מהו החזר השקעה בשיווק וכיצד לחשב אותו?

כדי להגיע ללקוחות חדשים נדרש שיווק. שיווק עולה כסף. אם למשל תזכו ב-10 לקוחות שכל אחד מהם מהם מניב רווח של 70 ש"ח, אבל השקעתם בשיווק 1,000 ש"ח – הפסדתם 300 ש"ח. כדי לא להגיע למצבים כאלה נדרש חישוב מדויק של החזר ההשקעה, נתון שמוכר גם בשם ROI (ראשי תיבות של Return On Investment). במיוחד מומלץ לבחון מהו ה-ROI של השיווק באינטרנט וכך להפיק מקסימום תועלת מהנוכחות הדיגיטלית שלכם.

חישוב ROI של שיווק דיגיטלי

החזר ההשקעה מוגדר כיחס בין הרווח לסכום ששולם עבור הפרסום. אם לדוגמה עסק מסוים פרסם מודעה בגוגל אדוורדס בעלות של 2,500 ש"ח בחודש, והיא הובילה אל האתר 600 לקוחות כשמתוכם 40 רכשו קורס דיגיטלי בעלות של 120 ש"ח. ההכנסות הן 4,800 ש"ח, הרווח 2,300 ש"ח וה-ROI הוא 2,300/2,500, כלומר 92% או 0.92.

כמובן שאם מדובר במוצר שיש לו גם עלות ייצור, החישוב יכלול קיזוז של הסכום הזה מהרווח, וכך גם עלויות שילוח וכו'. בכל מקרה הנתון המתקבל מספק מידע יקר ערך שכדאי לנצל אותו.

איך החזר השקעה משביח את השיווק?

דרך אחת שבה חישוב ROI משביח את השיווק ומגדיל את הרווח היא להשוות בין אפיקי פעולה שונים: אם למשל בעל עסק מגלה שהחזר ההשקעה על פרסום בפייסבוק גבוה באופן משמעותי מה-ROI של קידום ממומן בגוגל, מן הסתם ההחלטה המתבקשת היא להקצות משאבים רבים יותר לקידום פוסטים ולפרסומות ברשת החברתית.

דרך שנייה היא להשוות בין שתי אופציות (או יותר) באותו אפיק שיווק – למשל לחשב מהו החזר ההשקעה על שני באנרים שהועלו דרך ה-GDN (רשת המדיה של גוגל) ולהמשיך רק עם הפרסומת המשתלמת יותר, לבדוק מהו ה-ROI על שני תכנים שמשמשים לשיווק דרך אאוטבריין ולוותר על זה שייצר החזר נמוך יותר, וכו'.

הכלים שיעזרו לכם לחשב את הכדאיות של כל פעולה בדיגיטל

בדיגיטל ישנם כלים רבים שמספקים מידע מפורט אודות הביצועים של כל קמפיין שיווקי – כך שניתן להגיע לחישוב מדויק של ה-ROI של כל פעולה ופעולה. בפייסבוק ניתן להטמיע במודעות קודים ספציפיים שיעזרו לכם לזהות את מי שהגיע אליכם לאתר אחרי שנחשף לאותה מודעה, גוגל מאפשרת גם היא את הפעולה הזו, באופן דומה אפשר לדעת מי הגיע לדף מסוים באתר מתוך ניוזלטר, וכך גם באפיקים נוספים בדיגיטל.

גם כשהלקוחות מתקשרים אליכם, תוכלו לדעת איך הם נחשפו לעסק – באמצעות מספרי טלפון מנוטרים שאותם שותלים במוצרי הפרסום השונים.

חישוב נכון של החזר ההשקעה מבטיח תובנות מועילות. הפקדת מלאכה זו בידי אנשי מקצוע מיומנים בשיווק באינטרנט מאפשרת גם זיהוי מדויק של דרכי הפעולה הכדאיות ביותר וגם ניצול מלא של הפוטנציאל של כל אפיק פעולה – בדרך לעלייה של עשרות אחוזים בהיקפי התנועה, במכירות וב-ROI עצמו.