איך ניגשים לקראת מכירת עסק?

"עסק אטרקטיבי למכירת…, יד ראשונה, כולל כל הציוד הנדרש, רק ב…" – האם יצא לכם להיתקל פעם במודעה כזו באתרי האינטרנט, בפורומים או בפורטלים השונים הייעודיים לעסקים? לא מעט בעלי עסקים מחליטים בשלב כלשהו של חיי העסק על התחדשות, העברת העסק לבעלות אחרת, בין אם מסיבות משפחתיות או עסקיות כשלעצמן. על כל הדברים שצריך לדעת לפני שניגשים למכירת העסק – במאמר הבא שלפניכם.

מחליטים להתקדם הלאה

כמו הרבה צעדים משמעותיים בחיים, גם הצעד של מכירת העסק מתחיל בהחלטה. ההחלטה למכור את העסק עלולה להיות לא פשוטה, גם אם הוא מצוי בחובות כלכליים, משום שבעל העסק קשור אליו בצורה רגשית. פעמים רבות בעלי עסקים חשים שזהו מפעל חייהם, שבו הם השקיעו את כל מרצם וכספם וקשה להם מאוד להתנתק ממנו. אולם, אם אתם מתכוונים למכור את העסק דעו לכם שאתם חייבים להגיע לשלב הראשון מוכנים ונקיים מכל השפעה רגשית. שבו עם עצמכם ונסו לראות מה הסיבות שהביאו אתכם למצב זה ואיפה אתם רואים את עצמכם ביום שאחריי. להבדיל, בעל עסקים אשר עושים זאת מבחירה חופשית – לעיתים כדי לעשות אקזיט – מגיעים לשלב הזה ברוב הפעמים מוכנים ונחושים יותר.

נתונים כספיים

תכנון אסטרטגי מקדים

לאחר שהחלטתם על מכירת העסק, יש צורך להגדיר אסטרטגיית מכירה מסודרת. כאן עולים על הפרק כמה נושאים מרכזיים: הראשון, תכנון של לוחות זמנים. האם אתם לחוצים בזמן או שתעדיפו להמתין עד להזדמנות העסקית המתאימה ביותר ואם כן, כמה זמן אתם מקציבים לכך? בנוסף, כדאי מאוד להיעזר בסיוע של בעל מקצוע או חברה חיצונית אשר ילוו אתכם בתהליך ויסייעו לכם בהכנת האסטרטגיה והדוחות הכספיים. כדאי מאוד להגדיר את קהל היעד למכירת העסק – האם יהיה זה משקיע מקומי או בינלאומי? ומה יהיה חלקו בעסק – ניהול, השקעה, או בעלות כוללת? אלה יסייעו לכם להבין טוב יותר היכן אתם עומדים. כדי לזרז את מכירת העסק, בשלב הזה מומלץ להתחיל להירשם ולפרסם באתרים מתאימים למכירת עסקים, בהתאם לקהל היעד שהוגדר.

הדרכת תוכנה לארגונים

מהכנה למכירה ועד סגירת העסקה

מרגע שיש בעל מקצוע אשר ילווה אתכם בתהליך, הוא ידאג להכין את העסק למכירה בפועל, כולל כל הנתונים הכספיים, סקירת שוק, מצגות וכו'. לאחר שאותרו רוכשים פוטנציאליים, יש לחתום איתם על הסכם סודיות בנוגע לחברה / העסק שלכם. בשלב הבא מנהלים משא ומתן ובמידה והמשקיע מעוניין ברכישה, יש לנסח מכתב כוונות המגדיר את המחויבות של כל אחד מהצדדים בעסקה. המכתב כולל בין היתר את התנאים לביצוע העסקה – מהות העסקה, עלויות, אישורים ועוד. לאחר בדיקה משפטית וכלכלית אשר נערכת לעסק הנמכר, ניתן לעבור לחתימה על הסכם מפורט יותר. רק לאחר כל השלבים הללו, ניתן לצאת לדרך כלכלית חדשה.