אז מה היום מומלץ לרכוש אונליין?

למרות שהשוק עובר למכירה מקוונת, עדיין ישנם דברים שכדאי לקנות בחנות סיד ומלט, אך המגמה הרווחת היא בדיוק ההפך מכך. אז מה כדאי לקנות – ומאיזו מדינה?

שלומית דרור

עם בוא עידן האינטרנט, גם עולם הקניות והשירותים עבר שינוי משמעותי. כיום יש קטגוריות מוצרים ושירותים רבות שכדאי לשקול אם שווה בכלל לצאת מהבית או פשוט לפתוח את המחשב או הסמארטפון כדי לרכוש. שירותים הם לרב מקומיים, אבל מה לגבי מוצרים? האם עדיין שווה להזמין מחו"ל או להזמין בחנות מקוונת בארץ? ואולי בכלל ללכת לחנות של ממש כזו שיש לה רצפה ותקרה וקירות? התשובות אינן חד משמעיות, אבל אפשר להתחיל להבין את הכיוון.

שירות מזמינים דרך האינטרנט

בארץ איחרו לפעמים לקפוץ על רכבת האונליין ולהבין את הכח הטמון במעבר. קחו לדוגמה את קופות החולים שרק לאחרונה עוברות לשירות מקוון וגם בהן עדיין יש מקטעים מקרטעים. רוצים לקבוע תור לא דחוף לרופא? לכו לאינטרנט, לא תחכו בתור, לא תמתינו שעות בטלפון, תקבלו תור עוד כמה חודשים בלי סיבוכים מיותרים. מחפשים תור דחוף? אולי עדיף שתתקשרו.

ביטוח רכב באינטרנט זו דוגמה נוספת לשירותים שכדאי לרכוש בלי לחכות שעות על הקו או להגיע למשרד במיקום קרוב באמצע של שום מקום. חוץ מהחיסכון המשמעותי בזמן הרכישה ניתן לקרוא בנחת את הפוליסה ולהבין אם היא עונה על צרכיכם, לעשות השוואה מקוונת עבור ביטוח לרכב חדש או לחפש ביטוח רכב לנהג חדש הכי זול שרק אפשר. חברות רבות מציעות תוכניות מיוחדות לנהגים צעירים ובחירה בתוכנית המתאימה יכולה לחסוך אלפי שקלים בתשלומי הביטוח.

שירותים אחרים הופכים את החיים להרבה פחות מסובכים – שירותי תשלום ממשלתיים ועירוניים, לדוגמה. אולי לא תקבלו הנחה, אבל בינינו – גם אם הייתם מכתתים רגליים, מחפשים חניה, מסתכנים בקנס, ועומדים בפקקים – לא הייתם מקבלים הנחה.

ביטוח רכב באינטרנט

כשקונים מוצרים מה עדיף: בחנות או במקוון?

התשובה תלויה בכמה גורמים. בואו נתחיל מלשאול את עצמנו כמה שאלות יסודיות: האם תכונות שניתן לקבל את המפרט שלהן באופן מקוון מספיקות כדי להגיע להחלטה, או שרצוי גם להתנסות באופן בלתי אמצעי?

בואו ניקח לדוגמה כורסא. לא מעט כורסאות נמכרות היום באופן מקוון, אבל אם הדבר שהכי חשוב לכם בכורסא היא נוחות הישיבה, כדאי להגיע ולהתיישב על הכורסא לפני שקונים, חוויה אותה לא תקבלו בשום אופן מרכישה מקוונת. מצד שני – אם זו כורסא שאתם מכירים, או שהיא מיועדת בעיקר לצורך אסתטי – פחות חשוב כמה היא נוחה וחשוב יותר איך היא נראית – דבר ממנו תוכלו להתרשם גם באופן מקוון.

ומה לגבי בגדים? נעליים?

בארצות הברית תרבות ה"תשלחו לי חמישה זוגות, אני אבחר את הזוג שהכי מתאים לי ואחזיר את ארבעת האחרים" נפוצה, בארץ – פחות. אתם מכירים את עצמיכם: אם תוכלו לפעול בשיטה האמריקאית, הרי שאין סיבה להגיע לחנות כלל, עדיף למדוד בנוחות בבית בלי מוכר שאוכל לכם את הראש ומספר לכם כמה יפה אתם נראים (יתרון רק אם אינכם צדים מחמאות). אם יש סיכוי שתתקעו בבית עם חמישה זוגות שהזמנתם – אולי כדאי להגיע באופן פיזי לחנות.

החנויות הפיזיות, למקרה שדאגתם, לא הולכות לשום מקום. הן רק יעברו מתיחת פנים קטנה כדי להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי החדש, והתחזיות נראות כיפיות במיוחד.

בארץ או בחו"ל?

השאלה לא פשוטה ומורכבת מכמה היבטים:

  • מתח חשמל – מוצרים המתחברים לרשת החשמל, כנראה שרצוי לרכוש בארץ עם המתח והשקע המתאימים.
  • משלוח – משלוח לארץ הוא דבר יקר. גם אם המוצר זול בהרבה בחו"ל, אם המשלוח אינו חינם כדאי לראות מה יהיה המחיר הסופי, כולל משלוח – לפעמים, גם עם משלוח הוא זול יותר.
  • מכס, מע"מ וכל שאר הירקות – רצוי לבחור בחנות כמו אמאזון שיודעת לחשב מראש את המיסוי שתצטרכו לשלם בארץ, ככה לא תופתעו אם מלבד מחיר הקנייה, והמשלוח תגלו פתאום ששלטונות המס בארץ גובים מכם קנס נוסף, ממש לא קטן.
  • מבחר – כאן השאלה לא ממש קיימת. בחו"ל המבחר גדול יותר. אם מה שאתם מחפשים פשוט לא קיים כאן, אז השאלה היא לא כאן או שם – אלא עד כמה הוא באמת נחוץ לכם?

השורה הסופית

יש לא מעט מוצרים שכדאי לרכוש אונליין. כלי עבודה למשל אפשר להשיג בחלקיק המחיר בחנויות מקוונות, מרבית השירותים והתשלומים כדאי לבצע באמצעות האינטרנט, ומבחר הצעצועים הוא בכלל לא בר השוואה בין מה שתמצאו בחנויות ומה שתוכלו לרכוש אונליין. מכשור חשמלי? אין בעיה ברכישה מקוונת אבל רצוי מחנות בארץ עם מתח חשמל מתאים וקחו בחשבון שכמעט ולא משנה מה תזמינו, יתקשרו וינסו לדחוף לכם מוצרים נוספים או להחליף בין דגמים. מוצרי מדף נוספים כמו וויטמינים ותוספי תזונה מתאימים מאד לרכישה מקוונת כמו גם פריטי אספנות.