אל תוותרו על חוזה עבודה גם כאומנים פרילנסרים

מדוע חוזה עבודה הוא הכרחי גם להתקשרויות עבודה זמניות

אנשים שמנהלים עסק קטן כפרילנסרים בענפים הקשורים לאמנות ומעניקים שירות בכוחות עצמם, מבלי להעסיק עובדים תחתיהם, למעשה מהווים ארגון שלם של אדם אחד. ההתנהלות העסקית שלהם היא ייחודית בעולם התעסוקה מכיוון שהיא, כביכול, נזילה מאוד והם תלויים בעיקר בעצמם. עם זאת, הגמישות הזו נעצרת בשלב שבו מדברים על כסף. מפתיע לגלות כמה פרילנסרים בתחום היצירה והאומנות, אינם עומדים על זכותם הבסיסית לקבל יציבות בפרויקטים מסוימים שבהם הם לוקחים חלק. חתימה על חוזה עבודה עבור כל פרויקט, קטן ואיזוטרי ככל שיהיה, יכול למנוע אי נעימות רבה בשלב התשלום ולתרום ליצירת יחסים מקצועיים נעימים.

כיצד בא לידי ביטוי ניצול של עובדי פרילאנס?

מי שעובד כעצמאי ומעניק שירות ללקוחות, במרבית המקרים מקבל שכר פר פרויקט. בתחום הכתיבה למשל, נהוג לתמחר את שירותי התוכן לפי מילה או לפי מאמר. בתחום המשחק – לפי השתתפות בהצגה או בפרסומת; בתחום הפעלות הילדים – לפי אירוע וכו'. נדירים המקרים שבהם פרילנסר יוצר או אומן, מועסק באופן קבוע על ידי לקוח אחד, אשר מזמין עבודה בהיקף זהה לחלוטין מיד חודש בחודשו. למרבה הצער, יש  מי שמנצלים את חוסר הבקיאות של פרילנסרים בכל נושא הזכויות שלהם ו"מכופפים" את תנאי התשלום ברגע האחרון, או שחומקים ממנו בדרך כלשהיא. ייעוץ של עורך דין דיני עבודה במקרים כאלו, יכול להביא הן לסיומן של סאגות ויחסי ניצול בין לקוח לפרילנסר, שבגללם האחרונים לא מקבלים את שכרם כמובטח והן לכך שהאומן עצמו יקבל כלים יעילים להתמודדות עם מצבים דומים, בהמשך דרכו המקצועית, מול לקוחות חדשים שיעבוד מולם.

חוזה עבודה גם לאומנים פרילנסרים

מה צריך להיות בחוזה עבודה של פרילנסרים?

לכל התקשרות עסקית באשר היא, ישנם שני צדדים שלרוב בטוחים שניהם בצדקת עצמם. עם זאת, כאשר אדם בוחר לעסוק במקצוע מסוים מבלי להיות שותף של אף אחד – הוא באופן טבעי האחראי הבלעדי להתנהלות תקינה של השירות שהוא מספק וכמובן של התשלום שהוא גובה בעדו, מכאן שמוטב שלא ישאיר לצד השני "מקום לטעויות". חשוב שכל פרילנסר יבהיר בצורה ברורה מהו התמחור של השירותים שהוא מעניק כבר בתחילת ההתקשרות, כאשר פירוט זה יהיה בכתב. חוזה עבודה יכול לבוא בתצורתו המוכרת, ממש כמו חוזה שנחתם בין שכירים למעבידים, אך גם התכתבות במייל שבה פורטו השירותים העתידים להינתן על ידי הפרילנסר – למשל מספר מאמרים מסוים, או כמות הופעות מוזמנת – יכולה להיחשב כחוזה לכל דבר, בעיני החוק. במידה וישנה אי הבנה, ההתכתבויות הללו מהוות עוגן חוקי למחלוקת ויכולות לסייע ליישובה. בסיטואציות בהן בכל זאת הוויכוח "עולה על גדותיו" והתשלום מתעכב או שאיננו כפי שנקבע, סיוע מקצועי של פרקליט מומחה לדיני עבודה בהחלט יכול לסיים את העניין, בחלק מהמקרים אפילו מבלי להגיע לבית המשפט.