הלוואות – איך עושים זאת כמו שצריך?

כולם מדברים על יוקר המחייה בארץ החל ממחיר הקוטג' ועד לשכירות או לרכישת דירה. רוב תקציב מדינת ישראל הולך לביטחון. הרווחה לא ממש מתפקדת ואת העבודה שלה עושות מאות אגודות בכל מיני תחומים. לולא הם מי יודע כמה משפחות עוד היו מתווספות לקו העוני.

בשנת 2014, כך עולה מהרשת לקח הציבור הלוואות מחברות אשראי בהיקף של 6 מיליארד שקלים וציין גידול של 6% לעומת שנה שעברה. מה שאומר שהמחאה לא עזרה, מחיר הקוטג' לא ירד וגם מי שלא נמצא בקו העוני בקושי מסתדר. הלוואות כבר אמרנו!

לא גומרים את החודש !

בכתבה מגלובס שהתפרסמה ברשת דווח על גידול בהכנסה החודשית הממוצעת שעומדת היום על 9,378 ₪ כאשר מדובר על 3 מיליון ו-280 אלף שכירים. השכר הממוצע הגבוה ביותר (מדברים על שכר של שכירים לא בכירים…) הוא בתחום החציבה והכרייה והוא עומד על 19,791 ₪ ואילו בתחום המידע והתקשורת השכר הממוצע הוא: 18,150 ₪. בתחתית טבלת השכר נמצאים עובדי האירוח והמזון ששכרם עומד על 4,129 ₪. משכורת המינימום נכון להיום עומדת על 4,650 ₪ וזה אחרי עדכון מאפריל 2015.

משכורת המינימום אם כך ניתן לומר "מדגדגת" את קו העוני וכדי להתקיים ולשלם משכנתא או שכירות, מעונות לילדים, הוצאות שוטפות ואוכל, קשה להאמין שזוג ממוצע עם 3 ילדים יכול לסגור את החודש. ממש לא.

ממי לקחת הלוואות ?

הרבה אנשים שכירים במעמד הסוציו אקונומי הבינוני מוצאים את עצמם שורדים וגומרים את החודש על הקצה, אבל למשל על טיול לחו"ל הם לא חולמים שלא לדבר על לשבת במסעדות. מי שרוצה לגמור את החודש צריך לעשות חשבון וטוב. ההוצאות גדלות. חברת החשמל לא ממש מרחמת עלינו עם החשבונות ובקיץ עם המזגנים חשבון יכול להגיע גם ל2,000 ₪ בשקט. משום כך כאשר יש חודשים לחוצים ואנשים צריכים עזרה כספית כל שהיא הם נוהגים לקחת הלוואות שמשחררות להם קצת את הלחץ, והם מחזירים אותם בתנאים שהם יכולים לעמוד בהם ויש כאלה שאפילו לוקחים הלוואות חוץ בנקאיות ועושים הוראת קבע להחזרים כל חודש. מה שטוב בהלוואות חוץ בנקאיות עם הוראת קבע זה שאתם יודעים בדיוק כמה עליכם להחזיר ויכולים להתארגן על זה.

הלוואות לחתונה, לעסק וכו'

מאז שנקבעה תקרת ריבית להלוואות חוץ בנקאיות אנשים נוהגים לקחת הלוואות לצורך אירועים כמו למשל חתונה או בר מצווה ובהחלט ניתן לומר כי ללא ההלוואות הללו, הם לא היו יכולים לקיים את האירועים שלהם.יש גם בעלי עסקים שרוצים לעמוד בתחרות בתחום שלהם וצריכים פתאום לרכוש איזה מכונה חדשה, משאית או ציוד חדש ואין להם תקציב לזה, ואז הלוואות זה בהחלט הפתרון להשיג את הכסף.

מה לעשות קודם לשלם חובות או לחסוך ?

ממאמר בכלכליסט עולה כי בנק וולס פארגו האמריקני עשה סקר ממנו עלה כי כ-60% מהציבור מעדיפים לשלם את הוצאותיהם השוטפות ורק 13% שמים את החיסכון לפנסיה. 42% מהמתראיינים השיבו כי אין להם יכולת גם לשלם את חובותיהם השוטפים וגם לחסוך לפנסיה.

המצב בארץ לא יותר מזהיר. ביולי 2013 פרסם בנק ישראל כי חובות משקי הבית בישראל עומדים על 400 מיליארד שקלים.במינהל עסקים בארץ לומדים היום על ההתנהלות הפסיכולוגית של אנשים במצב של אוברדראפט והלוואות. כך ניתן לומר כי לאנשים הרבה יותר קשה לחסוך מאשר לקחת הלוואה, אותה הם גם יתחייבו לשלם. מצד שני חיסכון, זה נראה להם רחוק ולא משהו שצריך לקרות בטווח הקרוב.