נהיגה בשכרות – איך יוצאים מזה?

אלכוהול זה כיף אך עלול להיות מסוכן

אנחנו אוהבים אלכוהול, כי הוא מרגיע אותנו, מפחית לחצים נפשיים, משמח אותנו, ומעל הכל – מעלה לנו את הביטחון. הדברים הנפלאים האלה מתאפשרים בזכות תחושת הקלילות שהוא נותן: הוא מערפל את החושים, ובמקביל פוגע בשיקול הדעת, מאריך את זמן התגובה ומשבש את חלוקת הקשב. על פי מחקרים רבים, שימוש באלכוהול מעלה את הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים במאות אחוזים. לכן, שילוב של אלכוהול ונהיגה הוא אחד מעבירות התנועה החמורות ביותר, והאכיפה לגביה קשוחה מאוד.

כמה מותר לשתות כיום בישראל על-פי חוק?

בישראל, בשורה אחת עם מדינות מתקדמות בעולם, יש מדיניות של אפס סובלנות בנוגע לשיעור האלכוהול המותר בדם בזמן נהיגה. לאורך השנים הוחמרה המדיניות, ושיעור האלכוהול המותר שיימצא בדם ירד עד ל- 0.05%. עבור נהגים מסוימים הכמות אפילו קטנה יותר: עבור נהגים צעירים, חדשים, והנוהגים ברכב ציבורי וברכב כבד – השיעור המותר הוא 0.01% בלבד. כלומר, מספיקים 50 מיקרוגרם אלכוהול בבדיקת הינשוף – ואתם עלולים להיות מואשמים בעבירת נהיגה בשכרות.

מהי מדיניות הענישה בישראל על שילוב של נהיגה ואלכוהול

בשל החומרה של העבירה, ובגלל הפוטנציאל הקטלני שלי, הענישה על נהיגה עם אלכוהול כבדה, ומתחילה בדרך כלל בשנתיים פסילה. כלומר, גם אם למרבה המזל לא קרה כלום, לא הייתה תאונה, ואין נפגעים אפילו לא ברכוש – אם הינשוף הסגיר אתכם, אתם עלולים לאבד את ההגה לתקופה ארוכה. אם יש נפגעים, שופטים ייטו להחמיר את הענישה למקסימום המותר בחוק, במטרה להגביר את ההרתעה. בין העונשים מעבר לפסילה ישנם קנסות של אלפי שקלים, שלילת רישיון ואפילו מאסר של עד שנה.

מה עושים אם נתפסים עם כמות אלכוהול בדם מעל למותר?

קודם כל, חשוב לשתף פעולה עם המשטרה. סירוב לבצע בדיקה עלול להיחשב כאילו נכשלתם בה. חשוב לדעת שיש מספר סעיפים בחוק העוסק בשימוש באלכוהול ונהיגה, חלקם חמורים פחות מאחרים. למשל, תחת אחת ההגדרות ובהתאם לנסיבות האירוע, העונש יכול להסתכם בשלושה חודשי שלילה בלבד במקום שנתיים. אם רוצים להיחלץ מהסיבוך המשפטי הזה – מומלץ לפנות לעזרה מקצועית המבוססת על ניסיון והיכרות מעמיקה עם החוק וסעיפיו.

ככה בוחרים את עורך הדין המתאים

כמו בהרבה מקצועות אחרים, עורכי הדין מתמחים כל אחד ואחת בתחומו. כדי להתמודד בצורה המיטבית עם עבירות תעבורה, ובפרט בסוגיות נהיגה בשכרות, יש לפנות מראש לאלה המתמחים בכך. עורכי דין אלה צברו ניסיון רב עם השנים, ויודעים כיצד לקרוא היטב את נסיבות האירוע ואת הראיות הקיימות על מנת לצמצם ואף לבטל את הענישה.

יחד עם זאת, וחשוב מכך, תמיד זכרו: הדרך הקלה, הנכונה, הבטוחה והזולה ביותר לצמצם את הענישה, היא פשוט להימנע ממנה – ולנהוג באחריות ובזהירות. אם שותים – לא נוהגים!