציבור, גם במקרים אלו עשוי לחול כלל איזון משאבים וחלוקת רכוש.

אם הנכס רשום על שמכם, לא חתמתם על הסכם ממון וכעת אתם מתגרשים או נפרדים, דעו שייתכן שהנכס יחולק ביניכם (בין בני הזוג). בסופו של דבר, גם אם הנכס רשום על השם שלכם, הרישום לא יהווה אינדיקטור של היעדר כוונת שיתוף. במיוחד במקרים בהם ניתן להוכיח שהנכס הפך לרכוש משותף במהלך השנים.