כפרי סטודנטים ועשייה חברתית: מה עושים בעמותת איילים?

עמותת איילים הפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מן הפעילות לפיתוח הפריפריה. העמותה, שהוקמה על ידי שני צעירים שהחליטו (באמצעות מענק השחרור הצבאי שלהם) להקים כפרי סטודנטים בנגב בגליל ובלוד. המקימים, עושים ימים כלילות כדי לחזק את ההתיישבות בארץ ואת הפיתוח החברתי באזורים שנחשבים מוחלשים.

באמצעות סטודנטים שפועלים למען הקהילה ומקבלים מלגות לימודים, כמו גם באמצעות מתנדבים ומייסדי העמותה – הופכים אזורים מוחלשים בפריפריה לחזקים יותר, בעוד שעידוד חיי קהילה ועשייה חברתית הן המטרות העיקריות של עמותת איילים.

עמותת איילים הוקמה בשנת 2002  על ידי מתן דהן ודני קילסברג בעיקר על מנת לעודד צעירים להתיישב באזורי הגליל והנגב. מאז ועד היום, פועלת העמותה כדי לשפר את מצבן של ערים בהן אוכלוסייה מוחלשת, ולהביא אל המקום אוכלוסייה חזקה ואיכותית שתעזור להרים, לשפר ולטפח את המקומות בארץ שזקוקים לתשומת לב ואהבה.

מה זה כפרי סטודנטים?

חשוב לציין כי עמותת איילים נוסדה בין היתר על מנת לחבר סטודנטים ואוכלוסייה צעירה אל אזורים שונים בפריפריה שהמרכזיים בהם הם לוד, הגליל והנגב. בכך מתגוררים כיום עשרות אלפי סטודנטים בכפרים בהם חיי קהילה ועזרה הדדית.

מלבד הפיתוח ההתיישבותי, מבצעת העמותה פעילויות נוספות לחיזוק היישובים במדינת ישראל ופיתוח ערים חלשות. כך פועלת עמותת איילים לחיזוק ערים שנחשבו עד היום "החצר האחורית" של ישראל.

כעת העמותה נתמכת בעזרתם של גופים ממשלתיים, בעזרת תרומות של פילנטרופיים, ובאמצעות תמיכה של המשרד לפיתוח הנגב והגליל, כמו גם תמיכה של שאר משרדים ממשלתיים.

עמותת איילים

הנה כמה דוגמאות לפרויקטים של עמותת איילים:

  • שיפוץ בבית ספר יצחק הנשיא בקריית שמונה, בו קומונת ק"ש שיפצה, טיפחה והפכה את המרחב בציבורי לנעים ומעניין יותר.
  • שיפור מראה חיצוני במנחמיה בו טופח המתנ"ס הקהילתי שבמקום.
  • הסבת מבנה ישן בלוד לתיאטרון קהילתי שהיה מוזנח ונטוש. זאת למען רווחת השכונה ופיתוח כשרון משחק ויכולות של ילדים ומבוגרים.
  • הענקת מלגות לסטודנטים לשיפור הכלכלה הישראלית.
  • התיישבות במגוון כפרי סטודנטים וטיפוח האזור עד ליצירת מתאר חברתי, תעסוקתי ומשפחתי נגיש ויעיל.

לסיכום, עמותת איילים זכתה בלא מעט פרסים על פועלה. לכן חשוב להכיר אותה, לספק לה תמיכה ואף להתנדב למען הפעילות הענפה שלה.