ככה נראה חוזה לדוגמא – לא רק לעורכי דין

כשאנחנו חותמים על חוזה AGREEMENTS מכל סוג, החל מחוזה דירה עד חוזה עסקה או שותפות – עלינו לנקוט במשנה זהירות, כי הרי חוזים נועדו לייצב הסכמים ולתעד אותם על נייר על מנת שניתן יהיה לממשם, לפעול על פיהם או לפעול באמצעותם בבית המשפט. כאמור, לפני שאנו חותמים על חוזה חשוב שנקרא אותו על כל סעיפיו, כולל האותיות הקטנות. בעת הצורך ובמקרים של עסקאות או התחייבויות גדולות: מומלץ מאד לשכור עורך דין שיעבור על החוזה. 

חוזה לדוגמא, כיצד הוא נראה? 

חוזים בדרך כלל מטרתם לתעד את כל מה שנקבע בכתב או בעל פה והם כוללים סעיפים רבים, הסברים, ציטוט של חוקים, חתימות של מי שמבצע את ההסכם ודרישות שונות. החוזה נועד כדי להגן על שני הצדדים בעוד שהפרה של חוזה עלולה להוביל לתביעה ומכאן לקבלת פיצויים לצד כזה או אחר. 

לעיתים יתווספו לחוזה גם מסמכים כמו כתב ערבות, שיקים לביטחון, סעיפים ושאר ניירת. כל אלה מטרתם לחזק את ההסכם בין הצדדים. חוזה הוא בדרך כלל הסכם שנכתב בדפוס או בכתב יד והוא מנוסח ע"י עורכי דין שעיסוקים בתחום ההסכמים. 

מבנה של חוזים הוא בדרך כלל דומה ומכיל בתחילה פרטים על כל צד בהסכם, כמו מספרי תעודות זהות, מספר ח.פ, חברה או עסק, כתובות, חתימות ותנאים. בין היתר תמצאו תאריכים של החתימה, ומקום בו חתמו הצדדים או מקום בו נערך ההסכם. 

לאחר כל הפרטים האלה ימשיך הכתוב בדף אחד או במספר דפים אל עיקרי ההסכם, התנאים, הסעיפים השונים שעל כל צד למלא, אזהרות ואיסורים, פרטים על נכס, חפצים, היקפי משרה, בית עסק, או כול נושא שבו מדובר תוך מקום לחתימות של שני הצדדים. לעיתים, בחוזה הלוואה למשל, הבנק מחתים את הלקוח גם בחתימה אישית וגם בראשי תיבות על כל דף בחוזה, כך גם הסכמים אחרים בהתאם לדרישות. 

לסיכום, כשאתם מקבלים מסמכים לחתימה חשוב תמיד לבחון אותם ולהקדיש עוד כמה דקות לבדוק על מה אתם חותמים. העזרו בעורך דין חוזים בעת הצורך כדי לוודא שאין 'מוקשים' או השלכות הרסניות שעלולות להתרגש עליכם לאחר החתימה או עם הפרת ההסכם. בהצלחה!