המדריך המלא לניסוח הסכם סודיות

לכל אחד מאיתנו יש רעיונות טובים בראש’ הנוגעים לתחומי החיים השונים. כל אחד מאיתנו חולם להקים סטארטאפ ולשווק את אותו הרעיון לקהל הרחב, כאשר אצל רבים מאיתנו הרצון ישאר בגדר חלום. לעומת זאת יש מי שהחלום הזה בוער בתוכו, מי שלא מסוגל לישון בידיעה שהרעיון שלו לא משווק לעולם, מי שהתשוקה לחדשנות ולחיפוש הזדמנויות בוערת בדמו. אלו הם היזמים, הנלהבים, המבריקים, שמגיעים עם רעיון סוחף ומחליטים להקים סטרטאפ על מנת להגשים את החלום.

מה הוא הסכם סודיות ומדוע יש בו צורך?

המכנה המשותף בין כלל היזמים וחברות הסטרטאפ השונות הוא ההבנה ששעליהם להצטייד בהסכם סודיות. הסכם סודיות, או NDA בשמו המקצועי, הוא למעשה מסמך משפטי אשר מגבה את הצדדים החותמים עליו, כאשר אלו מתחייבים לשמור בסודיות כל מידע שמועבר בין הצדדים. למעשה הסכמים אלו נועדו על מנת לשמור על יזם אשר מעוניין לחשוף את רעיונותיו בפני משקיעים, שותפים פוטנציאליים, עובדים בחברה ועוד. באמצעות ההסכם היזם יכול לחשוף את המידע הרלוונטי לשיתוף הפעולה בין שני הצדדים, מבלי להסתכן בכך שהצד השני יעשה ברעיון שימוש למטרותיו. הסכם סודיות מגיע לרוב כשלב מקדים לבחינת אפשרות לשיתוף פעולה בין שני הצדדים, ולאחר החתימה עליו ניתן להמשיך ולהתקדם בצורה בטוחה.

מה חשוב לדעת לפני שחותמים על הסכם כזה

אז אחרי שהצלחנו להבין מה הוא הסכם סודיות ובאילו מקרים הוא יכול להיות רלוונטי, הנה כמה כללים שחשוב לדעת לפני שאתם חותמים על הסכם שכזה:

  • כאמור, אחת ההגדרות הבסיסיות של הסכם סודיות היא שמירה על סודיות המידע המועבר בין הצדדים. איך תוכלו לדעת שההסכם עליו אתם חותמים אכן מחייב שמירת סודיות של שני הצדדים? בהכנת ההסכם מומלץ לשים לב באילו דרכים ההסכם מחייב להגן על הסודיות, האם הוא כולל הצהרה כללית על סודיות, או שהוא מחייב נקיטה באמצעים מסויימים להגנת הסודיות. מומלץ במקרים כאלו לקבוע אמצעים ספציפיים ולהגדיר כללים עקרוניים באמצעותם ניתן לשמר את סודיות המידע.
  • אחת השאלות שעולות לא מעט בנוגע להסכמי סודיות הוא מתי פג התוקף של ההסכם, ועד מתי יש חובת שמירה על סודיות. מה קורה במקרה בו המשטרה, הרשות להגבלים עסקיים או צו בית משפט מורה לאחד הצדדים לחשוף מידע מבוקש מתוך ההסכם? האם גם אז חלה חובת השמירה? על מנת להיות בטוחים חשוב מאוד להגדיר מקרים חריגים בתוך ההסכם עצמו, בו שמירה על הסודיות אינה מתקיימת.
  • לבסוף, אחד הפרמטרים החשובים ביותר שמומלץ לכלול בתוך הסכם שכזה, מורה כי הפרה של ההסכם מכל סוג שהוא אינה ניתנת להערכה בכסף. רבים נוטים להתעלם מחשיבותו של סעיף זה, אבל תכף תוכלו להבין מדוע הוא חשוב במיוחד. במידה ותתקיים הפרה של ההסכם על ידי אחד הצדדים והדבר יגיע לדיון משפטי, הדין יהיה כי חשש להפרת ההסכם על ידי מישהו מטעמכם, אוטומטית יגרור צו מניעה מהפרויקט באופן זמני. עכשיו תחשבו שוב אם הסעיף הזה פחות חשוב לכם.

שיהיה בהצלחה!