תרבות ארגונית בבית הספר

מוסד חינוכי הוא מקום שמאגד בתוכו צוות נרחב ומספר רב של חניכים. כל אלו מעבירים זה לצד זה שגרת חיים הנמשכת על פני מספר שעות רבות בכל יום, ולמשך תקופת חיים ממושכת של שנים. היות שכך ניתן לומר שכל הדמויות שמשתתפות בדרמה הבית ספרית חולקים תרבות משותפת. וזו בעצם התרבות הארגונית שמאפיינת את בית הספר. לכל בית ספר יש הווי, אווירה וסגנון. אלו נוצרים במהלך השנים מטבע ההתנהלות וכתוצאה מתכונותיהם של הנפשות הפועלות. אבל אפשר גם לנווט ולבנות את התרבות הארגונית ולחולל בה שינויים.

להיות מודעים ולהדריך את הנוגעים בדבר

חשוב מאוד להיות מודעים לנושא התרבות הארגונית, ולדעת כי היא נקבעת מקבלת ההחלטות של הדרג המנהלי כמו גם של הצוות בבית הספר. אם כי כמובן שגם למרקם האוכלוסייה ולמקור התלמידים וההורים יש השלכה על התרבות הארגונית. אם כי לרוב המושכות נמצאות בידי הצוות וההנהלה. הם אלו שמקבלים החלטות, מתווים את נושאי הלימודים ומדייקים אותם לאווירה הרצויה ועומדים על ערכים על פי ההחלטה שהתקבלה בבית הספר.

ללמוד כדי ליישם

יש כיום כל כך הרבה מודלים וכלים מקצועיים מאוד אשר יכולים לעזור במידה רבה בכל בית ספר ובכל עסק או ארגון. כך שאין כל צורך לעמול ולהזיע בכדי ליצור את התרבות הארגונית בדרך הקשה. ניתן ללמוד ולהשכיל מפיהם של מרצים מומלצים בתחום. הללו יכולים להדריך ולכוון, וכך להביא תועלת עצומה לבית הספר. כאשר הצוות מודרך היטב והוא מבצע את כל העבודה על פי התרבות הארגונית בבית הספר – הוא מסוגל ליישם את הדברים היטב ולחולל שינוי מופלא. כי בצורה כזו ניתן לשפר אווירה, להנחיל ערכים לתלמידים, ולתת לבית הספר בידול וייחודיות.