חשיבות הכלכלה השיתופית עבור עסקים קטנים ופרילנסרים

הכלכלה כיום, הן במונחים מקומיים והן במונחים בינלאומיים, היא עניין מורכב ומסובך בצורה יוצאת דופן. אינספור צרכנים, יצרנים, בתי עסק, גופים וארגונים שונים סוחרים ביניהם על בסיס רציף, מה שיוצר מערכת מורכבת לאין שיעור מהמערכת הכלכלית של לפני כמה עשרות שנים בלבד.

רמת המורכבות של המערכת הכלכלית כיום אמנם גורמת להרבה מאוד אנשים לבלבול, תסכול וחוסר הבנה, ועשויה להקשות את חייהם של בעלי עסקים קטנים רבים, אך היא גם מאפשרת את היווצרותם של הרבה מאוד הזדמנויות מעניינות ובעלות ערך רב, במיוחד במקרה של עסקים קטנים ופרילנסרים.

אחד התחומים המעניינים בהם הזדמנויות אלו באות לכדי ביטוי ומימוש, הוא תחום הכלכלה השיתופית.

מהי כלכלה שיתופית?

המונח "כלכלה שיתופית" מתייחס למעשה לתחום רחב של פעילויות כלכליות שונות, אשר המשותף העיקרי לרובן הוא כי במסגרתן הצרכנים למעשה קונים את הזכות להשתמש במוצר או שירות מסוים, במקום לרכוש ישירות את המוצר עצמו. דוגמה נפוצה אשר מסייעת להסביר בבהירות את עניינו של תחום זה היא העסקים השונים המקשרים בין בעלי דירות ובתים לבין לקוחות המעוניינים לשכור דירה או בית לפרק זמן מוגבל (דוגמת האתר המצליח AirBNB). דוגמאות נוספות הן מיזמים שונים לשימוש של מספר צרכנים באותו כלי רכב, דוגמת הרכבים להשכרה קצרה שמסתובבים ברחבי תל אביב (CarToGo), תחום עסקאות ברטר  וסחר חליפין.

אלו הן רק שתי דוגמאות אך הן מייצגות תחום רכב הכולל כיום אינספור מיזמים והסדרים כלכליים שונים המאפשרים צריכה יעילה ומשתלמת יותר של מגוון מוצרים ושירותים, ובהרבה מאוד מקרים גם צריכה אקולוגית וידידותית יותר לסביבה.

שיתופי פעולה מועילים, מוניטין חברתי וחשיפה לשווקים – היתרונות עבור עסק קטן

גם ובעיקר עבור עסקים קטנים ואנשים אשר פועלים כפרילנסרים, מציע תחום הכלכלה השיתופית יתרונות רבים וברורים אשר אינם בהכרח מתקבלים בשוק הרחב והכללי יותר.

דוגמה אחת ברורה היא המוניטין החברתי – סביבתי שמקבל בית עסק קטן, או יזם עצמאי פרילנסר, אשר פועל הרבה במסגרת של מיזמי כלכלה שיתופית וחברתית. תחום זה תופס כאמור תאוצה של ממש בישראל ובעולם כולו, בין היתר עקב כמיהתם של המוני אנשים ליצירת כלכלה אשר מתחשבת גם בשיקולים חברתיים גרידא (דוגמת סחר הוגן, ברטר, סחר חליפין, תרומה לקהילה וכד') ובשיקולים סביבתיים אקולוגיים. לכן, עסקים קטנים הפעילים במגזר הכלכלה השיתופית זוכים אוטומטית ליחסי ציבור מצוינים, מה שכמובן מתרגם כיום להרבה מאוד כסף.

פעילות במיזמים והסדרים שונים של כלכלה שיתופית משמעם גם יצירת שיתופי פעולה עם גורמים רבים נוספים הפעילים במגזר זה, וכך יצירת סוג של "רשת מסחר" הכוללת אינספור גורמים שונים בעלי אוריינטציה לכלכלה חברתית ושיתופית. המשמעות המעשית של רשת מסוג זה כוללת, למשל, חשיפה לשווקים פוטנציאליים חדשים, יצירת שיתופי פעולה מקומיים יעילים במיוחד ועוד.

 

לסיכום, במקומות רבים ובעולם, ובכללם גם ישראל, תופסת הכלכלה השיתופית מומנטום אשר הולך וגדל. במיוחד עבור עסקים קטנים ופרילנסרים, יש לתחום זה הרבה מאוד יתרונות משמעותיים להציע.