הדרכת תוכנה בארגונים – דברים שחשוב לדעת

אם אתה מתכנן לזמן עובדים מארגונך להדרכת תוכנה – מומלץ לשקול מראש את הנושאים הבאים.

שימת לב לעקרונות המפורטים במאמר זה – תעזור לך להשיג קורסים מוצלחים עם רמת שביעות רצון גבוהה הן מצד העובדים והם מכיוון הממונים.

המאמר מאת ספקטרה – הדרכת תוכנה לארגונים

מה עדיף – קורס חיצוני או הדרכה פנים ארגונית?

  קורס חיצוני הדרכה פנים ארגונית
התאמת תכנים וסילבוס לארגון אין יש
כיתת מחשבים מוכנה יש לפעמים אין
אפשרות תרגול על קבצי העסק אין יש
שליטה ובקרה על רמת המרצה אין יש
אפשרות לבקר במהלך הקורס אין יש
זמינות של העובדים בעסק במהלך הקורס אין יש
התאמת מועדי השיעורים ואורכם לצרכי העסק אין יש
שליטה על אורך הקורס אין יש
ניצול יעיל של זמן העובדים יתכנו נסיעות ארוכות שיגרמו להיעדרות כמעט מלאה מהעסק בימי הקורס. היעדרות רק בשעות הקורס בפועל.
יכולת שליטה על עלות ההכשרה מחיר קבוע למשתתף ישנה גמישות

החשיבות של כיתה הומוגנית

מנהל הדרכה של ארגון גדול החליט להוציא זימונים להדרכה של קורס פאוור פויינט למתקדמים. המועד היה בסמוך לסוף השנה והתקציב שנותר עבור ההדרכה היה מצומצם ואפשר רק מועד אחד. לפיכך המנהל הוציא זימונים לקבוצה של כ35 עובדים שהביעו עניין להשתתף בקורס.

הרצאות

כל העובדים הצהירו שיש להם ידע טוב בתוכנה, אבל כשהתחיל הקורס התבררה תמונה שונה לחלוטין.

קרוב למחצית מהמשתתפים הגיעו ללא כל ידע על התוכנה והתקשו מאוד להבין את החומר של הקורס המתקדם.  המדריך ניסה להאט את הקצב ולעזור להם – אבל אז נתקל בהתמרמרות מהחצי השני של הכיתה, דהיינו תלמידים  שהכירו את התוכנה וטענו בצדק שהוזמנו לקורס מתקדם לפי רמתם.

מאמצי המדריך לגשר בין פערי הידע עזרו רק באופן מוגבל ובסופו של דבר ההדרכה לא הייתה מוצלחת כפי שיכלה להיות.

כשהתלמידים שלא הכירו את התוכנה נשאלו מדוע בחרו להגיע לקורס מתקדם למרות שאין להם ידע בה, הם הסבירו שלא הייתה להם ברירה מכיוון שבהעדר תקציב לא נפתח כלל קורס למתחילים ולכן מועד זה היה ההזדמנות היחידה שלהם ללמוד את הכלי.

אפשר להבין את השיקולים ואילוצי התקציב של מנהל ההדרכה ועדיין מקרה זה הוא המחשה טובה לאמרה  – "תפסת מרובה – לא תפסת.

בתכנון טוב יותר של הדרכת תוכנה בארגונים – מחלקת ההדרכה הייתה קובעת מועדים לקורסי מתחילים ומתקדמים בנפרד ומקפידה לזמן לכל קורס רק את העובדים שהרמה שלהם תואמת לקורס. בכך היא הייתה מבטיחה כיתה הומוגנית ככל האפשר שהיא מפתח חיוני להצלחת הקורס.

הדרכת תוכנה - ספקטרה

איך נדע אם הקורס התנהל כהלכה כפי שרצינו?

אחד הכלים הנפוצים להערכת ההצלחה של קורס הוא המשובים של התלמידים.

ברור שזה כלי חשוב, אבל יש להיזהר מלהפוך אותו לכלי היחיד.

הסיבה לכך היא שלאמצעי זה יש חיסרון מובנה  – הוא נותן לנו את המידע רק בדיעבד – לאחר סיום הקורס, כשכבר מאוחר מידי לנקוט בפעולה מתקנת מידית.

כמובן שהוא עוזר לנו מאוד להפיק לקחים על מנת לשפר דברים בקורסים הבאים, אבל אם חשוב לנו שהקורס הנוכחי יהיה מוצלח – נצטרך להוסיף לו כלי משלים –  בקרה בזמן אמת.

הדרכת תוכנה בארגונים הויא תחום עשיר בפרטים קטנים שמשפיעים על ההצלחה  ובכל קורס עשויות להתעורר בעיות קטנות לכאורה, שבטיפול מתאים ומהיר ניתן לפתור אותן בקלות, אך ללא טיפול כזה הן עלולות להכשיל את הקורס כולו.  לעיתים אלו בעיות טכניות שקשורות לציוד או לתוכנה – לעיתים אלו בעיות שקשורות לציפיות לא ממומשות של התלמידים  ויש מקרים שבהם צריך גם להחליף מילה עם המרצה עצמו.

החדשות הטובות הן שרוב הבעיות האלו עולות לפני השטח דיי מהר עם תחילת הקורס.

מסיבה זו הנוכחות של מנהל ההדרכה בשיעור השני או השלישי  ותשאול המרצה והתלמידים בהפסקה שלאחריהן – יכולות להתגלות כפעולות בעלות  השפעה מכרעת על הקורס כולו.

ככל שהקורס ארוך יותר כך רצוי להוסיף לו יותר "תחנות בקרה" – בשלבים השונים שלו.