האם גם כיום משתלם לקבל רכב מהעבודה?

כבר שנים רבות שקבלת רכב ממקום העבודה נחשבת לאחת מההטבות הנחשקות ביותר שמעסיק יכול להציע לעובדיו. אם בעבר רק מנהלים בכירים קיבלו רכב מטעם מקום עבודתם והיה מדובר בסוג של סמל סטטוס, הרי שכיום יותר ויותר עובדים, גם בדרגים נמוכים יותר, נהנים מההטבה הזו.

לא לחינם הפך "רכב חברה" למושג שגור כל כך, שנלווה להרבה משאים ומתנים של עובדים מול מעסיקיהם. אך האם גם כיום, בתקופת הקורונה, משתלם לקבל רכב מהעבודה? בשאלה זו תעסוק הכתבה הבאה.

רכב חברה – הטבה שחוסכת המון

קבלת רכב ממקום העבודה נחשבת להטבה משמעותית, שכן היא טומנת בחובה יתרונות רבים עבור העובד:

  • בראש ובראשונה, היא מייתרת את הצורך לרכוש רכב פרטי מכספיו של העובד, ובכך חוסכת עשרות ואף מאות אלפי שקלים.
  • שנית, עובד שמחזיק ברכב חברה לרוב נהנה גם מתשלום על הוצאות הדלק שלו על-ידי המעסיק. עבור עובדים שמרבים בנסיעות ארוכות, מדובר בחיסכון של מאות ואף אלפי שקלים בחודש.
  • שלישית, קבלת רכב חברה כוללת לרוב השתתפות של המעסיק גם בהוצאות נלוות לאחזקת הרכב, כמו: תשלום על נסיעה בכבישי אגרה, הוצאות על טיפולים לרכב ותיקונים במוסך וכו'. גם כאן מדובר בחיסכון משמעותי בהוצאות.
  • רביעית, מעסיק שמציע לעובדיו רכב, לרוב גם יציע להם מקום חניה מוסדר וחינמי לצד מקום עבודה. באזורים שבהם יש מצוקת חניה משמעותית, מדובר בהטבה שגם היא חוסכת לעובד זמן וכסף, ותורמת לנוחות היומיומית שלו בהגעה לעבודה.
  • וחמישית, קבלת רכב חברה חוסכת לעובד גם לא מעט זמן ו"כאבי ראש" הכרוכים בטיפול ברכב: הבאתו למוסך לטיפולים תקופתיים ולתיקונים נדרשים, טיפול בבירוקרטיה לאחר תאונת דרכים, אספקת רכב חלופי ועוד. כל אלו מתבצעים על-ידי המעסיק. בחברות רבות אף קיים שירות של לקיחת הרכב למוסך, לטסט ולטיפולים בזמן שהעובד נמצא בעבודה, כדי שלא ייאלץ לבזבז את זמנו במוסך או להישאר ללא רכב. בחברות גדולות חלק משירותי התיקונים ניתנים גם באתר החברה, על-ידי צוות ייעודי.

לאור כל היתרונות הללו, ברור מדוע עובדים רבים חושקים בקבלת רכב ממקום העבודה. לצד זאת, חשוב גם לזכור שבעידן בו מקומות עבודה רבים ממוקמים באזורים שאינם נגישים לתחבורה ציבורית, קבלת רכב ממקום העבודה הופכת לצורך ממשי וחיוני עבור העובד, ולא משמשת רק כהטבת שכר.

תמונה: pixabay.com

הצד השני של קבלת רכב חברה

כמאמר הפתגם הידוע "אין מתנות חינם", גם לקבלת רכב חברה יש צדדים פחות חיוביים. מכיוון שקבלת רכב ממקום העבודה היא הטבת שכר משמעותית, היא מקבלת ביטוי בתלוש השכר של העובד. עובד שמחזיק ברכב שקיבל מהמעסיק נדרש לשלם עבור שווי השימוש ברכב. מדובר בסכום של כמה אלפי שקלים, שמנוכה משכרו מדי חודש.

נוסף לכך, ככל שקבלת רכב ממקום העבודה הפכה להטבה נפוצה יותר, כך גדל גם מספר כלי הרכב בכבישי הארץ. עובדה זו תורמת להארכת הפקקים בשעות העומס ובצירי תנועה מרכזיים, לזמן היקר שכולנו מבזבזים בעמידה בפקקים, לעלייה בזיהום האוויר ולפגיעה באיכות הסביבה.

הטבת רכב חברה בתקופת הקורונה

תקופת הקורונה האירה באור אחר את הטבת רכב החברה. כשארגונים רבים עברו לעבודה מהבית (באופן מלא או חלקי), עובדים רבים צמצמו את היקפי הנסיעה שלהם באופן משמעותי. בימים בהם משקי בית רבים חוו ירידה בהיקף ההכנסות (עקב פיטורים או חל"ת של אחד מבני הזוג), עובדים רבים שנותרו לעבוד מהבית העדיפו לקבל את שווי ההטבה ככסף בתלוש המשכורת, ולא כרכב שכמעט ולא נוסע. 

לכך יש להוסיף גם את האפשרות לרכוש פוליסת ביטוח רכב בהתאמה למספר הקילומטרים שנוסעים, כמו למשל הראל סוויץ' של חברת הביטוח הראל. פוליסה שכזו מאפשרת לעובדים שנוסעים מעט לרכוש ביטוח רכב שמחירו נגזר מהיקף הנסיעה החודשי, ולחסוך בהוצאות הביטוח. כך שקבלת רכב ממעסיק שמשלם גם את הוצאות הביטוח, הופכת להטבה פחות משמעותית.

לסיכום, אם בעבר לא היה כל ויכוח לגבי השאלה האם כדאי לקחת רכב חברה ממקום העבודה, הרי שתקופת הקורונה הציבה סימן שאלה לגבי סוגיה זו. אם גם אתם מתלבטים בנושא זה, כדאי שתיקחו בחשבון שיקולים חדשים כמו: האם יש לכם אפשרות לעבוד מהבית? האם הכנסות המשפחה הצטמצמו ואתם זקוקים ליותר כסף פנוי בחודש? ועד כמה חשוב לכם לתרום לצמצום הגודש בכבישי הארץ וזיהום האוויר במדינה?