שיעור מזורז: הכירו את רישיון הרכב שלכם

רישיון הרכב הוא מסמך המהווה למעשה אסמכתא לכך שהרכב שבבעלותינו כשיר לנסיעה. יחד עם זאת ולמרות משמעותו הרבה, מעטים מכירים או מבינים באמת את הפרמטרים והנתונים המצויינים בו. מדריך רישיון הרכב המלא לפניכם

זאב נחמנזון

רישיון הרכב, המסתתר לרוב בתא הכפפות שברכב, אינו עוד מסמך זניח שמעיד על רכב העומד בתקן אלא בכזה המספק מידע ונתונים חשובים שיכולים להשפיע בטווח הקצר והארוך יותר על ערך הרכב, מהימנותו, רמת הבטיחות בו ואפילו בקביעת סוג ביטוח הרכב הדרוש שעשוי להתאים עבורו. לרוב הנתונים הללו, רבים אינם מייחסים חשיבות יתרה בעודם אוחזים בפיסת נייר זו אך עם קצת התעמקות בהם, בפרט אם הרישיון המוצג בפנינו שייך לרכב שאינו בבעלותינו – אנו יכולים ללמוד רבות. 

אז מהו מספר השלדה, מדוע סעיף הבעלות חשוב במיוחד וככלל – איך לקרוא נכונה את מסמך רישיון הרכב? התשובות בכתבה הבאה.  

עניין של זמן

דמיינו מצב בו אתם רוכשים רכב מיד שנייה ונאמר לכם כי שנת ייצורו היא 2019. ברישיון הרכב רשום מפורשות תאריך העליה לכביש ואם מועד הרישום היה בחודשי ינואר או נובמבר באותה השנה, מדובר באותו שנתון אך עדיין בוותק נסיעה שונה. לכן, הצצה פשוטה ברישיון הרכב צפויה לסייע לכם לוודא מתי הוא יוצר, מועד עלייתו לכביש וכן מי היו בעליו. 

זאת ועוד, בטפסי הרישיון החדשים אף מצויין מספר הקילומטרים שנצברו כאשר עם פריסתם על כלל החודשים, מקבל השימוש ברכב משקל אחר וכפועל יוצא – גם תמחור אחר. במדינה שבה שווי רכב חדש יורד בכ-30% בממוצע ל-3 שנים – זהו פרט שבהחלט כדאי להכיר. 

חכמי שילדה

בבואכם לרכוש רכב, רצוי לבדוק כי השילדה בו היא זו המקורית עמה הגיע מהיצרן. מצב שבו השלדה ברכב הוחלפה אמנם אינו שכיח לרוב אך אם כבר נתקלים באחת כזו – עדיף שהדבר יתרחש טרם הרכישה ולא בעת מבחן הרישוי במהלכו צפוי הבוחן לבדוק זאת בעצמו. בנוסף, במקרה בו נקלעתם לתאונת דרכים ונדרשתם להחליף פרטים עם הנהג השני, הקפידו להשוות בין מספר הרכב המופיע על גבי לוחית הרישוי של הרכב לזה המופיע ברישיונו. זה יכול לחסוך לכם לא מעט כאבי ראש והוצאות כבדות ומיותרות.

צמיגי עד צמיגי מאוד

לכל רכב צמיג במידות המותאמות עבורו והן תלויות משקל רכב, ייעוד ומאפייני שטח שונים. צמיגים מתבלים ומוחלפים אחת לתקופה ומפאת מחיריהם, יש לא מעט נהגים הבוחרים לרכוש כאלו משומשים. ברישיון הרכב תוכלו לראות את סוג הצמיגים המתאימים למרכב הקדמי והאחורי של הרכב ולוודא כי אלו הצמיגים שיותקנו בו. מעבר לכך שרכב שמותקנים בו צמיגים לא מתאימים ייפסל במבחן הרישוי – לצמיגים לא מאוזנים או לכאלו שאינם ייעודיים לדגם הרכב, קיימת השפעה בטיחותית רבה שהשלכותיה עשויות להיות אף הרות גורל. 

קשר עין-יד

חשוב להביט גם על מספר הידיים שהרכב החליף תחת סעיף ה"בעלות" ברישיון הרכב. אם לפתע תגלו שבמקום רכב "יד ראשונה מרופא" אתם קונים אחד "יד חמישית מנהג פעלולים", כדאי שתיערכו לביקור מוקדם במוסך. על רישיון הרכב מופיע גם שמו של בעל הרכב הנוכחי כך שמומלץ לאמת שאכן מדובר באדם מולו אתם מתנהלים. במידה והרכב הגיע במקור מחברת השכרה או מליסינג, נתון שמשפיע רבות על ערכו ואופי השימוש בו, תוכלו לראות זאת גם כן ברישיון הרכב ובהתאם לכך לפעול לפי שיקולכם.

על אותה פיסת נייר קטנה מופיעים פרטים רבים נוספים דוגמת סוג ההנעה, רוחק הסרנים, משקל, התקנים נלווים, דרגות זיהום ועוד. בעוד שלחלקם אין משמעות מעשית עבורכם, בבואכם לרכוש, למכור או להחליף רכב – יש מי שימצא בהם עניין ויתמחר לכם את העסקה בהתאם. מעבר לכך, נתונים אלו משמעותיים גם עבור קביעת עלויות רישוי וביטוח ומכאן שמומלץ להכירם היטב – או לפחות ברמה שתציג  בפניכם תמונה ברורה יותר.