איזו משמעות יש לביטוח צד ג' ברכבי ליסינג

על מנת להבין את החבות הביטוחית ומשמעות הביטוחים השונים בתנאי ליסינג, יש צורך להפריד בין שני סוגי הליסינג המוכרים: ליסינג פרטי וליסינג תפעולי.

ליסינג תפעולי

ליסינג תפעולי מיועד לרוב לחברות וארגונים הזקוקות למספר רב של כלי רכב, ומכורח כוח הרכישה זוכות לתנאים מועדפים באחזקת הרכב ובהוצאות הנלוות. תחת הליסינג התפעולי החברה משלמת תשלום חודשי קבוע אשר מגלם בתוכו את עלות הרכב לצד מעטפת שירותים מלאה לרכב, החל מתשלום הרישוי וביצוע בדיקת הרישוי השנתית, ביטוח מקיף, שירותי דרך וגרירה ושירותי תחזוקה נוספים.

חברת הליסינג היא הבעלים הרשומים של הרכב (לצד רישום מחזיק הרכב לצורך קבלת אחריות על נסיעה בכבישי אגרה, דו"חות תנועה וכדומה) ובסיום תקופת ההתקשרות תוכל החברה לרכוש את הרכב מידי חברת הליסינג, להחזירו או לבוא בהסכם התקשרות נוסף לרכב חדש.

כאמור, בקבלת רכב תחת ליסינג תפעולי האחריות על ביטוח הרכב נמצא בידי החברה ואינו מעניינו של מקבל הרכב.

ליסינג פרטי

ליסינג פרטי הוא למעשה מסלול מימון לרכב של אדם פרטי אל מול חברת הליסינג, באמצעותו הוא משלם חלק יחסי נמוך לעלות הרכב בהתאם למוסכם בין הצדדים (בין 0-40% משווי הרכב) וכן מוסיף תשלום חודשי קבוע לחברת הליסינג. בתום 36 חודשי התקשרות רשאי החוכר לרכוש את הרכב מידי החברה באמצעות תשלום יתרת הסכום, להשיב את הרכב לחברה או לבוא בהתקשרות נוספת ולהחליף את הרכב בחדש.

בעסקת ליסינג פרטי החוכר יירשם כבעליו של הרכב לצד הודעת שעבוד אל חברת הליסינג.

בעסקת ליסינג פרטי הרוכש והבעלים יהיה אחראי על תחזוקת הרכב במלואה, לרבות רכישת ביטוח מתאים, תשלום אגרת הרישוי וביצוע בדיקת הרישוי השנתית והוצאות אחרות.

ביטוח צד ג'
קרדיט: אתר אנספלאש

ביטוח צד ג' לרכב בליסינג פרטי

ביטוח צד ג' בניגוד לביטוח החובה הוא הרחבה אפשרית הניתנת לשיקול דעתו של בעל הרכב. ביטוח צד ג' הוא ביטוח המכסה מפני נזקי רכוש אשר נגרמו על ידי הרכב המבוטח לרכבים אחרים על הכביש ועל גבי הדרך או לציוד נייח או נייד אחר (אופניים, גדרות ומעקות, שילוט וכדומה).

ביטוח צד ג' נמכר על ידי חברות הביטוח תוך בחינת סוג הרכב לצד נתוני הנהג: מין ומגדר, גיל, עבר ביטוחי ונתונים נוספים. לנהגים בוגרים המצויים בקבוצות המוגדרות כבעלות סיכון נמוך יותר תינתן הטבה בעלות הביטוח.

האם ביטוח צד ג' מומלץ ברכבי ליסינג?

ככלל, מומלץ לכל רכב בבעלות פרטית, בתנאי ליסינג או במימון עצמי מלא, לרכוש ביטוח מורחב בנוסף לביטוח החובה. ביטוח צד ג' הוא ביטוח מורחב בהיקף נמוך יותר, כאשר משלים אותו ביטוח החובה המספק את הכיסוי המלא הניתן בתנאי ביטוח מצד ג', לצד כיסוי בגין נזק אשר ייגרם לרכב המבוטח עצמו, באירועי תאונה אשר התרחשו באחריותו. ביטוח מקיף מספק גם כיסוי מפני גניבת הרכב או גרימת נזק טוטאלי אשר הביא להורדתו מהכביש.

רכבים אשר נרכשים בתנאי ליסינג פרטי הם לרוב רכבים חדישים בעלי ערך כלכלי גבוה, אשר פגיעה מהותית בהם עשויה לגרום נזק כספי מהותי לבעליהם. רכבים כאלה מומלץ לבטח בביטוח מקיף ולא להסתפק בביטוח צד ג', ויחד עם זאת כאמור מדובר בשיקול אישי ואין כל חובה כזאת.

מטבע הדברים עלותו של ביטוח צד ג' תהיה נמוכה מעלות ביטוח מקיף, וכאשר השיקול הכלכלי הוא המכריע יהיה מי שיבחר ליטול את הסיכון.

חשוב לדעת כי מאחר ובעסקת ליסינג פרטי הרכב ניתן למעשה בתנאי הלוואה הן על ידי חברות הליסינג באופן ישיר והן על ידי גורמי מימון חיצוניים, ייתכן וחברות אלו ידרשו כתנאי לעסקה את ביטוח הרכב בביטוח מקיף, ולא יסתפקו בביטוח מצד ג'.

למדו כיצד להוזיל עלויות בביטוח צד ג'