איך מתכננים תקציב משפחתי?

ישראל ידועה בעולם כאחת המדינות היקרות למחייה, השכר הממוצע במשק נכון להיום, רחוק מלספק למשפחות רבות חיי רווחה חיי איכות וחיים מלאים ומספקים, ללא הצורך לבדוק בכל פעם את מצב חשבון הבנק. או לקחת עוד הלוואה עבור היציאה לחופשה השנתית. גם משפחות בהם שני בני הזוג מכניסים משכורת יפה עלולים להיקלע למצב של מינוס מזדחל וגדל שאינו נסגר.

מצב של תעוקה פיננסית הוא מצב שאינו בריא לאף משפחה, מצב שלא רצוי להיכנס אליו כלל ואם קרה, כדאי לעשות ככל שנדרש על מנת לצאת ממנו, מאחר ולאורך זמן הוא עלול לפגוע גם במצב הרוח וגם ביוזמה הברוכה לתכנן תוכניות עתידיות ולחלום חלומות ולהגשים אותם בהצלחה. אחד הפתרונות היעילים והמוכחים לאיזון תקציב כלכלת המשפחה הוא תכנון וניהול התקציב המשפחתי באופן קבוע ומסודר ומעקב קבוע אחר המצב הפיננסי תוך תשומת לב לחריגות ולפערים וטיפול מהיר בהם.

תכנון וניהול תקציב משפחתי

התקציב המשפחתי המומלץ לתכנון מבוסס על חלוקת עוגת התקציב כדלהלן:

  1. כחצי מהתקציב בערך 55% ממנו מיועד עבור הוצאות מחייה, כגון חשמל, מים, מזון, ארנונה, שכר דירה, דלק, ביטוחים, מספרה, ביגוד, הוצאות לבית הספר עוד. אלה הם הוצאות צריכה שוטפות וניתן לצמצם גם אותן באופן משמעותי אם תזכרו לסגור את ברז המים ולכבות חשמלים.
  2. מומלץ לדאוג שלא יותר משליש מהתקציב כ30% יהיו החזרים חודשיים והתחייבויות שונות. כגון משכנתא, והלוואות. הצלחתם להוריד סעיף זה מתחת לשלושים אחוזים,תוכלו להוציא יותר על מחיה או חסכנות. אם הסעיף הזה עולה על שלושים אחוזים, ניתן לבדוק בבנק אפשרות לפריסה מחודשת או מחזור המשכנתא ולאיחוד הלוואות.
  3. דאגו ש10% מהתקציב יהיו מיועדים עבור חסכונות ולכיסוי המינוס. לגבי אפיקי חסכונות והשקעות כדאי להתייעץ עם בנקאי ולהפקיד חלק לחסכון והשקעות ואת החלק השני לכיסוי המינוס. אם המינוס גדל. עצרו את החסכונות עד שתכסו אותו ואז המשיכו  לחסוך.
  4. גם הוצאות בלתי צפויות צריכות תקצוב, השאירו 5% מעוגת התקציב שלכם עבור הוצאות שאינן ידועות מראש.כמו תיקוני אינסטלציה וחשמל פתאומיים, תיקוני רכב, מתנות לחתונות ועוד.

 

איך מנהלים מעקב על התקציב המשפחתי וכלכלת הבית ?

ניהול מעקב יעיל, מתבצע על ידי ארגון כל הניירת באופן נגיש ומסודר בתיקייה או בקובצי מחשב. סדרו את הניירת או התיקיות על פי הנושאים הבאים : חשבונות, ניירת השייכת לילדים, מסמכים בנקאיים, ניירת הרכב, מסמכי ביטוחים, מסמכים שוטפים, ניירת אישית, דיור.