כל מה שצריך לדעת על מדרגות מס

שיטת חישובי המס בישראל מוגדרת כפרוגרסיבית. דהיינו, החישוב מתבצע בהתאם לנתוני השכר של כל נישום ונישום. ככל שההכנסות גדולות יותר כך סכום החיוב במס יהיה גבוה אף הוא, קראו על מיסוי חברות למשל. כלומר, יש מדרגות מס שעל פיהן נקבע מהו חיוב המס של כל אזרח. בעניין מדרגות המס יש מספר נקודות חשובות שיש לדעת אותן. 

מדרגות מס ומידע חשוב

  • קביעת חבות המס נמדדת על פי גובה ההכנסות של הנישום. במידה ודובר על שכיר ההפרשה מתבצעת מידי חודש בחודשו על פי סכום ההכנסות שלו. ואילו אם מדובר על נישום עצמאי, הוא יחויב במס על פי הדו"ח השנתי שלו.
  • מלבד לסכומי ההכנסות יש נתונים נוספים שמשפיעים על מדרגות המס. אלו נתונים אישיים של הנישום. לדוגמה, המצב המשפחתי שלו, מספר הילדים שלו, מקום המגורים וכן הלאה.
  • חשוב מאוד לבצע עדכון מידי של המצב המשפחתי על מנת למנוע מצב של גביית יתר או גבייה לא מספקת. העדכון יביא לכך שגם נקודות החישוב של הנישום יעודכנו והוא יחויב בתשלומי מיסים בצורה נכונה.
  • במקרים רבים אנשים משלמים בפועל סכומי מס, ולאחר מעשה מתברר כי הסכום שהם שלמו גבוה מהסכום שהם חייבים בו בהתאם לקריטריונים האישיים שלהם. במצבים כאלו נכון יהיה להגיש תביעה להחזר מס כמו בכתובת זו. מדובר על צעד לא מורכב שמאפשר לאנשים לא מעטים, שכירים כעצמאיים לקבל את יתרת המס שלהם הישר לחשבון הבנק שלהם.
  • בחירת מדרגות המס וחבות המס של כל נישום מתבצעת על ידי רשויות המס. את ההודעות ואת ההחלטות יקבל הנישום באמצעות מסרים כתובים. כמובן שיש מצבים בהם יכול הנישום להגיש ערעור על הסכומים עליהם חייבו אותו. המטרה הינה לוודא כי תשלומי המס בהם הנכם מחויבים מתאימים לכללי החוק, וכי אין גבייה שניתן לחסוך אותה.
  • כל אזרח יכול למצוא דרכים לחסוך בתשלומי המס. וזאת באמצעות ביצוע פעולות חוקיות לכל דבר ועניין. לדוגמה תרומות מוכרות, הפרשה לקרן השתלמות וכיוצא באלו. סכומים אלו אינם חייבים במס וכך חוסך הנישום הפרשת כספים משלו לרשות המס.