מהי פנסיה תקציבית? אבנר הייזלר מסביר

את המונח פנסיה רובינו מכירים אך כידוע בתחום כלכלי וכה משמעותי קיימים מגוון נדבכים ותתי הגדרות, ופה נעצור להסביר פעם אחת ולתמיד מהי פנסיה תקציבית. במה אם כן מדובר? ובכן הדבר שאולי הכי חשוב לדעת על פנסיה מעין זו זה שההפרשות זורמות רק מהצד של המעביד, וזאת לעומת פנסיה צוברת. נתון זה משליך לא מעט על התנהלות הפנסיה (למשל המעביד יכול להתחייב שהוא יהיה הגורם המבטח – לא יפריש ישירות לקרן, אלא ישלם את הפנסיה בעצמו) ועל כן ראוי להבין לעומק במה דברים אמורים.

המשמעות של פרישה מוקדמת

אם נעצור לחדד, נציין שפנסיה תקציבית יוצאת מתוך התקציב של המעסיק, כאשר זכאים לה רק גמלאים שנהיו חלק מהמערכת הציבורית עד לסוף שנת 2002. עוד חשוב לדעת שכל שנה שעוברת מובילה לכך שהעובד יצבור עוד 2%, אן כי התשלום המרבי עומד על 70% מסך השכר הקובע. אבנר הייזלר רואה חשבון ביסודו בעל ניסיון עשיר ואישי בתחום, ועל כן הוא מבקש להסביר לעומק מה קורה כשמדובר בפרישה מוקדמת. ובכן אם עובד מדינה שהיה מבוטח בפנסיה תקציבית פרש מרצון טרם גיל פרישה, הוא עדיין יהיה זכאי ליהנות מקצבה מעין זו, אך רק אם הגיע לגיל המינימאלי כפי שהחוק קובע. כמו כן, קיימים מקרים יוצאי דופן שכן מאפשרים ליהנות מקבלת הקצבה במועד הפרישה, כאשר הרבה פעמים מדובר בסיבות בריאותיות, אם כי קיימות סיבות נוספות.

כיצד פיטורים משפיעים על המשוואה

לאחר שנגענו בסוגיית פרישה מוקדמת מרצון, רק ראוי להסביר מה קורה כאשר מדובר בעובד מדינה מבוטח שפוטר לאחר 10 שנות וותק בתחום שירות המדינה. במקרים מעין אלו אבנר הייזלר מבקש להסביר שאותו עובד בהחלט עשוי להימצא זכאי ליהנות מאותה פנסיה תקציבית ואף ישר לאחר הפיטורים, אך זאת מתאפשר רק אם בית הדין לא פסק שאותו עובד פסול מלשרת את המדינה. מצב נוסף נוגע לפיטורים בעקבות מצב בריאותי. במצב זה גם אם העובד אינו הגיע לגיל פרישה מינימאלי, וגם אם העובד לא צבר 10 שנות וותק בשירות המדינה, הוא עדיין יימצא זכאי לקצבת פנסיה תקציבית באופן מידי.

ניתן להיות רגועים

כיוון שמדובר בהרבה כסף וכיוון שהכסף יוצא מהצד של המעסיק, רבים נוטים לחשוש פן המעסיק אינו מעביר כנדרש, ופה הייזלר מבקש להרגיע שאגף החשב הכללי מטעם משרד האוצר הוא הגוף שאחראי על תשלום וחישוב הגמלה. עתה נציין שיש לא מעט ראיונות עם אבנר הייזלר בדה מרקר, ועל כן מי שמבקש להמשיך ולהרוויח מניסיונו בתחום הכלכלי מוזמן לאתר אותם ולהחכים במגוון נושאים משלימים. לסיכום נציין שתהליך מימוש הזכאות מתנהל באופן טבעי כחלק מהליך הפרישה, כאשר אגף הכוח אדם מטעם היחידה הממשלתית שאליו משויך העובד מטפל בכך.