תכנון מכאני של פטנטים – מרעיון למוצר

 

כשמחליטים לייצר מוצר, הדבר נשמע אולי קל בתיאוריה. בפועל, מדובר בכמה שלבים מהותיים, שנדרש להם ידע נרחב, הבנת הצורך במוצר המדובר ויצירת אבטיפוס. בהמשך, חשוב לעגן את המוצר כפטנט כדי ליהנות מהגנה על זכויות יוצרים.

הליכים משמעותיים

הבסיס של כל מוצר כמעט הוא תכנון מכאני. בעגה המקצועית הוא נקרא " תכן מכאני". יש לתכנון זה חשיבות רבה מאד בתעשיות שונות, הייטק, תעשיית הפלסטיקה, הרובוטיקה, מכניקה, אנרגיה ועוד.

תהליך תכנון מכאני מתבצע בכמה שלבים, אשר העיקריים שבהם הם:

  1. תכנון ראשוני של המוצר- בשלב זה המהנדס, האחראי על התכנון המכאני, מנסה למצוא פתרונות מגוונם ושונים בחיפוש אחר המענה שיתן את הפתרון האיכותי והטוב ביותר עבור הלקוח או החברה בה הוא עובד. זהו השלב בו יש למהנדס את האפשרות להיות יצירתי, לצאת מהקופסה ולחפש כיוונים שונים.
  2. תכנון ממוקד של המוצר- בשלב זה בוחר המהנדס מספר פתרונות הנדסיים, ולעתים רק אחד, שבכוונתו להעביר לשלב התכנון הממוקד, הפרטני, ולהתחיל בפיתוח, שיכלול את הפתרונות הטובים ביותר שחקר ומצא עבור המוצר המדובר.
  3. בניית אבטיפוס של המוצר– שלב זה הוא האחרון בתהליך, לאחר שנבחנו הפתרונות והדרכים לפיתוח המוצר. בנוסף, ללא אבטיפוס, לא ניתן יהיה להגיש את המוצר לרישום כפטנט. אבטיפוס מאפשר את בחינת ערכו של המוצר וההיתכנות שלו, וכן היכולת עמוד בסטנדרטים השונים הנדרשים לתפעולו ולתפקודו.

איזה פטנט!

כדי לרשום מוצר כפטנט יש לבחון אלמנים רבים ולא רק את המוצר עצמו. האלמנטים הללו הם עסקיים, שיווקיים ופיתוחיים. הרישום כפטנט צריך להיעשות לאחר בחינת הפטנטים שכבר קיימים ולימודם. כלומר, אם המכניקה זהה בשני מוצרים, לא ניתן יהיה לרשום על האבטיפוס החדש פטנט, אלא אם כן יש באבטיפוס שלכם אלמנט או רכיב אחד לפחות שהוא שונה בתכלית השוני מהרכיבים במוצר קיים שכבר רשום עליו פטנט.

דוגמה נפלאה שתמחיש את הרעיון היא יצרן של מכונת תפירה שרצה לרשום אותה כפטנט. אולם, מכונת התפירה היתה כבר רשומה כפטנט, עם מנגנון דומה, טכניקת התפירה והחיבורים השונים. היצרן חיפש ומצא את ההבדל שיאפשר לו לרשום את המוצר כפטנט ומצא אותו- הוא פיתח מחט שהשחלת החוט אליה נעשית מחלקה התחתון ולא העליון, כפי שנהוג במכונות תפירה אחרות. רישום הפטנט הזה משמעו כי מעתה ועד עולם לא יוכל לייצר אף יצרן אחר מכונת תפירה שיש לה מחט עם השחלה מלמטה.

מוציאים את הרעיון אל הפועל

תכנון מכאני הוא תחום המושך רבים לעסוק בו. המחשבה על הפיכה שלרעיון לכדי מוצר, חדיש, פועל ומבוקש מושכת רבים. במהלך הפיתוח והייצור של האבטיפוס, הפרויקט הולך ומתרחב ויש להתחיל לשווק אותו, למכור אותו ולבדוק את הכדאיות הכלכלית שלו. לכן, פעמים רבות, אם תקלו במודעת דרושים "דרוש סמנכ"ל מכירות", קראו היטב את הדרישות. יכול להיות שהן משמשות לצורך הפרויקט בלבד ולא למשרה קבועה.