קורונה טיים – זה הזמן להבין איך עושים כסף מהמשבר

איך עושים כסף מהמשבר

נגיף הקורונה או בשמו המדעי ה-COVID-19 פרץ לתודעה העולמית בתחילת שנת 2020. בחודש מרץ נפלו המדדים המרכזיים בבורסות ארה"ב בכ-20%-30%. הירידה בשווקים בישרה את השיתוק הגלובלי במגוון רחב של תחומים שנבע ממדיניות בידוד ובידול של רוב המדינות בעולם המערבי. שדות תעופה נסגרו, הכבישים התרוקנו, מפעלים נסגרו, האבטלה הרקיעה שחקים והפחד שלט בתודעה ובשווקים. כל אלה תוצאות של סגרים חוזרים ונשנים במדינות רבות ופגיעה קשה בסחר ובעסקים בכל העולם.

באופן טבעי, כאשר הפחד שולט בשווקים, משקיעים רבים מחליטים לממש את ההחזקות שלהם במוצרים הפיננסיים השונים. הנזילות המאפיינת את ההשקעה בשוקי ההון מאפשרת למכור נכסים באופן מיידי, מה שמייצר לחץ מכירות ולרוב מחירי הנכסים גם יורדים. מעניין במיוחד לציין את חודש מרץ 2020 כחודש שהתאפיין בירידות חדות בשווקים, וכעת כשנה לאחר מכן, ניתן כמעט לשכוח את הירידות שהיו והשווקים נוגעים בגבהים חדשים.

אפשר להרוויח במשברים

איך לחסוך כסף והאם ניתן להרוויח במשברים? אם להקשיב למשקיעים ידועים כוורן באפט, אזי לדבריו משברים הם הזמן הטוב ביותר לקנות נכסים, קרי בדיוק בזמן שכולם מוכרים זה הזמן לקנות. ואכן תקופות משבר בשווקים מתאפיינות בתנודתיות גבוהה המאפשר לסוחרים בשוקי ההון לסחור בטווחים קצרים ולהשיא תשואות חיוביות. להבדיל מאסטרטגיות השקעה ארוכות טווח המבוססות על קנייה מדודה ועיתית של נכסים פיננסיים, בתקופות משבר ניתן לסחור בהתאם למגמות המשתנות תדיר, קרי, קנייה בימים של ירידות ומכירה בימים של עליות.

מי שיצמח מהמשבר

מעבר לתנודתיות המביאה עימה הזדמנויות מטבעה, משברים הם הזדמנות מצוינת לאתר את הסקטורים והחברות שיצמחו מתוך המשבר. אז איך לחסוך כסף? נגיף הקורונה הוא דוגמה טובה למשבר שמקדם שינויים תפיסתיים העשויים להביא לצמיחה מואצת.

הסקטור הטכנולוגי, למשל, התאושש והגיע לשיאים חדשים מאז השפל של מרץ 2020. סקטור זה זכה להאצה משמעותית בעקבות המשבר ואיתו המעבר לעבודה מרחוק, הנוכחות הדיגיטלית שקיבלה חשיבות יתר בתקופה בה רוב האדם סגור בביתו, שילוב הטכנולוגיה בשיפור השילוח והשרשראות הלוגיסטיות ועוד. בדומה לכך, חישבו אילו תחומים אחרים עשויים לצמוח מתוך המשבר והשינויים שבעקבותיו.

מי שנפגע ויתאושש

משבר הקורונה הוא ייחודי בשל העובדה שהביא לפגיעה נקודתית בתחומים רבים בכלכלה העולמית בגין נקיטת מדיניות הסגרים. כלומר, מעבר לפוטנציאל הצמיחה של חברות מתוך המשבר עקב ביקוש למוצרים ולשירותים חדשים, משבר הקורנה גם עצר ופגע בתחומים רבים באופן נקודתי בגין מגבלות שהוטלו על משקי המדינות השונות.

בעקבות כך חשוב לשאול ולבדוק האם לגבי אותם תחומים וחברות שנפגעו במשבר מדובר בפגיעה נקודתית בלבד או שמא בבעיות מהותיות ארוכות טווח. בהתאם לכך, כדאי לאתר את אותם התחומים בהם הפגיעה היא ככל הנראה נקודתית וזמנית בלבד וכתוצאה ישירה מנגיף הקורונה, ולצפות להתאוששות ביום שאחרי. ניתוח כזה עשוי לספק תשובה לשאלה איך לחסוך כסף במשבר הנוכחי.

וקצת היסטוריה

חשוב לזכור כי בראייה היסטורית-סטטיסטית ארוכת שנים שוקי ההון עולים. ולראייה ניתן לסמן מספר רב של נקודות שיא במדדים המרכזיים בשוק האמריקאי מאז משבר 2008 כמו גם משברים אחרים. במלים אחרות בטווח הארוך השוק עולה ונוהג להציג תשואות חיוביות. בהתאם לזאת משברים ונקודות שפל בשוק הן הזדמנות טובה לרכוש נכסים בשוקי ההון ולהמתין להתאוששות. השאלה המרכזית בהקשר זה היא משך הזמן אשר יידרש עד להתאוששות.

סיכום

משברים כלכליים באים לידי ביטוי בתנודתיות גבוהה בשוקי ההון ומתאפיינים תחילה בירידות חדות. אולם משברים גם מאיצים תהליכי שינוי וחושפים צרכים חדשים המקדמים את צמיחתם של תחומים וחברות מסוימות. זאת ועוד, משברים עלולים לפגוע נקודתית בתחומים וחברות אולם מדובר בפגיעה זמנית ולכן השקעה באחרונים עשויה להשתלם בתקופה שלאחר מכן. וכל אלה לצד סטטיסטיקה המצביעה על תשואה חיובית כללית של שוקי ההון לאורך עשרות שנים הכוללות משברים שונים. אז איך לחסוך כסף במצב הנוכחי? הקורונה עונה על כלל הקריטריונים שלעיל ועל כן מהווה הזדמנות לבחינה והשקעה מחודשת בשוק כך שתשיא תשואות חיוביות.